Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stare wyzwania, nowe podejście , Otwarty dostęp

2 kwietnia 2018

NR 3 (Marzec 2018)

Negocjacje na linii HR – zarząd
Dlaczego nie jesteśmy słuchani i co zrobić, aby to zmienić?

0 198

Nie każdy członek zarządu zdaje sobie sprawę, że koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to czasami równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Dodatkowo sytuacja, w której odchodzi pracownik, często sprzyja obniżonym nastrojom w zespole, co przyczynia się do spadku efektywności. Zatrzymanie dobrego pracownika jest na ogół znacznie tańsze niż zatrudnienie nowego!

Z artykułu dowiesz się:

  • Co powoduje, że w dyskusji z zarządem dział HR nie jest traktowany poważnie?
  • Dlaczego sprawy kadrowe stają się ważne dla zarządu dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy?
  • Jak przygotować się do negocjacji z zarządem na temat projektów HR?

 

Zarządy są skoncentrowane na wynikach finansowych, a to w większości firm automatycznie oznacza koncentrację na sprzedaży. Jeśli mówimy o firmach produkcyjnych, zarządy będą skoncentrowane na optymalizacji produkcji i będą traktować działania HR-owe jako koszty. Nie widzą bezpośredniego efektu między miękkimi działaniami dla pracowników, dbaniem o zrównoważoną pracę zespołu, inwestowaniem w programy szkoleniowe z zakresu komunikacji a wynikiem finansowym. Brak jednak takich działań prowadzi do odejść pracowników. Aby uzasadnić twierdzenie, że zatrzymanie dobrego pracownika jest tańsze niż zatrudnienie nowego, podczas negocjacji z zarządem, warto posługiwać się liczbami, wskaźnikami i analizami wynikającymi zarówno z raportów branżowych, jak i wyliczonych na podstawie danych firmy.

Założenie, że w dzisiejszym świecie biznes oczekuje efektów, oznacza, iż pracownicy działu HR na każdym poziomie mają wspierać osiąganie mierzalnych efektów biznesowych. Zarząd w szczególności jest zainteresowany wynikami firmy. Pracownicy działu HR powinni być strategami, doradzającymi menedżerom i zarządowi w operacyjnych kwestiach personalnych. Aby być efektywnym w negocjacjach z zarządem, warto nauczyć się rozmawiać jego językiem. Do tego potrzebne jest zrozumienie potrzeb biznesowych swojej firmy, wykształcenie umiejętności wymaganych do aktywnego wspierania kluczowych procesów biznesowych zachodzących w organizacji. 

 

Zarząd w szczególności jest zainteresowany wynikami firmy. Pracownicy działu HR powinni być strategami, doradzającymi menedżerom i zarządowi w operacyjnych kwestiach personalnych.

 

Negocjacje czy zwykła dyskusja? 

Negocjacje są w dzisiejszym świecie jedną z kluczowych umiejętności niezbędnych w każdej firmie. Jednak nadal pokutuje przekonanie, że dobry negocjator to osoba, która ma w rękawie wiele socjotechnik albo taktyk negocjacyjnych i sypie nimi podczas rozmów. Badania pokazują zupełnie inną rzeczywistość. To umiejętność przygotowania się do rozmów decyduje o tym, czy osiągniemy sukces. 

Bywają różne powody, którymi usprawiedliwiamy swoje nieprzygotowanie. Najczęściej są to: brak czasu, założenie, iż jest się „urodzonym negocjatorem” albo po prostu zwykła ignorancja. Nauczmy się zatem negocjacyjnego języka, którym posługują się członkowie zarządu! 

W każdych negocjacjach jest kilka elementów, które należy jasno określić i przedyskutować z partnerem:

  1. Na początku warto zidentyfikować interesy wszystkich zaangażowanych w rozmowy partnerów oraz zastanowić się nad pytaniem, co zrobi każdy z nich, jeśli się nie dogadamy, czyli – jakie ma alternatywy.
  2. Następnie kwestie negocjacyjne – sprawy, co do których należy podjąć wspólne decyzje.
  3. Dalej – kryteria negocjacyjne, a więc przygotowanie argumentów uzasadniających podjętą decyzję lub proponowane rozwiązanie.
  4. Na końcu – propozycja dla naszych partnerów.

Przygotowanie w pięciu krokach

Krok 1. Określ interesy. Zarząd będzie nas słuchał, jeśli propozycja, z którą przychodzimy, będzie dla niego interesująca. Oznacza to, że najpierw powinniśmy zidentyfikować jego interesy. 

Zazwyczaj nie udaje się zaspokoić naszych interesów, jeśli jednocześnie nie zaspokoimy interesów partnera. Im więcej możemy się dowiedzieć o jego interesach, tym skuteczniej możemy argumentować. 

Pierwszy punkt przygotowania się do negocjacji to sporządzenie listy własnych interesów oraz listy interesów zarządu. Pamiętajmy, aby na tej liście znalazły się interesy każdej z trzech kategorii: zarówno prywatne, służbowe, jak i firmy. Zastanówmy się, jakie są nasze osobiste interesy, po co chcemy to zrobić? Jakie są nasze interesy zawodowe związane z daną propozycją oraz jakie są interesy firmy? Taką samą listę interesów zróbmy dla członków zarządu, z którymi będziemy prowadzić rozmowy. 

Jest to ważne, gdyż interes...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy