Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

23 maja 2019

NR 10 (Maj 2019)

DNA kobiecego sukcesu. Jak współczesne kobiety zarządzają własną energią?

0 270

Współczesne kobiety doskonale wiedzą, jak dbać o rozwój swoich profesjonalnych kompetencji zawodowych. Bardzo często nie uwzględniają jednego czynnika, który jest kluczowy, aby mogły osiągnąć oczekiwany sukces – poziomu swojej energii. To właśnie jakość i ilość energii do działania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, mentalnym i duchowym jest czynnikiem, który umożliwia nam w pełni wykorzystywać posiadany potencjał czy talenty.

Typologia kobiet pod względem ich dominującego stylu pracy, opracowana w tym roku na podstawie wyników badania Power Audit1, jest kolejnym dowodem na prawdziwość tezy, że zawodowy sukces i profesjonalizm determinowane są coraz częściej profesjonalnym podejściem do dbania o siebie zarówno w godzinach pracy, jak i po pracy. Jest to element, o który musimy zacząć dbać świadomie, ponieważ pierwszy raz w historii ludzkości zdarza się, że zapominamy o tak prostych kwestiach jak regularne posiłki, ruch czy regeneracja. Prowadzi do tego zawrotne tempo życia i pracy, determinowane postępem technologicznym i nieustannymi zmianami, do których nie jesteśmy się w stanie w tak krótkim czasie biologicznie, mentalnie czy emocjonalnie zaadaptować. Część z nas to zawrotne tempo w swoim życiu dodatkowo kreuje – chcemy spędzać w ciekawy sposób czas z naszymi rodzinami, rozwijać pasje, doświadczać nowych rzeczy. Granicą staje się nasza świadomość tego, co nas zasila, a co drenuje. Bez niej te dwie kwestie są coraz częściej ze sobą mylone. 

Nasze badania pokazują, że długofalowo najlepsze wyniki osiągać mogą tylko te osoby, które dbają o siebie – są świadome swoich potrzeb, ale też granic własnych możliwości. Nie ma mowy o systematycznej, wysokiej efektywności mentalnej czy wydolności emocjonalnej, jeśli zaniedbujemy tak podstawowe kwestie jak sen, regenerację w ciągu dnia, regularne odżywianie czy aktywność fizyczną. Nie może być mowy o prawdziwym przywództwie, jeśli lider czy liderka nie odczuwa radości i satysfakcji z wykonywanych zadań, nie utożsamia się w pełni z wartościami firmy czy nie dostrzega głębokiego sensu w wykonywanej przez siebie pracy. A jak wygląda z tymi założeniami styl działania kobiet?

Aby sprawdzić, jak funkcjonują współczesne, aktywne zawodowo kobiety, poddaliśmy analizie 1087 kwestionariuszy badania Power Audit i sprawdziliśmy, jak panie zarządzają swoją energią na poziomie fizycznym, emocjonalnym, mentalnym i duchowym. Analizy wyłoniły nam charakterystyki trzech typów kobiet, które w różny sposób dbają o swój poziom energii (w tym o własną efektywność) zarówno w pracy, jak i po pracy. 

SuperWomen – w pracy i po pracy

Kobiety najbardziej efektywne w pracy, a jednocześnie spełnione, potrafiące odnaleźć równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, stanowią 22,3%2 żeńskiej części pracowników statystycznej korporacji. W naszej opinii zasługują na miano „Kobieta Superrakieta”, ponieważ mają najwyższą efektywność (80,01%) i jednocześnie najbardziej dbają o swój poziom energii. 

To, co wyróżnia je na tle innych kobiet, to odczuwane emocje. Najbardziej efektywne i pełne energii panie często w pracy odczuwają radość oraz entuzjazm i wykonują w pracy zadania, które sprawiają im ogromną satysfakcję. W pracy realizują swoje osobiste cele i plany zawodowe oraz niezmiernie rzadko odczuwają zniechęcenie do wykonywanych obowiązków zawodowych. Nie doświadczają też często silnych, nieprzyjemnych emocji, takich jak irytacja, frustracja, strach czy niepokój. 

Dzień pracy rozpoczynają ze spokojem i optymizmem. Znają sens przydzielanych im zadań, czują się doceniane przez współpracowników i chwalone przez swoich przełożonych. 

Są w pełni zaangażowane – mają poczucie, że w pracy robią rzeczy istotne dla innych i wykorzystują w pełni swój potencjał i umiejętności. 

To, co je wyróżnia, to niezwykle efektywny styl pracy: codziennie ustalają priorytety i się ich trzymają, mają czas w pracy, aby tworzyć nowe pomysły, rozwiązywać problemy, planują pracę w taki sposób, aby mieć czas na nieprzerywaną niczym pracę. Rzadziej od innych grup czują presję, aby wykonywać kilka rzeczy naraz. W pracy są jednozadaniowe – potrafią pracować bez ciągłego sprawdzania poczty mailowej i odbierania telefonów. Dbają też o regularne przerwy od pracy. 

Oprócz uporządkowanego, bardziej metodycznego niż u innych grup stylu pracy, wyróżnia je zdrowy styl życia. „Kobiety Superrakiety” śpią najwięcej ze wszystkich grup (7,2 godzin), prowadzą regularny tryb życia, dbają o codzienne odprężenie i wyciszenie. To w tej grupie znalazły się osoby, które przykładają najwięcej dbałości o regularną aktywność fizyczną i prawidłowe odżywianie. Jedzą dużo warzyw i owoców, unikają słodyczy czy dań typu fast food. 

Sekretem ich wysokiej energii jest oscylacja – mobilizują się, kiedy jest to konieczne, ale po pracy skupiają się na życiu osobistym. Pracują średnio 8,2 godziny, rzadko w czasie wolnym myślą o pracy, raczej nie pracują po godzinach i nie przynoszą pracy do domu. 

W nieustannym biegu – kobiety na oparach

Drugą co do wielkości grupą badanych kobiet (38%) są kobiety w ciągłym biegu, czyli „Kobiety Nieustanne Sztafety”. W tym wypadku ich kondycja i poziom energii są na alarmująco niskim poziomie w stosunku do oczekiwań, jakie zwykle stawia przed nimi  praca i życie prywatne. Są niczym nieprzygotowany do maratonu zawodnik, który nie dba o siebie, nie trenuje, a mimo wszystko startuje w długich i wyczerpujących maratonach. 

Ten typ kobiet ma najniższy poziom efektywności – zaledwie 62,88%. Na pierwszy rzut oka może to dziwić, ponieważ statystycznie pracuje najdłużej ze wszystkich typów kobiet – i najwięcej myśli o pracy, kiedy jest w domu! Nic więc dziwnego, że w większości przypadków czuje się przeciążony obowiązkami zawodowymi. 
Kobiety z tej grupy same siebie oceniają jako „często rozkojarzone”. Ich zadania są co chwilę przerywane przez maile, telefony, pytania od współpracowników. Częściej od innych grup starają się być wielozadaniowe. W pracy nie mają czasu, aby rozwiązywać problemy czy tworzyć nowe pomysły. Często wykonują zadania, nie znając ich celu. Działają często na adrenalinie, czując presję, aby wykonywać kilka rzeczy naraz. Najrzadziej ze wszystkich grup są chwalone przez swoich szefów, rzadko też dostają wyrazy uznania od swoich współpracowników. 

Między innymi z tych właśnie względów panie należące do tej grupy deklarują, że praca nie jest dla nich źródłem satysfakcji. Rzadko w pracy doświadczają emocji typu radość i entuzjazm, za to często odczuwają zniechęcenie do wykonywanych obowiązków – nie uważają,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy