Networking w rekrutacji

Otwarty dostęp

Networking to umiejętność budowania i pielęgnowania relacji biznesowych z innymi ludźmi. To dość modny termin, kojarzący się przede wszystkim z przedsiębiorcami, dla których relacje z nowo poznanymi osobami mogą być przydatne na różnych etapach działania ich firmy. Każda taka osoba może bowiem okazać się inwestorem, odbiorcą produktów czy właśnie przyszłym pracownikiem.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest networking i z czym się kojarzy?
  • Jak sobie radzić z obawami przed stosowaniem networkingu?
  • Poprzez jakie kanały rekrutowani są dziś pracownicy?

 

Do każdej rekrutacji powinno się dobrać odpowiednie narzędzia i metody poszukiwania pracownika.

  1. Wśród najpopularniejszych metod (zgodnie z wynikami badania Global Recruiting Trends 2017, przeprowadzonego przez LinkedIn) na pierwszym miejscu znajdują się polecenia pracowników. W praktyce oznacza to, że korzystamy ze swojego networku, czyli sieci bliższych lub dalszych kontaktów. Na ogół są to osoby, z którymi pracowaliśmy w poprzednich miejscach pracy. Czasem są to osoby, które znamy prywatnie i o których wiemy, czym się zajmują.
  2. Na drugim miejscu w badaniu Global Recruiting Tredns 2017 plasują się strony firm oraz portale z ogłoszeniami.
  3. Trzecie miejsce zajmują zaś profesjonalne kanały social media. Budowanie jak najszerszej sieci kontaktów powinno być więc wpisane w pracę rekrutera. Osobnym zagadnieniem jest to, w jaki sposób zarządzać tymi kontaktami. O ile jednak umieszczanie ogłoszeń oraz wysyłanie wiadomości wydaje się metodą dość dobrze realizowaną przez rekruterów, o tyle temat networkingu nie jest jeszcze do końca umiejętnie wykorzystywany.

KILKA SŁÓW O NETWORKINGU

Rozwój każdej relacji może być inny, w zależności od potrzeby biznesowej. Bardzo istotne jest to, aby przedstawić drugiej stronie obszary swojego działania oraz poznać, w czym druga osoba się specjalizuje. Na tej podstawie osoba jest w stanie odpowiedzieć, czy jest tzw. match, co w praktyce oznacza obustronną korzyść. Niektórzy oczekują rezultatów „tu i teraz”, czasami natomiast na efekt trzeba poczekać kilka tygodni lub miesięcy

Cechy osobowości, takie jak ekstrawertyczność czy introwertyczność, mają duży wpływ na to, z jakim skutkiem wychodzi nam networking. Osoba introwertyczna często musi wyjść ze strefy komfortu, aby zacząć rozmowę z nieznaną sobie dotąd osobą. W dalszej części artykułu omówię networking online/offline i odniosę się do tego, w jaki sposób introwertyk może efektywnie nawiązywać nowe relacje biznesowe.

Rys. 1. Źródło: Global Recruiting Trends 2017

Networker to ktoś, kto zna wielu ludzi. Między nim a innymi osobami istnieje wiele połączeń (wspólnych znajomych). Poznane osoby warto dodawać do znajomych w portalach społecznościowych typu LinkedIn, Xing czy Facebook. Kiedyś myślałem, że liczy się ich liczba. Z perspektywy czasu jednak wolę poznać mniej osób, ale więcej o...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Rekrutuje, tworzy działania employerbrandingowe. Organizator wydarzenia #WebskiHR w Krakowie oraz Warszawie. Realizator projektów i warsztatów z obszaru HR i employer brandingu dla start-upów, software house'ów oraz organizacji non-profit: Kraków Miastem Startupów, Girls Geek Carrots oraz Women in Technology.