Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

2 sierpnia 2018

NR 5 (Lipiec 2018)

Jak wykorzystać storytelling w HR

487

Storytelling, choć jest narzędziem marketingowym, znajduje coraz szersze zastosowanie w projektach HR, takich jak szkolenia czy employer branding. Ciekawie opowiedziana historia, która budzi emocje, pozostaje na dłużej w świadomości potencjalnych pracowników niż często sztampowe posty publikowane w mediach społecznościowych. Każda organizacja jest wyjątkowa i może tworzyć własne historie. Zobacz, jak robią to inni.

Pięcioletnia dziewczynka zagląda do papierowej torby w poszukiwaniu swojego prezentu urodzinowego. Wyjmuje coś, co na pierwszy rzut oka przypomina pudełko z lalką Barbie. Ale w środku nie ma uśmiechniętej blondynki, jest za to starsza, siwowłosa pani z charakterystyczną fryzurą – warkoczem zawiniętym „w obwarzanek” na czubku głowy. „Jejku, lalka Millie Dresselhaus!” – dziewczynka nie kryje zachwytu.

Pięcioro dzieci stoi na werandzie z papierowymi torbami na cukierki. Jest Halloween, wszystkie są przebrane. Nie za zombie czy wampiry – każde z nich ma czerwony kubraczek, siwe włosy i charakterystyczny warkocz zawinięty „w obwarzanek” na czubku głowy.

„Co by było, gdybyśmy traktowali wielkie kobiety naukowców jak gwiazdy i celebrytów?” – pyta głos z offu, kiedy trójka studentów podbiega do starszej, siwowłosej pani w czerwonym kubraczku, z charakterystyczną fryzurą. Pytają, czy mogą sobie zrobić z nią selfie. „Co by było, gdyby Millie Dresselhaus, pierwsza kobieta, która zdobyła Narodowy Medal Nauki w inżynierii, była tak znana jak celebryci z pierwszych stron gazet?” – zastanawia się głos z offu, a materiał wideo pokazuje starszą panią na muralach, okładkach kolorowych magazynów, ogłaszającą na Twitterze serię nowych wykładów z fizyki. „Co by było, gdybyśmy żyli w takim świecie? Jest firma, która pomaga taki świat stworzyć. Naszym celem jest 20 tysięcy kobiet na inżynieryjnych stanowiskach do 2020 roku”.

GE – to właśnie ta firma wypuściła film z Millie Dresselhaus – nie jest pierwszą korporacją, która nęci potencjalnych pracowników wizją zostania celebrytą. W 2009 roku Intel w kampanii „Our Rock Stars” pokazał między innymi, jak Ajay Bhatt, współtwórca USB, idzie przez firmową stołówkę otoczony omdlewającymi lub pełnymi podziwu współpracownikami. „Jesteśmy Intel. Nasze gwiazdy nie są jak wasze gwiazdy” – głosił slogan jednej z najsłynniejszych kampanii sławiących inżynierów. O ile jednak kampania Intela była po prostu zabawna, odwoływała się do próżności i pogoni za sławą późnego pokolenia X i wczesnych milenialsów, o tyle w reklamach GE pojawia się jeszcze jeden ważny element: misja.

Połowa osób urodzonych po 1980 roku twierdzi w badaniach Pew Research Center, że zgodziłaby się pracować za mniejsze pieniądze dla firmy, która realnie zmienia świat. Dla porównania wśród przedstawicieli pokolenia baby boomers (urodzonych między 1945 a 1964 rokiem) ten odsetek wynosi tylko 20%. Hasło: „Pieniądze to nie wszystko” to bardzo wyraźna tendencja. A firmy, które potrafią o tym opowiadać, zgarniają najlepsze kawałki rekrutacyjnego tortu. Kto – poza opisanymi wyżej – robi to dobrze?

Booking.com – One Mission

„Podróżujemy wszędzie, żebyś ty mógł podróżować gdziekolwiek” – to zdanie wieńczy trzyminutową kompilację, którą na YouTube wyświetliło ponad pięć milionów ludzi. Booking.com – firma, która pozwala na rezerwacje hoteli w każdym zakątku świata, zatrudniająca ponad 14 tysięcy pracowników w ponad 140 krajach – rozdała im w 2016 roku kamery turystyczne GoPro i poprosiła o jedną rzecz: dokumentujcie wasze podróże. Z niemal trzech tysięcy filmów, w których było wszystko – od wspinania się na lodowce po nurkowanie z wielorybami – powstał film, który jest najlepszą wizytówką „ciekawości świata”, jaką firma mogła wyprodukować.

#Lekcja:
Jeśli Twoi pracownicy są chętni do tworzenia autorskich treści, pozwól im, ale zapewnij profesjonalne wsparcie. Booking.com nie wrzucił po prostu trzech tysięcy filmów z podróży do swoich kanałów promocyjnych. Zatrudnili profesjonalnego reżysera i edytorów, którzy z przypadkowych klipów stworzyli zajmującą, atrakcyjną opowieść.

Patagonia – pozwól moim ludziom surfować

Yvon Chouinard – legendarny wspinacz skałkowy, obrońca środowiska i założyciel firmy Patagonia – swoją filozofię prowadzenia przedsiębiorstwa opisał w książce.
Let my people go surfing (Pozwól moim ludziom surfować) to według Naomi Klein, która napisała przedmowę do kolejnego wydania, „opowieść o próbie zrobienia czegoś więcej niż zmiana w jednej firmie, o próbie rzucenia wyzwania kulturze konsumpcji, która leży u podstaw kryzysu ekologicznego”.
„Pamiętaj, praca musi być frajdą – pisze w książce Yvon Chouinard. To zdanie mogłoby być manifestem młodego pokolenia pracowników. – Cenimy ludzi, którzy żyją pełnią życia. Mamy elastyczną firmę od zawsze, od kiedy byliśmy punktem serwisowym dla surferów, który zamykał się, kiedy tylko fale robiły się wyższe niż sześć stóp. Nasze reguły zawsze pozwalały pracownikom na elastyczne godziny pracy, jeśli robota jest wykonana, a inni na tym nie cierpią. Poważny surfer nie planuje iść surfować w następny wtorek o drugiej. Idziesz surfować, kiedy fale, wiatr i przypływ są w sam raz”.
Założyciel Patagonii nie jest jedynym, któremu książka pomaga propagować sposób, w jaki prowadzi biznes. Jason Fried, założyciel firmy software’owej 37signals w 2010 roku opublikował Rework – opisał tam wiele reguł, którymi kierował się, tworząc mocno niestandardowe miejsce pracy. Trzy lata później ukazała się kolejna książka – Remote – o filozofii pracy zdalnej.

#Lekcja:
Jeśli Twoja firma robi coś wartego pokazania, nie ograniczaj się do mediów społecznościowych i docierania do potencjalnych pracowników za pomocą tradycyjnych kanałów rekrutacyjnych. Niech Twój komunikat idzie szerzej – książka, podcast czy własne kursy dla osób z zewnątrz, na przykład studentów. Patagonia stworzyła instytucję o nazwie Great Pacific Patagonia Child Development Center, w której uczy rodziców (przede wszystkim własnych pracowników), jak być lepszymi rodzicami. Do tego jest żłobkiem, przedszkolem i centrum opieki nad dziećmi.

IKEA – złóż sobie karierę

Kiedy australijska IKEA potrze...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy