Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

7 czerwca 2021

NR 22 (Maj 2021)

Podcasty w służbie employer brandingu. Rzecz o podcastach „Między Innymi” Capgemini

16

Capgemini to osoby z pokolenia X i Y. To Polacy, ale też obcokrajowcy z najróżniejszych zakątków świata. Niscy, wysocy, poruszający się na wózku inwalidzkim, czy także osoby niewidome i głuche. Osoby wierzące i niewierzące. To specjaliści IT, księgowi, analitycy i językowcy. Osoby o różnych orientacjach seksualnych. Ci, którzy na co dzień pracują z domu, i ci, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez porannej kawy w biurze. Są różnorodni i w tej różnorodności widzą siłę.

Capgemini to organizacja, która zatrudnia obecnie ponad 9,5 tys. pracowników – w tym osoby należące do różnych grup wiekowych, o zróżnicowanych umiejętnościach i predyspozycjach, a także o odmiennym doświadczeniu zawodowym. Różnorodność jest wpisana w DNA naszej firmy i dlatego też stała się osią kampanii employerbrandingowej zatytułowanej „Między Innymi”. 
Kampania została zrealizowana w 2020 r., a jej podstawą stały się sondy prowadzone wśród pracowników, które dotyczyły społecznych mitów i stereotypów. Na podstawie wyników sondażu społecznego zbudowano następnie zestaw pytań, które zadano pracownikom. Były to pytania dotyczące stereotypów, ról społecznych i zawodowych, jak również wieku, różnic międzykulturowych czy też realiów przyszłości, na które pracownicy odpowiedzieli przed kamerami, nie znając wcześniej zagadnień ani scenariusza. Na bazie tych odpowiedzi powstał początkowo miniserial, którego celem było zdemaskowanie kilku stereotypów, które są częścią życia społecznego i zawodowego. 
W trakcie projektowania całej kampanii rozważaliśmy nad treściami przekazu, jaki chcemy zakomunikować, ale też nad różnymi formami dotarcia do potencjalnych kandydatów. Po miniserialu ciągle brakowało nam jeszcze elementu, poprzez który moglibyśmy opowiedzieć historie z perspektywy różnorodności projektów i biznesów, które realizujemy w Capgemini. Tak narodził się pomysł wykorzystania formuły podcastów, które okazały się idealnym uzupełnieniem tej kampanii. 

POLECAMY

Dlaczego podcasty?

Podcast był i jest wciąż stosunkowo nowym medium. Choć w momencie pisania tego artykułu kilka innych firm opublikowało swoje employerbrandingowe podcasty, to jednak wciąż nie jest tak powszechny jak chociażby kampanie oparte na wideo. Badanie przeprowadzone przez firmę Voxnest wskazuje, że popularność podcastów w Europie w 2020 r. była o 53% wyższa, niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Z założenia podcast jest przekazem informacji w formie audio, dostępnym „na życzenie” przez internet. 
Oczywiście dostępne są również podcasty w wersji wideo, w której możemy oglądać występujące osoby lub animacje, pokazujące np. fale dźwiękowe. Jednak to, co wyróżnia podcast od audycji radiowej, filmów czy jeszcze innego medium, to możliwość słuchania podczas wykonywania różnych czynności (np. jazda samochodem, bieganie czy nawet powtarzalne obowiązki w pracy). Podcast jest dostępny dla słuchacza w dowolnej chwili oraz miejscu, nie trzeba słuchać go w całości (mimo że często ciężko oderwać się od słuchania – niczym od dobrej książki), można dowolnie wracać do całych odcinków czy tylko jego fragmentów. Słuchacz skupia się głównie na przekazywanym dźwięku, bodźce w postaci obrazu nie odwracają jego uwagi. Z tego też względu jakość dźwięku jest tutaj kluczowym aspektem. 
Trzeba przyznać, że z każdym dniem na rynku jest dostępnych coraz więcej podcastów. W samej aplikacji Spotify jest ich ponad milion! Oznacza to ogromną konkurencję o słuchacza. To z kolei wymusza, aby już od samego początku zastanowić się, w jaki sposób chcemy tworzyć podcast. Każdy z nas posiada mikrofon – czy to ten wbudowany w laptop, czy w słuchawki. Wydaje się zatem, że wszyscy jesteśmy uzbrojeni w odpowiednie narzędzia do prowadzenia swojego kanału. Czy tak jest faktycznie? I tak, i nie – możliwości jest wiele, jednakże warto skupić się na jakości dźwięku. 
Wraz ze wzrostem liczby podcastów rośnie również dostęp do sprzętu potrzebnego do tworzenia podcastów. Na rynku dostępnych jest wiele różnych mikrofonów, niektóre można bezpośrednio podłączyć do komputera (jednym z najbardziej popularnych jest mikrofon Blue Yeti), inne wymagają dodatkowego sprzętu przekształcającego sygnał analogowy na cyfrowy (np. mikrofon Rode PodMic podłączony do RODECaster Pro). Niektórzy twórcy nie korzystają z dodatkowych mikrofonów, wykorzystują jedynie mikrofon wbudowany do sprzętu, na którym nagrywają plik dźwiękowy (np. laptop czy telefon komórkowy). Jednakże, aby stworzyć podcast o odpowiedniej jakości, dobrym pomysłem jest inwestycja w dodatkowy mikrofon, dzięki któremu jakość dźwięku będzie na pewno lepsza, a sam podcast będzie przyjemniejszy do słuchania. Oczywiście sprzęt to nie wszystko. 
Równie istotne jest miejsce, w którym się nagrywa. Nie zawsze mamy do dyspozycji odpowiednie studio nagraniowe – i nie jest to koniecznością. Ważne, aby miejsce nagraniowe było odpowiednio wyciszone, tak, aby dźwięki zewnętrzne nie zakłócały nagrań. Możliwości jest wiele i są uzależnione od posiadanego budżetu. Istnieje jeszcze jedna możliwość, z której skorzystaliśmy w Capgemini. Produkcję podcastu możemy zaplanować wspólnie z profesjonalną firmą, która będzie czuwać nad jakością nagrania. 
Planując podcasty „Między Innymi”, od początku wiedzieliśmy, że zależy nam na przekazaniu jak najbardziej wartościowych treści, jednakże istotne było również to, by jakość dźwięku była możliwe najlepsza. Do projektu zaprosiliśmy firmę Earborne Media. Współpraca z zewnętrznymi firmami znów daje kolejne możliwości. Warto dobrze sprecyzować, czego potrzebujemy od dostawcy, gdyż są firmy, które zajmują się wyłącznie montażem podcastu, inne z kolei kwestią nagrań, pisaniem scenariuszy, a jeszcze inne oferują kompleksowe usługi. W tym miejscu warto podkreślić jeszcze jeden aspekt, który należy wziąć pod uwagę – otóż koszt stworzenia podcastu jest mniejszy w porównaniu do innych formatów wykorzystywanych w marketingu czy employer brandingu. 
Choć oczywiście to zależy od wielu elementów.

Między innymi o tym, co wyszło, a co nie, w podcaście „Między Innymi”

Planując pierwszą serię podcastu Capgemini, mieliśmy wizję i plan tego, jaki podcast chcielibyśmy wyprodukować, jednak nie posiadaliśmy odpowiedniej wiedzy oraz doświadczeń związanych z kwestiami technicznymi, takimi jak nagrywanie czy montaż plików dźwiękowych. Pierwsze rozmowy o podcaście pojawiły się w firmie jeszcze pod koniec 2019 r., pracę nad serią zaplanowaliśmy na 2020 r. Zgodnie z planem podcast miał składać się z 11 odcinków w formie wywiadów, które będą poruszały wiele różnorodnych tematów bliskich Capgemini. Chcieliśmy, aby w każdym odcinku o danym temacie rozmawiało dwóch ekspertów – jeden z Capgemini, a drugi ze świata zewnętrznego. Wszystkie rozmowy prowadzone były przez Dominikę Nawrocką, menedżerkę ds. komunikacji marki w Capgemini. Dobór gości był wypadkową tematów, na których chcieliśmy się skupić. Tematy z kolei wyłoniły nam się całkiem szybko z naszych celów biznesowych, naszego EVP czy strategii CSR. 
Cały cykl rozpoczął trailer, do którego głosu użyczyła Krystyna Czubówna, a seria została zakończona wyjątkowym odcinkiem w formie narracyjnej. Odcinek ten może być słuchany zarówno jako pierwszy, który wprowadzi słuchacza we wszystkie odcinki, jak i jako ostatni, spełniając rolę podsumowania całej serii. Jakie tematy poruszyliśmy w pierwszej serii podcastów? Do odcinka związanego z różnymi pokoleniami zaprosiliśmy Zytę Machnicką, która z ekspertem Capgemini rozprawiała o tym, czy faktycznie temat pokoleń istnieje. O zawodach przyszłości rozprawialiśmy z Basią Zych (EBI). Jedyny odcinek po angielsku zrealizowaliśmy w temacie obcokrajowców – w tym odcinku Sylwia Królikowska (Van Dahlen) rozmawiała z pracownikiem Capgemini pochodzącym z Włoch. Nie mogliśmy pominąć tematu wellbeingu, w którym to ekspertem zewnętrznym była Agnieszka Mościcka-Teske (SWPS), a w odcinku poświęconym stereotypom i tematyce nieuświadomionych uprzedzeń, które mamy, rozmawialiśmy z Anną Zarodą-Dąbrowską (Diversity Hub). Szósty odcinek poświęciliśmy bezpieczeństwu w sieci i w tym podcaście rozmawialiśmy z Piotrem Koniecznym (niebezpiecznik.pl). Bianka Siwińska (Women in Tech) dzieliła się swoją wiedzą w odcinku poświęconemu kobietom w IT, a Aleksandra Trapp (Infuture Hatalska) dzieliła się trendami przyszłości. Wraz z Pawłem Tkaczykiem rozmawialiśmy o marce osobistej i kulturze organizacyjnej. Przedostatni odcinek był iście futurystyczny – Aleksandra Przegalińska (MIT, Koźmiński) opowiadała o biznesie przyszłości, sztucznej inteligencji i tym, co czeka nas już całkiem niedługo. Całą serię zamknęliśmy odcinkiem o rynku pracy dla osób z niepełnosprawnościami – Marek Tankielun (Politechnika Wrocławska) opowiedział o swoich spostrzeżeniach z aktywizowania tej grupy oraz o własnych doświadczeniach. Teraz z perspektywy czasu, słuchając zrealizowanych odcinków, napawają nas ogromna radość i duma. A trzeba przyznać, że był taki moment w trakcie realizacji podcastów, kiedy byliśmy bliscy zrezygnowania z nich. Co się wydarzyło? 
Pracę nad każdym odcinkiem rozpoczynaliśmy od postawienia pytania „dlaczego?” – dlaczego ten odcinek, a nie inny ma powstać? Z jakim przekazem chcemy zostawić słuchacza? Co może dany podcast zaoferować, zmienić, opowiedzieć? W ten sposób określaliśmy główny cel, który stanowił dla nas punkt wyjścia do tworzenia scenariusza. Tylko, aby scenariusz powstał, musieliśmy wykonać prace przygotowawcze – sprawdzić badania, poszukać informacji na zadany temat i otworzyć się na zagadnienia związane z tym tematem. Tym etapem pracy zajmowała się osoba prowadząca. Scenariusz był zwykle pretekstem do rozmowy, drogowskazem, jako że najczęściej – jak to w dyskusjach bywa – są one dynamiczne i bywają zaskakujące. Scenariusz był znany zwykle tylko osobie prowadzącej, goście przychodzili na rozmowę z otwartymi głowami i swoją ekspertyzą. Przed każdym nagraniem eksperci przechodzili tzw. briefing, podczas którego omawialiśmy obszary zainteresowania oraz kwestie techniczne. Chcieliśmy, aby te nagrania odzwierciedlały rozmowy ekspertów – jakich wiele w Capgemini. Dlatego też postanowiliśmy nagrywać podcasty w naszych biurach, znajdujących się w siedmiu miastach w Polsce. Zrezygnowaliśmy z wynajmowania specjalnych przestrzeni do nagrań ze względu na to, że zależało nam na pokazaniu autentyczności oraz atmosfery panującej w pracy. 
W ten sposób udało się nam nagrać trzy odcinki. Był marzec 2020 r. i COVID-19 na dobre zagościł również w Polsce. Wiedzieliśmy, że nie możemy narażać nikogo na niepotrzebne ryzyko związane z zarażeniem koronawirusem. Wiedzieliśmy również, że nagrywanie przestało być możliwe – a przynajmniej w takiej formule. Byliśmy bliscy rezygnacji z dalszego nagrywania, a przynajmniej przełożenia na czas, kiedy sytuacja będzie opanowana. Niepewność co do tego, jak będzie przebiegać pandemia, ostatecznie nas nie zamroziła, a spowodowała, że postanowiliśmy nagrywać po prostu inaczej. 

Podcasty w dobie pandemii 

Jeszcze przed końcem marca ubiegłego roku 97% pracowników Capgemini przeszło na pracę zdalną, a biura opustoszały. Tak więc i nagrania podcastu zostały przeniesione na nagrania zdalne. Musieliśmy reagować na otaczającą nas rzeczywistość i działać elastycznie. Od kolejnych odcinków, aż do zakończenia całej serii, wszystkie odcinki zostały nagrane w sposób zdalny, przy wykorzystaniu aplikacji do wideorozmowy (MS Teams). Przed każdym nagraniem wszystkie osoby występujące w danym odcinku otrzymywały od nas sprzęt potrzebny do odpowiedniego nagrania dźwięku (mikrofon + rekorder). Aby utrzymać klimat rozmowy, osoba prowadząca oraz eksperci rozmawiali ze sobą poprzez platformę MS Teams – przy włączonych kamerkach mówili do przesłanych mikrofonów. Była to namiastka rozmów, które chcieliśmy odbyć fizycznie w biurach – jednakże dzięki niej dyskusje i zawartość merytoryczna były świetne! W ten sposób każda z osób nagrywała osobną ścieżkę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy