Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

28 listopada 2019

NR 13 (Listopad 2019)

Wspieramy rodzicielstwo w State Street Bank

0 25

Dla nowo upieczonych rodziców najczęstszą obawą jest połączenie rodzicielstwa z aktywnością zawodową, byciem zarówno rodzicem, jak i pracownikiem na pełen etat. Obawy te przede wszystkim dotykają kobiet. Nieobecność, która z reguły trwa przynajmniej rok, sprawia, że wypadamy z rytmu życia firmy, często też nie wiemy, jakie zmiany zachodzą w organizacji oraz czy i w jakim stopniu nas dotkną po powrocie.

Dla wielu osób stanie się rodzicem jest nowym etapem pełnym codziennych wyzwań oraz życiowych lekcji, dostarczającym całkowicie nowych doświadczeń dających inspirację i przede wszystkim wymagających nagłej odpowiedzialności w roli rodzica. Nowa życiowa rola to często obawy, czy podołamy temu zadaniu, polegającemu na byciu rodzicem jako mama i tata, czy spełnimy się, tworząc rodzinę, i jak od teraz będziemy funkcjonować, gdy w naturalny sposób zmieniają się nasze priorytety w życiu. 

Jeśli pracownicy stają się rodzicami w trakcie zatrudnienia, borykają się z obawami, czy możliwe jest połączenie rodzicielstwa z aktywnością zawodową. Podobne pytania zadają sobie osoby, które już są rodzicami i zdecydują się na aktywne poszukiwanie nowej pracy.

  • Czy nowy potencjalny pracodawca da mi możliwości rozwoju i jednocześnie wesprze mnie w roli nie tylko pracownika, lecz także rodzica?
  • Czy i jak można pogodzić rodzicielstwo z karierą zawodową?
  • Czy i jakie świadczenia pracodawca zapewni dla mnie i moich najbliższych?

 

Ryc. 1. Najważniejsze świadczenia pozapłacowe
Źródło: Raport Płacowy 2019, Trendy na Rynku Pracy, Hays, s. 22.

 

Wspieranie rodzicielstwa jest niewątpliwie wyzwaniem dla pracodawców wiążącym się z zaspokojeniem potrzeb pracowników-rodziców, zaoferowaniem elastycznego modelu pracy przy jednoczesnym dostarczaniu oczekiwanych wyników. Jednak wspieranie rodzicielstwa to przede wszystkim inwestycja w pracowników, która przynosi długofalowe i wymierne rezultaty.

State Street Bank jest właśnie taką organizacją, która promuje i wspiera rozwój pracowników oraz oferuje wiele opcji benefitów zarówno dla pracowników, jak i ich rodzin. 

Ważne dla nas było przygotowanie i wdrożenie benefitów, z których skorzystać może bezpośrednio oraz pośrednio nie tylko pojedynczy pracownik, lecz także jego rodzina, która stanowi przecież lokalną społeczność. Wachlarz oferowanych świadczeń jest również efektem naszej odpowiedzi na potrzeby pracowników, które dotyczą dwóch grup benefitów, tj.:

  • dbałości o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników,
  • formy i organizacji pracy. 

     

Ryc. 2. Benefity – elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy w State Street Bank
Źródło: opracowanie własne

 

Elastyczny pakiet świadczeń socjalnych dla pracowników i ich rodzin obejmuje prywatną opiekę medyczną oraz ubezpieczenie na życie. To pracownik decyduje, czy i w jakim zakresie chce przystąpić do oferowanego programu, dzięki czemu ma możliwość indywidualnego dopasowania zakresu świadczeń. Takie rozwiązanie jest jednym z najważniejszych świadczeń pozapłacowych z perspektywy nie tylko naszych pracowników, co pokazuje najnowszy raport płacowy Trendy na Rynku Pracy1, w którym aż 44% respondentów wskazuje rozszerzony pakiet opieki medycznej na pierwszym miejscu spośród dostępnych świadczeń.

Zastosowanie elastycznej formy i organizacji pracy jest również rozwiązaniem, które przynosi obustronne korzyści – dla pracowników (nie tylko rodziców) i firmy. Co więcej, nie tylko w to wierzymy, lecz stosujemy i widzimy efekty. Tworzymy w ten sposób takie środowisko pracy, w którym nasi pracownicy czują się zaangażowani, docenieni, a także otrzymują wsparcie niezbędne do wykorzystania pełni ich potencjału oraz łączenia roli zawodowej z życiem prywatnym. W zależności od możliwości organizacji oraz indywidualnej sytuacji pracownika oferujemy możliwość zatrudnienia w niepełnym wymiarze etatu, wewnętrzne regulacje zapewniają nam również dostosowanie godzin świadczenia pracy czy też pracę zdalną, tzw. home office. W ten sposób pracownicy-rodzice mogą o wiele łatwiej zaplanować i organizować czas potrzebny do bycia rodzicem. 
 

 Ryc. 3. Obszary integracyjnego miejsca pracy według State Street
Źródło: opracowanie własne

 

Poza wymienionymi pakietami skrojonymi dla pracowników i ich rodzin, oferujemy:

  • owocowe wtorki, 
  • nieodpłatne zajęcia językowe w grupach z języka angielskiego, niemieckiego, włoskiego i francuskiego,
  • szkolenia techniczne i warsztaty umiejętności miękkich oraz programy dofinansowania dokształcenia (np. studia podyplomowe),
  • karty sportowe,
  • bilety do kina,
  • wydarzenia sportowe, kulturalne i towarzyskie,
  • komitety pracownicze,
  • kulturę wolontariatu.

Jak wspomniałam, jesteśmy organizacją, w której pracownicy mogą liczyć na wsparcie i indywidulane podejście, otwarcie na dialog oraz innowacyjne zmiany. 

Jako globalna firma stawiamy na świadomość kulturową, aby odnosić sukcesy w środowisku, które charakteryzuje się dużą różnorodnością. Cieszy nas niezmiernie, że przyciągamy do siebie osoby ze zróżnicowanym doświadczeniem, ciekawymi zainteresowaniami oraz indywidualnymi zdolnościami czy talentami. 

Tak imponująca różnorodność stanowi również o liczbie zawiązywanych komitetów oraz organizacji pracowniczych, które powstają z myślą o pracownikach. Komitety, potocznie też zwane klubami, zrzeszają pracowników wokół wspólnego celu i zainteresowań, dają możliwość dzielenia się wyjątkowymi spostrzeżeniami z innymi oraz sprawiają, że każdy z pracowników ma możliwość wybić się ponad anonimowość tłumu, dzieląc się swymi zdolnościami i talentami. Ponadto, otwierają możliwości nawiązywania kontaktów (tzw. networking) między departamentami oraz wspomagają rozwój osobisty.

Zdawaliśmy sobie sprawę, że czasem ciężko jest zorganizować opiekę nad dziećmi w ciągu dnia, dlatego właśnie pomysł, aby mamy pojawiły się u nas ze swoimi pociechami. Zorganizowanie wydarzenia w taki właśnie sposób było dla nas bardzo ciekawym wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym. Nie na co dzień nasze biura odwiedzają mamy z małymi dziećmi w wózkach, zatem priorytetem dla nas było przede wszystkim bezpieczeństwo najmłodszych uczestników oraz komfort dla mam. Udało nam się zorganizować atrakcje dla dzieci w trakcie spotkania, tj. kącik z zabawkami, kredkami do rysowania, książeczkami do poczytania czy miejsce do nakarmienia dziecka lub przewinięcia, tak aby panie, które brały udział w spotkaniu, mogły bez obaw swoją uwagę przekierować na treści merytoryczne. Nieocenione były również osoby, które bawiły się z dziećmi w trakcie spotkania. 

Z perspektywy organizacyjnej takiego wydarzenia myślę, że również warto pamiętać, że nasze gardło będzie wystawione na niecodzienny wysiłek, dlatego warto zaopatrzyć się najzwyczajniej w mikrofon – takie rozwiązanie podniesie jakość dźwięku i będziemy mieli pewność, że przy zabawie najmłodszych uczestników w trakcie spotkania ich mamy nas usłyszą. Pamiętać powinniśmy o przerwach, tak by zaplanowane części spotkania nie trwały zbyt długo – jeśli sami nie zaplanujemy przerwy odpowiednio szybko bądź przedłużymy agendę, to proszę się nie martwić, bo najmłodsi uczestnicy zadbają za nas o przerwę w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy