Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

3 kwietnia 2020

DODATEK NR (Marzec 2020)

Motywuj pracowników prezentami

45

Akcja z nagrodami może stanowić ciekawe urozmaicenie firmowej codzienności. Nagroda rzeczowa to prawdziwa niespodzianka, która ma kształt, kolor i wywołuje więcej emocji niż pieniądze. A przecież bez emocji nie ma prawdziwego zaangażowania.

remię gotówkową pracownik często przeznacza na bieżące potrzeby – wydaje i zapomina. Czym innym może być natomiast wygrana w konkursie lub prezent uzyskany dzięki odpowiedniej liczbie punktów zdobytych w programie motywacyjnym. Taki przedmiot może być spełnieniem marzenia lub zachcianki – czegoś, co dany pracownik chciałby mieć, ale co trudno by mu było racjonalnie uzasadnić przed małżonkiem czy nawet przed samym sobą.
Poza tym nawet gdy nagrody nie są bardzo kosztowne, już sama możliwość zmierzenia się w walce o konkretne bonusy wyzwala pragnienie rywalizacji. Ludzie zazwyczaj lubią ścigać się, zdobywać punkty i wygrywać nagrody – więc rozmaite pomysły na grywalizację w firmie mogą zostać ciepło przyjęte przez pracowników.

Jak zorganizować akcję z nagrodami

Aby akcja z nagrodami dla pracowników przyniosła dobre efekty, warto jednak przestrzegać kilku zasad.

  • Ustal jasne reguły, kryteria i regulamin, tak aby wyeliminować możliwe nieporozumienia.
  • Niech rozpoczęcie akcji stanie się ważnym wydarzeniem w firmie – warto ogłosić ją z odpowiednim wyprzedzeniem i nadać jej duży rozgłos.
  • Nagradzaj to, co wykracza poza standard na danym stanowisku – tylko wtedy nagroda może motywować do większego zaangażowania.
  • Przypominaj o akcji i regularnie, na różne sposoby zachęcaj do udziału w niej.
  • Zadbaj o atrakcyjne nagrody, by pracownicy mieli przekonanie, że jest o co „walczyć”.

Dla firmy, która chce zorganizować akcję z nagrodami problemem mogą pozostawać kwestie organizacyjne, w tym pozyskanie ciekawych produktów na nagrody. Chcąc podjąć się takiego tematu samodzielnie, firma musiałaby wyznaczyć do tego celu pracowników i przeznaczyć na organizację mnóstwo czasu. Na szczęście można to zorganizować znacznie prościej. Na polskim rynku są już gotowe rozwiązania, takie jak Platforma Lojalnościowa oraz serwis NagrodyB2B.pl.

Program motywacyjny w outsourcingu

Jak to działa? Operator platformy zakupowej współpracuje z wieloma dystrybutorami produktów z rozmaitych kategorii, dzięki czemu klienci biznesowi mają dostęp do tysięcy nagród. To operator negocjuje ceny, zajmuje się magazynowaniem, a potem wysyłką nagród do zwycięzców wskazanych przez klientów. Natomiast firma będąca organizatorem akcji może komponować z dostępnych produktów katalogi nagród, wybierać rozmaite rodzaje akcji, a także korzystać z bezpłatnych konsultacji w tym zakresie. W efekcie właściwie cały proces związany z przeprowadzaniem akcji z nagrodami może być „outsourcowany” do firmy zewnętrznej.
Firma podpisuje umowę tylko z jednym operatorem i w danym okresie rozliczeniowym otrzymuje jedną fakturę. Nie musi też zatrudniać dodatkowych pracowników do spraw związanych z organizacją i obsługą akcji. Możliwe jest więc zorganizowanie akcji motywacyjnej z nagrodami przy minimalnym wysiłku ze strony organizatora.
Dla pracodawców akcje z nagrodami mogą stanowić doskonały sposób, aby w ciekawy sposób motywować pracowników i zarazem budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy bez angażowania do tego celu własnego zespołu. Do pracodawcy należy przede wszystkim ustalenie budżetu, wybór odpowiedniego typu akcji oraz selekcja nagród spośród gotowych propozycji.

Przypisy