Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

1 sierpnia 2018

NR 5 (Lipiec 2018)

Jak wykorzystać content marketing w rekrutacji
Case study firmy XSolve

0 372

Pracodawcy stają na głowie, aby przyciągnąć największe talenty do pracy. Jedni kuszą nielimitowanym urlopem (Github, Netflix), drudzy wzmaganiem płodności (Spotify, Facebook), a jeszcze inni zjeżdżalnią w biurze (Google, Sii). Tylko co mogą przynosić takie działania, jeśli pracodawca sam nie wie, kogo szuka?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie korzyści niesie ze sobą wykorzystanie treści do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy?
  • Jak wprowadzać działania contentmarketingowe w firmach, w których utalentowany pracownik jest bardzo poszukiwany?
  • Jak mierzyć efektywność działań contentowych  wykorzystywanych na potrzeby HR? 

Budowa skutecznej strategii employerbrandingowej nie jest prosta. Trzeba do tego podejść z głową. Zanim zaczniemy tworzyć wizje, misje, cele, persony, EVP i dobierać narzędzia strategii, powinniśmy przeprowadzić analizę SWOT. Polega ona na identyfikacji mocnych i słabych stron firmy oraz na skonfrontowaniu ich z aktualnymi i przyszłymi szansami oraz zagrożeniami. Dzięki tej metodzie możemy zbadać nie tylko wnętrze organizacji, lecz także otoczenie. Aby odnieść sukces na rynku pracy w walce o największe talenty, nie wystarczy zbadać wewnętrzne procesy. Należy je poznać, a następnie skonfrontować z konkurencją i rynkiem, na którym marka pracodawcy działa. 

Analiza SWOT krok po kroku

  1. Określ mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia.
  2. Opisz wszystkie cechy. Dokładnie opisz wybrane przez siebie cechy. Zastanów się jeszcze raz, czy zostały one dobrze zaklasyfikowane. Jeśli uważasz, że pakiet relokacyjny jest Twoją mocną stroną w ofercie pracy, opisz go konkretnie.
  3. Skorzystaj z wiedzy fachowców z Twojej firmy. Możesz sobie nawet nie zdawać sprawy z tego, jak dużą przewagą z punktu widzenia kandydata IT dla Twojej firmy jest wykorzystanie takich technologii, jak Python, JavaScript, Kotlin, Go, C++ czy TypeScript. Na podstawie badania Stack Overflow Developer Survey 2018, w którym zbadano ok. 100 tys. programistów z całego świata, wiemy, że powyższe technologie są najbardziej pożądane przez deweloperów. Nie tylko technologię, lecz także styl zarządzania projektem lub inne benefity pozapłacowe mogą być mocną stroną pracodawcy.
  4. Nadaj cechom cechom wagę, wykonać zestawienie zbiorcze, które wpiszesz w macierz strategii, aby ustalić rodzaj, który uzyska największą liczbę interakcji i ważną liczbę interakcji. Możesz, ale nie musisz. Z doświadczenia wiem, że czas jest na wagę złota i mało kto może sobie pozwolić na taki komfort stworzenia pełnej strategii SWOT, już nie mówiąc o koncepcji analizy pola sił Kurta Lewina. Dlatego proponuję skorzystać z uproszczonej metody, która pomoże uporządkować fakty o naszej firmie, umożliwi zrozumieć dane i sprawi, że zaczniemy rozumieć ich konsekwencje. Wiedząc to, możemy przejść do strategii. Jedną z tych, które cieszą się coraz większą popularnością, jest wykorzystanie content marketingu w employer brandingu. 

Narzędzia content marketingu

Korzysta z nich ponad 80% polskich firm, jednocześnie 1/3 z nich deklaruje, że nie ma strategii prowadzenia takich działań. Tylko 8% zleca tworzenie treści na zewnątrz, a najpopularniejszymi kanałami dystrybucji pozostają social media, firmowa strona i e-mailing. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez

Grupę Roboczą Content Marketing i Reklama Natywna działającą przy IAB Polska. Badanie zostało przeprowadzone w 2016 r. na próbie 189 wywiadów zbieranych metodą wywiadów internetowych (CAWI). To samo badanie potwierdziło, że 40% ankietowanych zadeklarowało wzrost wydatków na content w porównaniu do poprzedniego roku. To fakt, który napawa optymizmem, bo badani przedstawiciele rynku są przekonani, że rola wartościowych treści będzie rosła jak na drożdżach. Ten sam trend jest zauważany na całym świecie, a można to zobaczyć w statystykach dostępnych w Google. Liczba zapytań o content marketing w wyszukiwarce od 2012 r. stale rośnie.

Wykwalifikowani pracownicy poszukiwani

Jeśli spojrzymy na sytuację rynku pracy w branży IT, widać jak na dłoni, że każdy nowy pomysł na pozyskanie kandydata z IT powinien być sprawdzony. Może to być MVP (minimium viable product), czyli produkt w wersji minimalistycznej, ale pozwalającej zweryfikować, czy idea działa. To pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy w ogóle warto. Z prognoz zapotrzebowania na usługi specjalistów IT wynika, że takie pomysły i ich egzekucja będą na wagę złota. Nie jest tajemnicą, że programistów i innych specjalistów IT może wkrótce brakować, nawet 80 tys. Dowodem są dane z GUS-u, zgodnie z którymi od 2009 do 2017 r. przychody firm z branży IT wzrosły o 16 mld zł i – zdaniem fachowców – do 2020 r. przychody przedsiębiorstw z tego segmentu będą zwiększać się o ok. 10% rocznie, aby za nieco ponad dwa lata osiągnąć zawrotne 23 mld zł. Z drugiej strony eksperci ze szkoły programowania Software Development Academy szacują, na podstawie danych Komisji Europejskiej, że zapotrzebowanie na programistów w 2020 r. wzrośnie do 1 mln. To twarde dowody na to, że razem z rozwojem potrzeb IT będzie rosło zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników.

Content marketing

Na tle powyższych danych to jedno z rozwiązań dotarcia z ofertą pracy do pasywnych kandydatów. Efektem połączenia content marketingu z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy z wyboru jest tworzenie wartościowych treści opartych na potrzebach kandydatów oraz wyznaczonych celach strategii rekrutacyjnej i EB.

Angażujący content skrojony na miarę zainteresowań kandydata jest niezwykle ważnym narzędziem w procesie budowania marki pracodawcy. Jeśli więc zastanawiasz się nad tym, czy może to pomóc Ci w dotarciu do specjalistów, odpowiedź brzmi: tak! Szczególnie pomocne będzie to w działaniach skierowanych do kandydatów pasywnych, którzy nie szukają aktywnie pracy, ale są otwarci na propozycje lepszej. Content employer branding daje szansę pokazania (z)realizowanych projektów, dzielenia się wiedzą technologiczną, przedstawienia pracowników jako ekspertów czy kultury organizacyjnej. To może być świetna przynęta, która zwróci uwagę utalentowanych kandydatów do zainteresowania się Twoją firmą.

Fakty mówią same za siebie

Jeśli do przekonania Cię do efektywności content employer brandingu nie wystarczają Ci słowa, przeanalizuj tych kilka suchych faktów. Uczestnicy badania „Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty”, przeprowadzonego przez HRM Institute, wskazali, że najbardziej interesujące w internetowych informacjach o pracodawcach są artykuły merytoryczne/redakcyjne na temat pracodawcy (34% wskazań). Na dalszych miejscach znalazły się informacje tekstowe (15%), filmy wideo pracodawcy (14%) oraz blogi (10%). To pokazuje, jak ważne dla zwiększenia liczby aplikacji/CV – szczególnie w branży IT – jest pisanie o tym, jak się pracuje w danej firmie, jaka panuje w niej atmosfera albo jak wygląda ścieżka awansu.

Polecenia pracownicze

Przy działaniach content employerbrandingowych nie wolno zapomnieć o pracownikach, którzy są najważniejszym odbiorcą Twoich treści. Chcą mieć wiedzę na temat tego, co dzieje się w ich firmie. Ich motywacja do pracy rośnie, jeśli są dobrze poinformowani. To także oni nierzadko są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie dla potencjalnych kandydatów, a także źródłem poleceń. Dlatego dobrze, jeśli mają pełną świadomość na temat tego, co aktualnie dzieje się wewnątrz organizacji. Jak wynika z badania „Global Recruiting Trends 2017”, przeprowadzonego przez LinkedIn, to właśnie polecenia pracownicze stanowią najlepsze źródło jakościowych rekrutacji dla aż 48% pracodawców.

Jakie są najpopularniejsze narzędzia employer brandingu?

  • artykuły na firmowym blogu czy w mediach,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy