Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

26 września 2022

NR 30 (Wrzesień 2022)

Latem postaw na rozwój, czyli jak zorganizować program praktyk i staży. Case study Banku BNP Paribas

0 133

Jak co roku, w lipcu uruchomiliśmy program praktyk i staży w naszym banku. Celem programu jest przełamanie stereotypów dotyczących branży bankowej oraz przygotowanie młodych osób do dołączenia do organizacji.

Nasz program skierowany jest przede wszystkim do studentów. Praktyki obejmują osoby co najmniej po II roku studiów, z kolei staże skierowane są do studentów ostatniego roku oraz absolwentów. Podczas zarówno praktyk, jak i staży uczestnicy programu zdobywają swoje pierwsze doświadczenia biznesowe, realizują zadania przy wsparciu mentorów oraz poznają codzienność funkcjonowania organizacji. 

POLECAMY

Organizacja i promocja programu

Podstawowe informacje dotyczące programu przez cały rok są dostępne na naszym portalu wewnętrznym oraz na stronie kariera.bnpparibas.pl. Jeżeli ze strony menedżerów i mentorów pojawią się dodatkowe pytania, zawsze mogą napisać na skrzynkę e-mailową – xxx@bnpparibas.pl, zapytać opiekuna projektu albo pracownika zespołu rekrutacji. Mimo tego, że program jest już znany w organizacji, na początku przygotowania nowej edycji staraliśmy się ująć najbardziej istotne szczegóły w komunikacji.
W marcu wysłaliśmy do całego banku informacje o przygotowaniu nowej edycji. 
Najbardziej zależało nam na przekazaniu/przypomnieniu informacji o:

  • celach programu,
  • tym, że każdy obszar może wziąć w nim udział,
  • tym, że każdy pracownik może wejść w rolę mentora,
  • tym, że formuła realizacji programu jest dowolna (stacjonarna/hybrydowa/zdalna). 

Zachęcaliśmy do przygotowania indywidualnych i atrakcyjnych programów praktyk i staży. Zależało nam na tym, aby młodzi ludzie podejmowali się ciekawych wyzwań, a nie zajmowali się parzeniem kawy i archiwizacją dokumentów. Tym bardziej że nasz bank znajduje się aktualnie w bardzo interesującym punkcie. Jest pełen zmian i transformacji, daje możliwości realizacji własnych inicjatyw. Przyjęte wartości w organizacji pozwalają na podejmowanie prób, popełnianie błędów i odważne działania. 
Pracownicy, zainteresowani pozyskaniem do zespołu praktykanta albo stażysty, przesyłali do nas swoje pomysły na realizacje programów. To pracownicy samodzielnie albo ze swoimi menedżerami podejmowali decyzje w sprawie zaproszenia do siebie stażysty bądź praktykanta. Różnica polega na tym, że praktyki trwają 2 miesiące (lipiec – sierpień), staże zaś 6 miesięcy (lipiec – grudzień). Oprócz czasu trwania projektu różny jest też zakres odpowiedzialności i zadań. 
W tym roku spotkaliśmy się z dużym zainteresowaniem. Zaobserwowaliśmy dwukrotny wzrost spływających do nas wniosków. Zauważyliśmy również, że najwięcej zgłoszeń spłynęło z obszarów, w których mierzymy się z największą liczbą wyzwań. Są to obszary podlegające aktualnie fundamentalnym transformacjom – bankowości detalicznej oraz technologii i systemów informatycznych. Zainteresowanie programem pokazuje nam, że biznes dobrze rozumie założenia programu i korzyści płynące z uczestnictwa w nim.
Akceptacje wniosków zawsze realizujemy na podstawie konkursu. Stawiamy na to, aby zgłoszenia zawierały dedykowane dla uczestników pomysły, szczegółowe i ciekawe programy. 
Nie było to łatwe zadanie. Szczególnie dlatego, że w zespole rekrutacji tworzymy wewnętrzne centrum kompetencyjne, opiekując się całym bankiem. Dobrze znamy wyzwania rynkowe. Najchętniej dalibyśmy zielone światło wszystkim, aby zaopiekować luki kadrowe i rozwinąć młode talenty w organizacji. Nie dało się nie zauważyć, że nasz biznes włożył wysiłek w przygotowanie zgłoszeń. Mimo to, mając określone wytyczne i budżety, musieliśmy podjąć odpowiednie decyzje. Warto podkreślić, że z praktykantami i stażystami nawiązujemy współpracę na podstawie umowy-zlecenia. Nie organizujemy darmowych praktyk i staży. 
Mentorzy w maju zostali poinformowani o zaakceptowanych i odrzuconych wnioskach. Na tej podstawie z wybranymi osobami mogliśmy przechodzić do kolejnych etapów.  
 

Zdj. 1. Otwarcie programu w centrali w Warszawie
Źródło: Opracowanie własne.


Spotkanie z mentorami

Rola mentora w tym programie jest bardzo ważna. To mentor jest osobą pierwszego kontaktu dla praktykanta i stażysty. W związku z tym zależało nam na tym, aby każdy przyszły mentor tej edycji dobrze rozumiał tę rolę. 
Przygotowaliśmy spotkanie z osobą, która rolę mentora w tym programie odgrywa systematycznie, od kilku lat. Przyjrzeliśmy się jeszcze raz definicji tej roli, oczekiwaniom w stosunku do mentora, możliwym wyzwaniom. Porozmawialiśmy również o kwestiach organizacyjnych. Na koniec spotkania mentorzy zdecydowali się na założenie skrzynki e-mailowej, aby ułatwić sobie komunikację. Dzisiaj mamy swoją wewnętrzną społeczność mentorów tego programu w banku. 

Proces rekrutacji

Do tego etapu zaangażowaliśmy cały zespół rekrutacji, aby móc obsłużyć wszystkie zgłoszenia. 
Ogłoszenia rekrutacyjne były promowane na naszej stronie kariery, w biurach karier wybranych uczelni, na OLX, na platformach Facebook i LinkedIn. 
Promocja była wspierana przez nasze ambasadorskie duety, czyli aktualnych studentów uczelni wyższych z różnych miast Polski. Mieliśmy również zbiorcze ogłoszenie do programu praktyk i staży na Pracuj.pl, tym samym staraliśmy się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. 
W przypadku tych rekrutacji głównie stosowaliśmy metodę odwróconej rekrutacji. Z reguły najpierw odbywało się spotkanie mentorów i menedżerów z kandydatami, a w ramach drugiego etapu rozmowa z rekruterem. Zdecydowaliśmy się na taki system ze względu na duży spływ CV, a dodatkowo chcieliśmy przekazać jak najwięcej empowermentu naszym mentorkom i mentorom. 
W trakcie rekrutacji zwracaliśmy uwagę na dopasowanie kandydatów do określonych wcześniej profili. Poszukiwaliśmy osób, które: 

  • interesowały się rozwojem swoich kompetencji w obszarze, do którego aplikowali;
  • wykazywały się komunikatywnością i otwartością w kontaktach międzyludzkich; 
  • odważnie dzieliły się swoimi planami zawodowymi na przyszłość; 
  • potencjalnie mogły i chciały odnaleźć się w naszym dynamicznym środowisku. 

Najbardziej intensywny czas realizacji procesów rekrutacyjnych przypadł na czerwiec. Poznaliśmy wiele ciekawych i ambitnych osób. Decyzje o nawiązaniu współpracy często były trudne do podejmowania. Z niektórymi kandydatami, z którymi nie spotkaliśmy się w banku w tym roku, umówiliśmy się na kontakt przy kolejnej edycji.  
Otwarcie programu zaplanowane było na 1 lipca, natomiast z różnych powodów nie wszystkie procesy udało się domknąć przed początkiem lipca. W związku z tym niektóre osoby dołączały do nas jeszcze do połowy miesiąca. Ostatecznie w tym roku zaprosiliśmy do współpracy 92 osoby, w tym 42 praktykantów oraz 50 stażystów. 

Otwarcie programu

Po raz pierwszy po pandemii zdecydowaliśmy się na stacjonarne otwarcie programu w naszej centrali w Warszawie. Prawie 80 osób, praktykantów i stażystów z całej Polski, spotkało się w jednym miejscu. 
Zależało nam na tym, aby uczestnicy programu nie tylko poznali bank, ale również zaczęli tworzyć swoją własną sieć kontaktów. 
Agendę skonstruowaliśmy w taki sposób, aby jak najwięcej czasu poświęcić na interakcje. Zaczęliśmy od przywitania uczestników wydarzenia przy kawie i przekąskach. Dotychczasowa komunikacja z uczestnikami odbywała się zdalnie, więc świetnie było zobaczyć wszystkich na żywo. 
W tym dniu nie mogło zabraknąć także prezesa Przemka Gdańskiego. Przemek podzielił się swoimi doświadczeniami, przekazał kilka historii dotyczących początku jego drogi w biznesie i odpowiedział na wszystkie pytania publiczności. 
Zależało nam na tym, aby stworzyć przestrzeń do wzajemnego poznawania się i interakcji. Razem z naszymi wewnętrznymi trenerami przygotowaliśmy warsztat, podczas którego zadaniem praktykantów i stażystów było wspólne stworzenie swojej ścieżki rozwoju w naszym banku. Podczas tego zadania podzieliliśmy uczestników na trzy grupy. Pierwsza grupa odpowiadała za początek drogi, czyli prezentacje oczekiwań, aspiracji i planów w momencie dołączania do banku. Druga grupa miała za cel pokazanie czasu spędzanego w banku, w trakcie realizacji projektu. Na tym etapie praktykanci i stażyści mogli rozwinąć swoje oczekiwania dotyczące przebiegu stażu albo praktyk. Trzecia grupa z kolei odpowiadała za przygotowanie kroków po zakończeniu programu. Była to dobra okazja do refleksji, przypomnienia sobie, z czym dzisiaj przychodzę na staż albo praktykę, jak chcę wykorzystać ten czas i z czym wyjść.
Jesteśmy ciekawi doświadczeń naszych praktykantów i stażystów. Zachęcamy ich do tego, aby na koniec programu zderzyli swoje oczekiwania z tym, co udało się zrealizować. 

Realizacja programu

Po uroczystym otwarciu praktykanci i stażyści rozpoczęli realizację swoich indywidualnych programów. Na tym etapie pojawia się bliska współpraca z mentorami i ich zespołami. Rola organizatorów programu jest już minimalna. W kwestii dodatkowych pytań i wątpliwości dostępny dla uczestnika programu jest jego opiekun HR. Opiekunem HR zostaje rekruter odpowiedzialny za rekrutacje stażysty albo praktykanta. 
Dodatkowe działania dla uczestników 
Wraz z ekspertami naszego banku przygotowaliśmy dla uczestników programu dodatkowe webinary. Spotkania odbywają się 1–2 razy w tygodniu. Uczestnictwo w nich nie jest obowiązkowe, każdy może wybrać temat, który najbardziej go interesuje. Rozmawiamy m.in. o budowaniu marki osobistej na LinkedIn, sztucznej inteligencji, zarządzaniu finansami itd. 
Z wcześniejszych doświadczeń wiedzieliśmy, że pracownicy naszego banku chętnie angażują się w podobne inicjatywy. Specjalnie stworzyliśmy dla nich dodatkową przestrzeń do realizacji swoich pomysłów...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Tylko w ten weekend kupisz prenumeratę aż 35% TANIEJ

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy