Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

13 czerwca 2022

NR 28 (Maj 2022)

Graj o Staż z BASF. Grywalizacja mechanizmem wzmacniającym skuteczność procesów HR na przykładzie BASF Polska

0 79

Jak sprawić, aby rekrutacja na staż wpisywała się w priorytety firmy, była innowacyjna oraz sprawdzała realną motywację studentów? Graj o Staż Letni to hasło towarzyszące akcji rekrutacyjnej w BASF Polska.

Jak grywalizacja łączy się ze strategią?

Obecne czasy niosą ze sobą wiele wyzwań, a my chcemy być organizacją świadomą tego, dokąd zmierzamy. W BASF tworzymy chemię dla zrównoważonej przyszłości. Łączymy sukces ekonomiczny z ochroną środowiska naturalnego i odpowiedzialnością społeczną. Naszym klientom, którzy reprezentują praktycznie wszystkie branże, stwarzamy możliwość zaspokojenia obecnych i przyszłych potrzeb społeczeństwa za pomocą innowacji i osiągnięć nauki. Nasza strategia zawsze w centrum stawia klienta. Ważni są dla nas ludzie – stawiamy na kompetencje. Skupiamy swoje działania na uproszczaniu procesów i ich digitalizacji.
Kolejnym elementem jest innowacyjność – tworzymy technologie i rozwiązania, które niewątpliwie rewolucjonizują rynek chemiczny.
W naszej pracy kierujemy się wartościami. 
To one sterują naszymi codziennymi działaniami. Jesteśmy OTWARCI na siebie nawzajem, pracujemy ELASTYCZNIE, dokładamy wszelkich starań, aby BASF Polska był ATRAKCYJNY zarówno dla pracowników, jak i na zewnątrz. A INNOWACYJNOŚĆ to po prostu wartość wpisana w nasze DNA od zawsze.
Te elementy strategii i nasze wartości skierowały działania na grywalizację. Naszym głównym celem było usprawnienie procesu rekrutacji kandydatów na Staż Letni w BASF. Zależało nam na wzmocnieniu wizerunku BASF jako pracodawcy nowoczesnego, który potrafi się komunikować z młodymi osobami. Chcieliśmy też w ciekawy sposób przedstawić nasze produkty, historię firmy, ale też wizje i wartości, którymi kierujemy się na co dzień.

POLECAMY

Jak działaliśmy dotychczas?

Do tej pory pierwszym etapem rekrutacji na Staż Letni było wypełnienie formularza online, który zawierał 10 pytań quizowych dotyczących BASF. Mieliśmy poczucie, że taka formuła robi się anachroniczna, zwłaszcza gdy cyfrowy świat daje nam możliwość wdrożenia rozwiązań ciekawszych, bardziej atrakcyjnych wizualnie i angażujących użytkowników. 
Dodatkowo zrozumieliśmy, że jeśli nic nie zmienimy, to tylko ok. 3–4% kandydatów, którzy dostaną się na staż będą mieć szansę poznać nasze produkty od środka. A naszą strategią było budowanie wizerunku innowacyjnego pracodawcy wśród szerszej grupy studentów, a nawet przyszłych, potencjalnych kandydatów do pracy czy klientów. 

Trochę o backstage’u – czyli jak szukaliśmy partnerów?

Jak już mieliśmy w naszych głowach pomysł na produkt, kolejnym elementem było znalezienie w organizacji sponsorów oraz ekspertów od danych rozwiązań. Samo postawienie gry było wspierane przez zewnętrzną agencję, z którą współpracujemy od lat. Było to dla nas ważne, aby nasz partner dobrze znał firmę, produkty i rozwiązania.
Nasze portfolio jest bardzo rozbudowane, dlatego projekt sam w sobie był niezwykle wymagający. Kluczowym elementem na etapie tworzenia gry było wybranie produktów i technologii, które chcemy wykorzystać w grze. A następnie zaangażowanie do tego naszych ekspertów, którzy są na co dzień najbliżej tych produktów – tak, by gra spełniała również swoje merytoryczne funkcje. Eco Town był mocno osadzony w realiach firmy – chcieliśmy dać graczowi możliwość wirtualnego zrozumienia naszych wartości, a także najlepszego poznania naszych technologii.

Kto mógł zagrać w naszą grę?

Naszą grupą docelową byli studenci studiów licencjackich oraz magisterskich. Osoby młode, pełne zapału do pracy i chętne, by zdobywać nowe doświadczenie. Każdy kandydat, który spełniał warunki posiadania statusu studenta, nie miał skończonych 30 lat i wypełnił formularz zgłoszeniowy dostawał link do gry EcoTown. 
Szukaliśmy kandydatów do ośmiu działów w Warszawie (HR, Agricultural Solutions, Market Development, Obsługa Klienta, PR, BHP, Dział podatkowy, Księgowość i Zarządzanie Ryzykiem Kredytowym) oraz ośmiu działów w Środzie Śląskiej (Inżynieria Procesu, Produkcja, Automatyka, Inżynieria Projektów, Systemy Pomiarowe, Logistyka, Zarządzanie Jakością, Laboratorium Kontroli Jakości).  Do kandydatów docieraliśmy poprzez: umieszczanie postów na różnych stronach internetowych BASF, promocję na Facebooku, eventy i ogłoszenia w biurach karier różnych uczelni.

Jak wygląda gra?

Każdy kandydat po rejestracji wcielał się w rolę burmistrza Eco Town, wirtualnego miasta przypominającego nieco SimCity. W dniu, w którym gracz obejmował swoje nowe stanowisko, miasto znajdowało się na skraju kryzysu energetycznego i klimatycznego. Jego zadaniem było zmierzyć się z tymi wszystkimi wyzwaniami. Aby tego dokonać, nasz „burmistrz” musiał zmodernizować miasto przy pomocy produktów i rozwiązań BASF, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W toku gry budował między innymi fabrykę nowoczesnych katalizatorów, która była wiernym odbiciem naszego Zakładu Produkcji Katalizatorów zlokalizowanego w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. Fabularne przejście gry nie było jednak możliwe bez uzyskania odpowiedniej ilości podstawowego budulca, czyli cegieł. Gracz otrzymywał budulec, odpowiadając na pytania w quizach dotyczących znajomości produktów, historii oraz wartości firmy BASF. Przechodząc przez 15 poziomów gry osoby, które uzyskały najlepsze wyniki, zostały zapraszone na sesję Assesment Center do wybranego przez siebie działu.

Czy studenci włączyli się do gry? 

Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu procesu rekrutacji na Staże Letnie. Otrzymaliśmy rekordową liczbę zgłoszeń (ponad 900 aplikacji na 21 dostępnych miejsc), a gra umożliwiła nam sprawną wstępną selekcję aplikacji. Dodatkowo na dalszych etapach procesu rekrutacji otrzymaliśmy informację, że to właśnie ta innowacyjna formuła skłoniła kandydatów do aplikowania. Gra sama w sobie badała głównie motywację oraz zainteresowanie firmą. Nie analizowaliśmy na tym etapie kompetencji kandydatów. Ale mniej zmotywowani kandydaci rezygnowali z rekrutacji już na tym etapie. To pomogło nam zrealizować zupełnie poboczny cel – znaczne zmniejszenie ilości „no show” na sesjach Assessment Center.
W efekcie 61% kandydatów, którzy otrzymali zaproszenie, zalogowała się i zagrała w grę. 
84% graczy po zarejestrowaniu przystąpiło do gry i osiągnęło co najmniej drugi poziom (z 15 dostępnych). A finalnie z 915 aplikacji, mieliśmy 510 graczy Eco Town, a potem 82 uczestników sesji Assessment Center. Z tego wybraliśmy 23 stażystów (o 2 więcej niż pierwotnie zakładaliśmy).
Należy też wspomnieć, że kolejny etap, którym było Assesment Center również odbywał się w całości online – pierwszy raz w historii rekrutacji na nasze Staże Letnie. 
55% stażystów tak dobrze sprawdziło się w swojej roli, że zostali naszymi pracownikami – to zdecydowanie nasz rekord!
 

Ryc. 1. Ponad 900 osób wzięło udział w grywalizacji BASF
Źródło: Opracowanie własne.


Czy tylko grywalizacja w rekrutacji na staż?

Takie było nasze pierwotne założenie. Kiedy mieliśmy gotowy produkt na kampanię stażową przyszła pandemia. Uznaliśmy, że zawieszamy staże letnie, ale nie grę. Był to doskonały moment na kampanię wewnętrzną i zaproponowanie pracownikom takiej formy integracji. Mieliśmy poczucie osłabienia więzi pracowników z firmą podczas całkowitej izolacji. 
 

Ważne

Grywalizacja to obecnie jedno z najbardziej innowacyjnych narzędzi wzmacniania zaangażowania i motywacji pracowników. Jak często słyszy się z ust pracowników „Nie samą pracą człowiek żyje!”. To stwierdzenie potwierdza, że nic tak nie wzmacnia zaangażowania jak połączenie pracy z dobra zab...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy