Z artykułu dowiesz się:
- Po co firmy posiadają długofalowe strategie wellbeingowe albo aspirują do ich tworzenia?
- Jakie argumenty przemawiają za wdrożeniem w firmie działań w obszarze wellbeing?
- Jakie czynniki podnoszą, a jakie obniżają naszą efektywność w pracy?
Badania i analizy zarówno polskiego, jak i światowego rynku pracy jasno pokazują, że jesteśmy w bardzo ciekawym momencie – demografia wymusza szukanie nowych sposobów na pozyskiwanie i zatrzymywanie najlepszych pracowników. W toczącej się od kilku lat wojnie o talenty wygrywają te firmy, które nie tylko potrafią budować i utrzymywać nienaganny wizerunek pracodawcy, lecz także sprawnie realizują go w praktyce. Pracownicy – czujni obserwatorzy i uczestnicy codziennego życia organizacji – są tutaj bezlitosnym papierkiem lakmusowym, który rzadko kiedy da się zwieść ładnie brzmiącymi hasłami. I jeśli nawet rynek będzie się zmieniał na korzyść pracodawców, to i tak najlepsi będą szukali miejsc pracy, które będą komplementarne z ich potrzebami i oczekiwaniami, również w obszarze optymalnego stylu pracy. Ten trend potwierdzają również międzynarodowe badania i analizy, które pokazują, że dla 80% pracowników oferta firm w zakresie dbałości o ich dobre samopoczucie i dobrostan stała się czynnikiem decydującym w zatrudnieniu i zatrzymaniu ich w perspektywie następnych 10 lat1.
Wellbeing – „nice to have”?
Nie mamy jeszcze takich danych z polskiego rynku, ale wiemy, że atrakcyjne benefity i systemy premiowe przegrywają, gdy do akcji wkracza przyjemne środowisko pracy, przyjazna atmosfera, partnerskie relacje z przełożonymi, ciekawe projekty czy… optymalne tempo pracy. To ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w badaniu „Praca, moc, energia w polskich firmach”2 ponad 1/4 pracowników już dziś myśli o odejściu z obecnego miejsca pracy z powodu przeciążenia obowiązkami i związanego z nim napięcia czy stresu. Ponadto tylko 41% pracowników dużych firm ma poczucie, że pracuje w organizacji, która dba o swoich pracowników. Dbanie o pracowników to również mówienie otwarcie, jak jest, już na etapie rekrutacji. Wysokie tempo pracy towarzyszy nam coraz częściej.
Ważne jednak, aby mówić o nim o...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!