Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

6 grudnia 2021

NR 25 (Listopad 2021)

WłączOne. Jak Orange włącza kobiety do świata technologii?

0 40

Przekonania dotyczące predyspozycji płci do konkretnych zadań lub zawodów towarzyszą nam niezmiennie od lat. I chociaż wielu ekspertów udowodniło w swoich pracach naukowych, że w dużej mierze to tzw. stereotypy, nadal jest to spore wyzwanie w zmianie myślenia ludzi.

Dlatego firmy, które widzą potrzebę różnorodności w swoich organizacjach, mają nie lada wyzwanie związane z rekrutacją, w szczególności w obszarach technologii. Z jednej strony znalezienie eksperta, którego kompetencje będą pasować do potrzeb firmy, z drugiej zaś zadbanie o różnorodność zespołów. 
Ta prawidłowość ma odzwierciedlenie także w statystykach Grupy Orange – w obszarze sieci pracuje 12% kobiet, a w IT – 18%. W Polsce około 40% zespołu stanowią kobiety, jednak gdy przyjrzymy się działom technologicznym, ten procent jest znacznie mniejszy. Dlatego ważnym celem jest zwiększenie odsetka kobiet, a tym samym różnorodności zespołu. 
 

POLECAMY

Zdj. 1. Ambient w Elektrowni Powiśle
Źródło: Opracowanie własne


A dlaczego jest ona tak ważna?

Różnorodne zespoły składają się z różnorodnych ludzi, a ci mają różnorodne punkty widzenia. Badania pokazują, że każda różnorodność wpływa pozytywnie na różne aspekty pracy zespołu, takie jak wydajność, konstruktywna dyskusja, kreatywność. Oczywiście, to dotyczy nie tylko płci, lecz również wieku, wykształcenia, pochodzenia etnicznego, kultury, religii, aż po tak oczywiste cechy, jak osobowość. Bardziej zróżnicowane środowisko zapewnia różnorodność informacyjną, która stwarza przestrzeń do konstruktywnej dyskusji, interakcji, ale także kieruje uwagę i debatę na właściwe tory i pozwala zespołowi lepiej się skupić na wspólnym celu. Jeśli chodzi o twarde fakty: badania pokazują, że członkowie różnorodnych zespołów czują większą satysfakcję z pracy, rzadziej biorą zwolnienia lekarskie, lepiej radzą sobie ze skomplikowanymi zadaniami i projektami. Są też realne korzyści dla firmy: podaje się, że – à propos różnorodności płci akurat – daje ona średni wzrost zysków o 15% w porównaniu do jednorodnych firm. To, że wpływa to dodatkowo na dobry wizerunek firmy, wydaje się przy tym wszystkim wisienką na torcie.

Co w tym kierunku robimy w Orange?

W Orange już od kilku lat działa inicjatywa Razem.One, której liderką jest wiceprezeska Orange Bożena Leśniewska. Inicjatywa obejmuje działania budowania wśród pracowników świadomości na temat różnorodności (stream Świadomość), wzmacniania wiedzy i kompetencji kobiet (stream Moc), zachęcania kobiet do ubiegania się o stanowiska kierownicze (stream Ambicja) oraz zwiększania obecności kobiet w obszarach IT (stream Obecność).
Od jakiegoś czasu zaczęliśmy się zastanawiać, co jeszcze możemy zrobić dla kobiet, które nie są naszymi pracowniczkami, a które rozważają, czy obszar technologii to miejsce dla nich. Widzieliśmy kilka wyzwań:

  • Po pierwsze, wiele kobiet chciałoby spróbować swoich sił w działach tech, jednak nie wiedzą, od czego zacząć, a często wśród najbliższych osób nie mają kogo się poradzić.
  • Po drugie, ciągle pokutują stereotypy, że technologie to męski świat, dlatego w kobietach jest wiele obaw, że nie będą tam „mile widziane” lub będą musiały przestawić się na inny styl pracy.

Z drugiej strony, już w tej chwili jest wiele kobiet, które podjęły decyzję o pracy w obszarach tech i są zadowolone. Warto dodać, że 47% kobiet, które obecnie pracują w branży technologicznej, jeszcze do niedawna nie myślało o swojej przyszłości w tej dziedzinie. Teraz są zadowolone i robią karierę zawodową.
Postawiliśmy sobie trzy założenia:

  • Chcemy uświadamiać kobiety, że wejście do branży technologicznej nie jest tak trudne, jak może się wydawać. A sama technologia nie jest czarną magią. Chcemy budować tę świadomość w społeczeństwie.
  • Pokazujemy, że w Orange już są kobiety, które są zadowolone ze swojej ścieżki zawodowej i z perspektywy czasu uważają, że praca w obszarach tech była dobrą decyzją. 
  • Dzielimy się wiedzą i nie boimy się trudnych pytań. Opowiadamy o wyzwaniach i nie malujemy trawy na zielono. Pokazujemy, że nie każdy ma predyspozycje do bycia data scientist, ale są też inne zawody, w których można się spełniać, jak scrum master czy tester oprogramowania. 

Zależało nam na tym, aby większość komunikacji była prowadzona przez ambasadorki i aby to one były twarzami inicjatywy. Chcieliśmy w ten sposób pokazać autentyczność, a historie, które opowiedziały ekspertki i menedżerki, miały zainspirować do własnych przemyśleń. Dodatkowo chcieliśmy pokazać szeroką perspektywę. W kampanii wzięły udział osoby na stanowiskach zarówno dyrektorskich, jak i kierowniczych oraz specjalistycznych. Dzięki temu pokazywaliśmy ścieżki kariery z różnych perspektyw czasowych i doświadczenia. Podkreślaliśmy, że jedyna słuszna kariera nie musi być definiowana przez awanse pionowe – każda ścieżka – czy to dyrektorki, czy ekspertki – jest właściwa, jeśli tak uważa dana kobieta.

W ten sposób rozpoczęliśmy kampanię WłączOne

Skąd nazwa? To gra słów, przez którą chcieliśmy pokazać kobiety z Orange, które są już „włączone” do świata technolog...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy