Odpowiedzialność. Dlaczego tak ciężko o nią u pracowników?

Strefa Inspiracji

Unikanie odpowiedzialności przez pracowników nie jest niczym nowym. Borykają się z nią szefowie zespołów i działów w różnych branżach, na różnych szczeblach organizacyjnych. Ten sam problem dotyczy 3-osobowego działu rekrutacji w firmie produkcyjnej i pięćdziesięciu osób kadr utrzymania ruchu.

Stawiani przed kolejnymi celami pracownicy nie utożsamiają się z nimi i w efekcie – nie czują się za nie odpowiedzialni. Występuje wówczas tak popularne zrzucanie winy na współpracowników lub na menedżera. Powodów takiego zachowania może być kilka.

1. Strach

Warunki, w których pracownik obdarzony odpowiedzialnością zdecyduje się z niej skorzystać i podejmować jak najlepsze decyzje i działania, tak by osiągać sukcesy dla firmy, są zazwyczaj dosyć szczególne. Zdecydowana większość z nas z natury boi się podejmowania decyzji i brania na siebie odpowiedzialności – za czyny własne, ale przede wszystkim – działania innych. Odpowiedzialności towarzyszą bowiem zazwyczaj konsekwencje. Co więcej – w przypadku dobrej decyzji konsekwencją bywa poklepanie po plecach lub wręcz brak reakcji ze strony szefostwa. Szczególnie w polskiej kulturze, gdzie chwalenie nie przychodzi naturalnie prawie nikomu, solidna, odpowiedzialna praca jest oczekiwaną normą, podczas gdy piętnuje się wszelkie zachowania poniżej tego wyznacznika. W przypadku złej decyzji konsekwencje są więc zdecydowanie bardziej odczuwalne dla pracownika. Zazwyczaj mamy do czynieni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy