Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

6 kwietnia 2022

NR 27 (Marzec 2022)

Rozwijanie na śniadanie. Cykl inspirujących mikroszkoleń w DPD Polska

0 213

Inicjatywy rozwojowe dla pracowników i współpracowników stanowią istotny element strategii HR każdej współczesnej organizacji. Świadomość tego, że za sukcesem firmy stoją wykwalifikowani, kompetentni i chcący poszerzać swoją wiedzę pracownicy, jest dla nas impulsem do poszukiwania nowych i różnorodnych rozwiązań mogących ich w tym wspierać. Z tej potrzeby zrodziła się idea Rozwijania na śniadanie – cyklu inspirujących mikroszkoleń dla każdego w DPD Polska.

Pomysł na cykl połączył potrzeby rozwojowe biznesu ze specyfiką naszej działalności.
DPD Polska jest firmą o dużym rozproszeniu i wielkiej dynamice. To żywy „organizm”, który jest w ciągłym ruchu. Planując działania szkoleniowe czy rozwojowe, zawsze bierzemy pod uwagę aspekty procesów logistycznych, które narzucają określone możliwości i harmonogram działań.
W naszej firmie realizujemy bardzo wiele inicjatyw szkoleniowych, przeznaczonych określonym grupom pracowniczym, zawsze dostosowując ich formę i rozłożenie w czasie do operacyjnego charakteru naszej działalności.
 

POLECAMY

W 2017 r. zaczęliśmy zastanawiać się nad cyklem rozwojowym, który miał spełniać kilka ważnych kryteriów:
  • W pierwszej kolejności skupiliśmy się na dostępności. Chcieliśmy, żeby była to forma otwarta, dla każdego, bez względu na poziom zajmowanego stanowiska czy obszar w organizacji. Takie założenie jednocześnie determinowało nam zatem czas trwania szkolenia.
  • Kolejnym istotnym kryterium stała się zatem krótka forma umożliwiająca „oderwanie się” od codziennych zadań bez większego uszczerbku dla utrzymania ich płynności.
  • Jako trzeci element przyjęliśmy uniwersalny przekaz – tematy powinny być dostępne, jasne i klarowne dla każdego. 


Bazując na powyższych założeniach, stworzyliśmy cykl szkoleniowy, który nazwaliśmy Rozwijanie na śniadanie. Jego nazwa nie była przypadkowa. Miała ona zwracać uwagę na charakter cyklu. Skojarzenie ze śniadaniem wskazywało na przedpołudnie, przywodziło na myśl poranną kawę i coś „lekkiego”, coś na kształt „porannego przeglądu prasy”.

Początki cyklu mikroszkoleń

Mając na uwadze określone kryteria, uznaliśmy, że nasz cykl oprzemy na kilku podstawowych założeniach:

  • krótka forma, 
  • godziny przedpołudniowe/południowe, 
  • dla każdego,
  • formuła otwarta, 
  • szkolenia stacjonarne, 
  • maksymalnie 40 osób, 
  • 1 szkolenie w miesiącu,
  • różne tematy,
  • różni prowadzący. 

Ze względu na fakt, że DPD Polska posiada mocno rozproszoną strukturę, podjęliśmy decyzję, że pilotaż cyklu przeprowadzimy w Centrali. Ponieważ było to całkowicie nowe rozwiązanie, wiedzieliśmy, że istotna będzie jego odpowiedna komunikacja i promocja. Stworzyliśmy specjalną szatę graficzną, zaplanowaliśmy pierwszy ciekawy temat i profesjonalnego prelegenta, wysłaliśmy zaproszenie do wszystkich objętych pilotażem osób. Tym sposobem 19 września 2017 r. odbyło się pierwsze stacjonarne Rozwijanie na śniadanie w DPD Polska. Przy porannej kawie i ciastku kilkanaście osób zdobywało wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej, bo tego dotyczył nasz pierwszy temat. Po sukcesie pilota kontynuowaliśmy inicjatywę w kolejnych miesiącach.
Wieści o nowym, ogólnodostępnym i bardzo atrakcyjnym cyklu rozwojowym bardzo szybko były przekazywane między pracownikami. Coraz częściej wracali też oni do nas z informacją, jak trafione i ciekawe rozwiązanie wprowadziliśmy. 
Na szkolenie mógł zgłosić się każdy. Decydowała kolejność – kto pierwszy, ten lepszy. Nie wymagaliśmy żadnego przygotowania, jedynym warunkiem uczestnictwa była akceptacja przełożonego. Założenie, że czas szkolenia nie przekracza 120 minut, było optymalne dla każdego. Format umożliwiał przekazanie wartościowych treści uczestnikom, nie zaburzając codziennego rytmu pracy. 
Rosnącą popularność cyklu wspierał również jego charakter. Otwierając się na każdego, zwiększaliśmy jego atrakcyjność. Na jednej sali szkoleniowej, w jednym momencie, siedzieli obok siebie przedstawiciele różnych obszarów organizacji, reprezentujący różne poziomy stanowisk. 
Organizowanie szkolenia raz w miesiącu również okazało się trafne. Dzięki temu utrzymaliśmy pełne zainteresowanie. Pracownicy z jednej strony chcieli więcej, a z drugiej nie byli nadmiernie obciążeni, tym bardziej że wiele osób równolegle brało udział w innych wewnętrznych cyklach szkoleniowych. Zainteresowanie nie spadało, a my uznaliśmy, że Rozwijanie na śniadanie zostaje z nami na dłużej.

Pilotaż działań w oddziałach

Cykl na stałe wpisał się w harmonogram działań rozwojowych DPD Polska. Co miesiąc, z uwzględnieniem przerwy wakacyjnej, proponowaliśmy naszym pracownikom w Centrali kolejne spotkania. Coraz częściej docierały do nas też głosy zainteresowania cyklem od pracowników z oddziałów w całym kraju. Odpowiadając na te potrzeby, w 2019 r. zaplanowaliśmy realizację pilotażu w regionach. Wybraliśmy cztery lokalizacje w różnych częściach polski: Białystok, Gdańsk, Poznań i Sosnowiec. Na spotkaniach pojawiły się osoby nie tylko z tych oddziałów, lecz także z oddziałów leżących w niedalekiej odległości od nich. W sumie w pilotażu krajowym wzięły udział 104 osoby. 
Odbiór inicjatywy, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, był bardzo pozytywny i planowaliśmy kolejne realizacje w kraju, jednak pandemia zmieniła nasze zamiary.

Pandemia i elastyczna zmiana – wdrożenie e-Rozwijania na śniadanie

Do marca 2020 r. udało nam się zrealizować w Centrali 25 szkoleń w ramach Rozwijania na śniadanie, prowadzonych przez 14 różnych osób. W szkoleniach tych uczestniczyło w sumie 619 uczestników. Na marzec 2020 r. planowaliśmy bardzo ciekawe spotkanie dotyczące zmiany. Jednak sytuacja w kraju i na świecie wymusiła zmianę w skali znacznie przekraczającej najśmielsze plany. Kiedy „świat się zatrzymał”, w trosce o naszych pracowników i współpracowników zostaliśmy zmuszeni zawiesić nasze programy rozwojowe i odwołać zaplanowane na marzec szkolenie. Nauczanie zdalne, późniejszy lockdown – wszystko to przychodząc nagle, wywróciło nie tylko nasz, ale i powszechny porządek. Ale DPD Polska nie zatrzymało się nawet na chwilę. I mimo że „zamrażaliśmy” pewne działania wewnętrzne, to DPD – jako firma kurierska – dostarczała kluczowe usługi dla społeczeństwa. Zapewniając wszelkie możliwe środki bezpieczeństwa naszym pracownikom i współpracownikom, wdrażając szereg zasad i rozwiązań, kontynuowaliśmy działalność, odpowiadając na zwiększające się potrzeby rynku. Widząc, że ówczesna sytuacja może „chwilę” potrwać, zaczęliśmy też zastanawiać się nad rozwiązaniami w obszarze szkoleń i rozwoju. I to właśnie Rozwijanie na śniadanie było pierwszym cyklem, który naszym zdaniem mógł zostać sprawnie i bez większego uszczerbku przeniesiony do świata wirtualnego. Stąd już w maju 2020 r. rozpoczęliśmy cykl w nowej odsłonie.
 

Specyfika e-Rozwijania na śniadanie:
  • spotkania w formule online,
  • zwiększenie limitu uczestników,
  • krótka forma,
  • możliwość realizacji spotkań z użyciem różnych narzędzi,
  • szeroki zasięg.


e-Rozwijanie na śniadanie – nowe możliwości 

Przeniesienie Rozwijania na śniadanie na „salę wirtualną” przyniosło ze sobą wiele korzyści i okazało się optymalnym rozwiązaniem. 
Kiedy planowaliśmy modyfikację cyklu, zależało nam, żeby pewne bazowe kryteria pozostały utrzymane. Chcieliśmy, żeby nadal były to szkolenia dla każdego, realizowane w formule otwartej, bez względu na poziom zajmowanego stanowiska. Planowaliśmy również utrzymanie krótkiej formy, a nawet odrobinę skróciliśmy jeszcze zakładany czas szkoleń. Wcześniejsze zwyczajowe 90–120 minut zamieniliśmy na 60–90 minut, co – naszym zdaniem – było bardziej adekwatne i realne w utrzymaniu uwagi uczestnika przy realizacji szkolenia w formule online. 
Wraz z nowym rozwiązaniem pojawiły się również szersze możliwości. Najważniejszą z nich był zasięg. Wirtualna rzeczywistość stała się idealną odpowiedzią na potrzeby pracowników oddziałów w całym kraju. Od tego momentu w spotkaniu mogły brać udział osoby z różnych lokalizacji, nie odrywając się na dłuższy czas od codziennych obowiązków. Kolejną korzyścią było zwiększenie limitów uczestników. Wirtualna sala daje w tym zakresie bardzo szerokie możliwości. Tym sposobem mogliśmy znacząco podnieść liczbę osób, która jednocześnie mogła uczestniczyć w danym szkoleniu. Na niektórych spotkaniach mieliśmy zatem od 80 do nawet 100 osób. 

O czym mówimy na naszych spotkaniach? 

Od początku zakładaliśmy, że istotną kwestią będzie różnorodność proponowanych zagadnień. W pierwszych miesiącach skupialiśmy się w głównej mierze na rozwoju umiejętności miękkich. Pamiętając, że każde spotkanie trwa nie więcej niż 120 minut, właśnie ten obszar wydawał się najbardziej adekwatny, by każdy uczestnik mógł się zainspirować. Komunikacja, motywacja, wywieranie wpływu – m.in. te kompetencje rozwijaliśmy podczas pierwszych spotkań. Ponieważ formuła cyklu była otwarta, dbaliśmy, by powyższe tematy były prezentowane w ciekawy i atrakcyjny sposób. 
Wraz z upływem czasu zaczęliśmy urozmaicać tematykę spotkań. Rozwijanie na śniadanie ewoluowało do miana inspirujących spotkań. Już nie tylko uczyliśmy umiejętności miękkich, lecz także staraliśmy się inspirować, troszczyliśmy się o wellbeing naszych pracowników i współpracowników. „Sen – magiczny obszar życia” czy „Test mięśniowy” to tylko przykładowe tytuły spotkań zrealizowanych z tego obszaru. 
Przenosząc się do świata wirtualnego, zwracaliśmy też uwagę na szkolenia, które mogą być przydatne z punktu widzenia specyfiki pracy – pojawiła się zatem np. propozycja dotycząca profilaktyki kręgosłupa czy temat związany z multitaskingiem i efektywnością osobistą, realizowany w kontekście godzenia pracy i obowiązków domowych. 
Nasze szkolenia niekiedy dotyczą również umiejętności twardych. Wychodząc naprzeciw potrzebom biznesu, zrealizowaliśmy np. szkolenie dotyczące lean managementu –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy