Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

23 maja 2018

NR 4 (Maj 2018)

Jak zaplanować, zrealizować i ocenić efektywność kampanii EB?
na przykładzie case study #ExtraOrdinary w firmie Kontakt.io

0 159

Branża nowych technologii, niszowa tematyka wymagająca specyficznych kompetencji i konieczność zatrudnienia grupy pracowników w krótkim czasie – tak mógłby wyglądać scenariusz filmu o koszmarach rekrutera. Na szczęście jak pokazuje praktyka, tam gdzie zawodzą tradycyjne rozwiązania, należy postawić na działania niezwykłe, czyli #ExtraOrdinary.

Z artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób zrodził się pomysł na kampanię #ExtraOrdinary oraz jak zaplanowano i zrealizowano poszczególne jej elementy?
  • W jaki sposób można budować tożsamość pracowników dzięki różnorodnym eventom i osadzeniu ich w wartościach organizacji?  
  •  W jaki sposób wewnętrzny program nagradzania buduje przywiązanie pracowników oraz wzmacnia kulturę organizacyjną?

 

Kontakt.io to krakowski start-up działający w branży IoT, czyli Internetu Rzeczy, który specjalizuje się w produkcji beaconów – urządzeń wyposażonych w chip Bluetooth najnowszej generacji, które pełnią funkcję nadajników. Mogą one posiadać sensory ruchu, temperatury lub światła, co dodatkowo zwiększa gamę ich zastosowań. Pomimo, wydawałoby się, nieskomplikowanej budowy praca nad beaconami oraz związanymi z nimi usługami wymaga sporych kompetencji i umiejętności.

Widząc niemałe zainteresowanie na rynku i potencjał tej nowej technologii z początkiem 2016 r. otrzymałam informację, że będziemy się intensywnie rozwijać. Dla mnie oznaczało to jedno – dużo pracy w obszarze rekrutacji. Zadanie było jasno sprecyzowane: 20+ nowych pozycji do zapełnienia w czterech różnych biurach (Kraków, Berlin, Guadalajara, Nowy Jork). Rodzaje stanowisk: od technicznych, przez support, po sprzedaż i marketing. Dla dużych korporacji to standard, dla małego start-upu zajmującego się technologią, która jest nowa i jeszcze mało popularna, to nie takie proste zadanie.

Dobry start

Zaczęliśmy od połączenia sił – Marketing/PR oraz HR. Przychodząc na pierwsze spotkanie, każdy miał w głowie: „Zróbmy burzę mózgów”. Okazało się, że pierwsze spotkanie w niczym nie przypominało „rzucania pomysłami” – każdy z nas zaczął opowiadać swoją historię,  dlaczego opuścił pracę w korporacji i dołączył do start-upu, za co cenimy osoby, z którymi pracują itp. Wszystkie opowieści składały się w jedną całość – skupione wokół zidentyfikowanych już wartości: Know-How, Ownership, People oraz Passion. Powoli stawało się jasne, że cała kampania powinna być oparta na naszych wartościach, aczkolwiek nie chcieliśmy ich nikomu narzucać jeszcze przed dołączeniem do firmy. Zależało nam, aby potencjalni kandydaci sami je dostrzegli. 

Na kolejnym spotkaniu wypisaliśmy nasze wartości. Oczywistym było, że chcemy pokazać ludzi (People) w środowisku pracy (Know-How, Ownership), przedstawić biuro oraz nowy branding. Pozostało pytanie: co z pasją? Praca jako pasja – to brzmiało dla nas trochę sztucznie. Przecież życie nie kończy się na pracy.

Wtedy padł pomysł: pokażmy siebie – każdy z nas ma hobby i pasje, które stara się realizować. 

Zaczęliśmy myśleć nad hasłem, które będzie dobrze opisywać nas jako Kontakt.io. Początkowo szliśmy w kierunku takich słów jak unique bądź awesome (unique team, awesome product) itp. Nie chcieliśmy jednak przesadzić – wiadomo, w każdej pracy jest raz lepiej, raz gorzej. Nagle ktoś rzucił, że przecież jesteśmy normalnymi ludźmi – każdy robi to, w czym jest dobry; mamy to szczęście, że pracujemy nad czymś niezwykłym, a dodatkowo mamy czas, by realizować swoje pasje. Olśnienie: we’re ordinary people doing #extraordinary things, gdzie extraordinary odwołuje się zarówno do tego, co robimy w pracy, jak i poza nią. Hasło kampanii: we’re looking for #ExtraOrdinary.

W tym momencie można zadać pytanie, dlaczego nie zaczęliśmy od zidentyfikowania grupy docelowej i skupienia się na kampanii, która dotrze do tej konkretnej grupy. Otóż zależało nam na tym, aby kampania na poziomie koncepcyjnym była uniwersalna – by dotarła zarówno do osób technicznych, jak i do ludzi zajmujących się sprzedażą; zarówno do tych z Krakowa czy Berlina, jak i z Guadalajary. Identyfikacja grup docelowych była dla nas kolejnym krokiem. Wiedzieliśmy, że inaczej dotrzemy do programistów, inaczej do sprzedawców. Postanowiliśmy wystartować z kampanią najpierw lokalnie w lutym – największe zapotrzebowanie rekrutacyjne było do naszego biura krakowskiego. Profil: osoby techniczne, głównie programiści. Kolejny etap (marzec) to Berlin i Guadalajara, gdzie potrzebowaliśmy ludzi do działów biznesowych (sprzedaż, marketing). 

Całą kampanię podzieliliśmy na cztery filary:

  • Nowy branding strony kariery + dedykowany landing page.
  • Kampania outdoorowa.
  • Komunikacja w social mediach.
  • Wydarzenia branżowe.

Nam się podobało, ale aby osiągnąć sukces, musieliśmy przekonać pozostałych pracowników firmy, ponieważ to oni mieli być siłą tej kampanii. 

Zaletą mniejszej liczby pracowników jest to, że mogliśmy przedstawić projekt każdemu zespołowi osobiście. Przyznam, że zaskoczyło nas, jak chętnie wszyscy podeszli do pomysłu. Uważam, że kluczem było podejście: „Pomóżcie nam znaleźć osoby, z którymi będzie wam się dobrze pracować”. Poprosiliśmy o pomoc w stworzeniu contentu na nową stronę karier (o czym więcej za chwilę), ponieważ to pracownicy są najlepszą reklamą firmy (employer branding). Dużym ułatwieniem było to, że wiele osób mocno identyfikuje się z Kontakt.io (sami siebie nazywamy „Kontaktersami”).

PO PIERWSZE – NOWA STRONA KARIER

Pierwszym elementem kampanii do zrealizowania było stworzenie treści na nową stronę karier. Miała ona zawierać następujące elementy:

  • krótką informację o firmie,
  • przedstawienie Kontaktersów,
  • informacje o przebiegu rekrutacji,
  • na jakie stanowiska rekrutujemy i gdzie, 
  • jak się pracuje w K.io.

Elementem, który nie został wymieniony, są wartości. Bardzo często na stronach karier są informacj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy