Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i rozwój

4 czerwca 2020

DODATEK NR (Maj 2020)

Jak zadbać o bezpieczny powrót do pracy – poradnik dla pracodawców

158

Zbliża się czas powrotu do normalnego funkcjonowania gospodarki, na który wielu z nas czekało. Decyzje rządu dotyczące odmrażania poszczególnych branż napawają optymizmem i dają nadzieję, że w końcu wracamy do, co prawda nowej, ale jednak normalności. To stopniowe znoszenie obostrzeń związanych z epidemią wirusa COVID-19 skłania wielu pracodawców do poszukiwania rozwiązań, które umożliwiłyby pracownikom bezpieczny powrót do pracy.

Nowe zasady organizacji miejsca pracy

Jak się okazuje, nie będzie on jednak wyglądał jak filmowy happy end, w którym stojąc w firmowej kuchni z kubkiem gorącej kawy w dłoni opowiemy sobie o tym, jak minęły ostatnie miesiące. W celu minimalizacji ryzyka zakażenia koronawirusem pracodawcy wprowadzają nowe procedury i środki bezpieczeństwa, przypominające na każdym kroku o obowiązywaniu reguł dystansu społecznego, konieczności bezwzględnego przestrzeganie zasad higieny czy zwiększonej częstotliwości sprzątania pomieszczeń pracy. „Nie chodzi jedynie o zapewnienie odpowiedniej odległości między stanowiskami pracy, środków higieny osobistej czy środków do dezynfekcji” – mówi Wioletta Bykas-Darnowska, Dyrektor HR w ALAB laboratoria. „Jak wynika z ostatnio przeprowadzonych badań opinii, pracownikom w obecnej sytuacji zależy na stabilności zatrudnienia, na otwartej komunikacji oraz na zaufaniu”. Warto zwrócić uwagę, że zestaw działań stosowanych przez pracodawców, zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa to również środki kontroli, do których zaliczyć można testy na koronawirusa dla pracowników. A te, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia WHO, mają kluczowe znaczenie w walce z epidemią.

POLECAMY

Testy na koronawirusa dla pracowników

Pracodawcy przygotowujący się na bezpieczny powrót do pracy swoich pracowników powinni być szczególnie uwrażliwieni na fakt, że koronawirus często nie daje objawów. To powoduje, że występowanie tzw. „cichej infekcji” COVID-19 może być znacznie bardziej rozpowszechnione, niż się nam wydaje i nieść za sobą o wiele poważniejsze konsekwencje niż dotychczas. Pracownik przechodzący zarażenie koronawirusem bezobjawowo i przychodzący do pracy jest w stanie zakazić podczas jednej zmiany od kliku do kilkudziesięciu osób, w tym klientów, jeśli miał z nimi kontakt. W perspektywie długofalowej naraża tym samym nie tylko zakład pracy, ale również kontrahentów, na poważne komplikacje w obszarze bieżącej działalności. Aby nie doprowadzić do tego typu konsekwencji i wspierać pracodawców w trosce o bezpieczeństwo jak największej ilości osób, ALAB laboratoria przygotował specjalną ofertę dla firm, które chcą wykonać badania wśród swoich pracowników.

Jak zorganizować badania na COVID-19 dla firmy?

Pakiety medyczne oferowane przez ALAB to testy serologiczne z krwi, badające przeciwciała w kierunku wirusa SARS-CoV-2 m.in. metodą ELISA i wyróżniające się wysoką czułością i swoistością oznaczeń. Do ich wykonania używane są wyłącznie odczynniki posiadające certyfikat IVD o powtarzalnych parametrach i zaprojektowane do pracy w laboratoriach medycznych.

„W obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę nowe zasady bezpieczeństwa, warto rozważyć badania pracowników,  które pozwolą na wykrycie tych osób, które mają lub miały kontakt z wirusem nawet bez objawów, a tym samym zatrzymanie rozprzestrzeniania się epidemii.”

– stwierdza Wioletta Bykas-Darnowska z Alab laboratoria.

 


Pracodawca umożliwiający swoim pracownikom wykonanie takich badań serologicznych może więc w sposób odpowiedzialny zarządzać niepewnością, z którą borykamy się dziś wszyscy i sprawić, że staje się ona bardziej przewidywalna.

Dbałość o bezpieczeństwo pracowników jako kluczowego zasobu organizacji powoduje, że zyskuje nie tylko przedsiębiorstwo, ale również jego otoczenie biznesowe, a ryzyko poniesienia konsekwencji przestojów spowodowanych przez obowiązkową kwarantannę w przypadku zachorowania na COVID-19 znacząco spada. Dodajmy do tego fakt, że ALAB laboratoria realizuje badania w niemal 300 punktach pobrań na terenie całego kraju, umożliwia zorganizowanie pobrań we własnym zakresie i odbiór próbek z umówionego punktu, a także udostępnienie mobilnego punktu pobrań we wskazanym miejscu. Dodatkowo do badania serologicznego na obecność przeciwciał SARS-CoV-2 pracownicy nie muszą specjalnie się przygotowywać: nie muszą być na czczo, badanie nie musi być wykonane w godzinach porannych (czas pobrania nie wpływa na poziom przeciwciał, dlatego pobrania mogą odbywać się także popołudniem). Wyniki można odebrać w prosty sposób za pośrednictwem internetu lub aplikacji, a w przypadku gdy firma zatrudnia lekarza zakładowego możliwe jest interpretowanie wyników przez niego. Łatwość zorganizowania testów w kierunku COVID-19 dla pracowników powoduje, że bezpieczny powrót do pracy w firmie staje się o wiele prostszy, a przede wszystkim możliwy.

Nowy standard badań pracowników

Nie da się zaprzeczyć, że w najbliższych kilku tygodniach czeka nas powrót do nowej rzeczywistości - diagnostyka w kierunku SARS-CoV-2 może stać się standardem wyróżniających odpowiedzialnych i świadomych pracodawców, który pomaga im budować wizerunek organizacji wiarygodnej i stawiającej na dobrostan swoich pracowników. Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników to nie tylko kwestia zapewnienia ciągłości pracy w firmie, ale także i komfort w pracy z klientami, podczas spotkań biznesowych czy handlowych. Im szybciej upowszechnimy badania na wykrycie COVID-19 oraz przeciwciał i dowiemy się, kto już przeszedł lub przechodzi tę chorobę, tym szybciej i bezpieczniej będziemy mogli powracać do normalnego funkcjonowania. Jeśli dodamy do tego właściwą edukację personelu zwiększając tym samym świadomość jego roli w procesie weryfikacji oceny ryzyka, stworzymy komfortowe miejsce pracy, zasługujące na wyróżnienie.

Więcej informacji o badaniach dla pracowników w kierunku COVID-19: https://www.alablaboratoria.pl/20074-bezpieczny-powrot-do-pracy

Przypisy