Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

3 lutego 2021

NR 20 (Styczeń 2021)

Dlaczego i jak stworzyć firmowy podcast?

0 144

Miniony rok był pełen zmian. Firmy i działy HR musiały sięgnąć do głębokich pokładów kreatywności, aby pomóc pracownikom przejść do pracy zdalnej, wesprzeć efektywność przy często ograniczonych budżetach personalnych czy zadbać o kulturę organizacyjną oraz komunikację w pracy zdalnej. Jednym z narzędzi, które może być odpowiedzią na przynajmniej część wyzwań, przed którymi stają działy HR w 2021 r., jest... firmowy podcast.

Z artykułu dowiesz się:

POLECAMY

  • Czym jest podcasting i dlaczego warto tworzyć firmowy podcast?
  • Jakie są możliwości wykorzystania podcastu?
  • Jak krok po kroku stworzyć podcast firmowy?

Podcasting to jedno z najszybciej rozwijających się aktualnie nowoczesnych mediów. Jego początki datuje się na około 15 lat temu, ale w Polsce tak naprawdę jeszcze 3–4 lata temu mało kto wiedział, czym są podcasty, i rzadko ich słuchał. Od niedawna jednak o podcastach jest głośno – zarówno polskie, jak i zagraniczne podcasty biją rekordy popularności. Czym jednak w ogóle jest podcasting?

Podcast to forma internetowej publikacji audio w formie on-demand. W ostatnich latach widzimy rozwój różnych formatów, czyli typów podcastu – od wiedzy przekazywanej przez autora audycji, przez wywiady z zaproszonymi gośćmi, słuchowiska, relacje z wydarzeń, dzienniki, aż po podcasty fabularne. Punktem wspólnym wymienionych wyżej jest ich dostępność dla każdego słuchacza. Podcast może być, chociaż rzadko jest, wykorzystywany również przez firmy do komunikacji wewnętrznej. Jestem przekonany, że w wielu przypadkach warto to rozważyć.

Dlaczego tworzyć firmowy podcast?

Intranet, firmowe newslettery i mailingi towarzyszą nam od wielu lat i często świetnie spełniają swoje zadanie. Jest z nimi czasami jednak pewien problem – wiele osób jest nimi zmęczonych i zamiast się z nimi zapoznawać, tylko rzucają okiem na kolejny e-mail i wrzucają go do folderu – do przeczytania kiedyś (najczęściej nigdy). Podcast jest w tej sytuacji czymś nowym i świeżym, pozwalającym dotrzeć do pracowników w zupełnie inny sposób, dotychczas niepraktykowany, innowacyjny i... bardziej „intymny”.

Należy mieć jednak świadomość, że m.in. od jakości dźwięku, który nagramy, zależy to, czy pracownicy będą słuchali naszegopodcastu z chęcią, dlatego warto sięgnąć po coś więcej niż mikrofon wbudowany w laptop albo od słuchawek.

Jedną z przyczyn, dla których właśnie teraz warto rozważyć wdrożenie firmowego podcastu, jest przeniesienie się w znacznej mierze do pracy zdalnej. Wiele firm straciło przez to część relacyjności, kontakty są bardziej ustrukturyzowane, pracownikom brakuje rozmów przy kawie i na korytarzach. Ciągłe czytanie e-maili i wiadomości w komunikatorach internetowych nie jest najlepszą formą budowania relacji, mimo że teoretycznie treść przeniesiona jest ta sama. Podcast może być więc swego rodzaju remedium na bolączkę, która aktualnie dotyka niektóre zespoły pracujące zdalnie. Wiadomość głosowa ma tą dodatkową wartość, że ma charakter o wiele bardziej personalny, a zdecydowanie więcej pracowników może się z nią zapoznać, niż w przypadku rozmów telefonicznych czy osobistych. 

Samo przygotowanie się do prowadzenia firmowego podcastu jest dość proste i w zasadzie w każdej firmie jakaś jego wersja może zostać wdrożona bez większych nakładów finansowych, w krótkim czasie. 

Realizując firmowy podcast, warto sobie najpierw odpowiedzieć na pytania, po co go robimy i co chcemy dzięki niemu osiągnąć. Cele bowiem mogą być różne – od czysto informacyjnego, przez rozwojowy, budujący markę pracodawcy, albo skracający dystans np. między zarządem a pracownikami. 

Jak wykorzystać firmowy podcast?

  1. Nowa i innowacyjna forma szkoleń – 2020 r. był bardzo specyficzny dla branży szkoleniowej, wiele szkoleń zostało odwołanych zupełnie, pozostałe zostały przeniesione do świata online, gdzie nie wszyscy się odnaleźli. W bardzo trudnej sytuacji znalazły się te działy HR, które chciały utrzymać liczbę oraz wysoką jakość szkoleń, ale nie mogły skorzystać z dużych środków finansowych w związku z zamrożeniem budżetów, a jednocześnie nie miały wewnętrznych zasobów, aby takie programy przeprowadzić. Podcast w takiej sytuacji może być pewnym rozwiązaniem, ponieważ jest względnie prosty do wdrożenia, może być realizowany przez uczestników w sposób asynchroniczny – idealny w zdalnej pracy. Dodatkowo do podcastu pracownicy mają dostęp również w późniejszym, wygodnym dla nich czasie.
  2. Przekazywanie informacji firmowych – w wielu firmach kluczowe informacje przesyłane są drogą mailową i jest to zrozumiałe, ponieważ wiadomość może dotrzeć w tym samym momencie do wszystkich pracowników, a przekaz będzie taki sam. Jednocześnie ten kanał ma swoje ograniczenia, ponieważ w przypadku niełatwych komunikatów trudniej jest w formie pisanej przenieść wszystkie niezbędne niuanse oraz emocje. Wiadomość w formie dźwiękowej o wiele bardziej sprzyja dokładnemu przekazaniu, a jednocześnie doświadczenie pokazuje, że pracownicy są bardziej zaangażowani w tego typu treści. Podcast może być więc medium do przekazywania ważnych decyzji, np. przez zarząd, oraz informowania o wydarzeniach firmowych.
  3. Przybliżenie tego, co robią poszczególne działy – zwłaszcza w dużych firmach. Poszczególne działy mogą nie wiedzieć dokładnie, czym zajmują się ich koledzy i koleżanki z innych obszarów, a relacje nie są tak łatwe w utrzymaniu. Dodatkowo, w sytuacji, kiedy w związku z pandemią część pracowników objęła nowe obowiązki, jeszcze trudniej może być zorientować się w aktualnej sytuacji. Wywiady z poszczególnymi przedstawicielami działów mogą więc służyć przybliżeniu ich działalności oraz sylwetek, dzięki czemu łatwiej będzie o współpracę, relacje i zaufanie wewnątrz organizacji.
  4. Zdalny i asynchroniczny onboarding – przejście do pracy zdalnej wymogło znaczące zmiany w wielu procesach HR. Jednym z nich jest onboarding. Efektywny pozwala na skrócenie czasu, jaki jest potrzebny na przejście do pełnej operacyjności nowego pracownika, a jednocześnie zwiększa szansę na jego zaangażowanie i zadowolenie. Samo przeczytanie i zapoznanie się z procedurami albo przejście prezentacji w formie e-learningu może nie być wystarczająco angażujące dla nowych pracowników, którzy często mają wiele pytań. Nagrany podcast może być świetnym uzupełnieniem do materiałów pisanych oraz prezentacji, zwłaszcza że do jego przeprowadzenia nie jest konieczna obecność prowadzącego w czasie każdego procesu onboardingu. 
  5. Przekazywanie informacji branżowych – na kulturę organizacyjną ma wpływ m.in. to, jak bardzo pracownicy „żyją” daną branżą i wydarzeniami wokół firmy. Podcast może być świetnym sposobem na przekazywanie bieżących informacji branżowych pracownikom, którzy są nimi zainteresowani, chcą brać bardziej aktywny udział w życiu firmy, a jednocześnie nie mają wystarczająco dużo czasu lub umiejętności, aby samemu poszukiwać tych informacji. 
     

Jak stworzyć firmowy podcast?

Stworzenie podcastu możemy zlecić profesjonalnej firmie, która zajmuje się zawodowo tworzeniem audycji – mamy wtedy pewność odnośnie do jakości dźwięku, pomoże i poprowadzi nas ona również za rękę podczas publikacji i dzielenia się treścią.

Możemy jednak zrealizować go własnymi siłami.

Podcast jest świetnym narzędziem pod kątem stosunku atrakcyjności medium do niezbędnych narzędzi. Jest to medium innowacyjne, świeże, atrakcyjne, a jednocześnie niewymagające aż tak specjalistycznej wiedzy oraz przyrządów, jak np. format wideo. Warto mieć świadomość, że wyprodukowanie doskonałej jakości dźwięku wymaga oczywiście odpowiedniej jakości sprzętu oraz umiejętności, ale osiągnięcie efektu wystarczająco dobrego jest w zasięgu prawie każdego. Podcasty są najczęściej odsłuchiwane nie w idealnie wygłuszonych pomieszczeniach, a podczas wykonywania normalnych obowiązków, dlatego dźwięk zazwyczaj nie musi być idealny.

Odpowiednia jakość każdego podcastu zależy przede wszystkim od dwóch elementów – użytego mikrofonu oraz miejsca, w którym tworzone jest nagranie. Musimy dodać do tego jeszcze sprzęt, na który zostanie nagrany dźwięk, oraz program do podstawowej obróbki audio. Poniżej opisuję podstawowy zestaw, który może sprawdzić się w przypadku rozpoczynania nagrywania podcastu własnymi siłami, np. przez dział HR. 

  • Mikrofon – najważniejszy element każdego studia. W przypadku podcastów jest podobnie, ale niekoniecznie trzeba od razu sięgać po najdroższe i najbardziej polecane mikrofony. Należy mieć jednak świadomość, że m.in. od jakości dźwięku, który nagramy, zależy to, czy pracownicy będą słuchali naszego podcastu z chęcią, dlatego warto sięgnąć po coś więcej niż mikrofon wbudowany w laptop albo od słuchawek.

Do wyboru mamy zasadniczo dwa typy mikrofonów zewnętrznych – pojemnościowe i dynamiczne. Nie powinniśmy zaczynać wybierania mikrofonu od konkretnego modelu, ale właśnie od typu. Pojemnościowy jest o wiele bardziej czuły, dźwięk nim nagrany często będzie brzmiał lepiej, ale tylko pod warunkiem, że zostanie nagrany w odpowiednio wygłuszonym pomieszczeniu. Mikrofon dynamiczny zaś jest mniej czuły, co jest zarówno jego zaletą, jak i wadą, ponieważ możemy nagrywać w gorzej wygłuszonym pomieszczeniu i dalej będziemy brzmieli wystarczająco dobrze. 

Szukając informacji o mikrofonach, znajdziemy również dodatkowy podział na mikrofony USB, które podłączymy bezpośrednio do komputera, jak np. NOVOX NC-1, Blue Yeti czy RODE Podcaster, oraz mikrofony ze złączem XLR, które będziemy musieli podłączyć do dodatkowego rekordera czy miksera. W przypadku mikrofonów XLR możemy sięgnąć po takie mikrofony, jak AudioTechnica AT-2020, RODE Procaster czy SHURE SM58. 
Wybierając mikrofon do naszego firmowego podcastu, warto również dodatkowo dokupić kilka akcesoriów, takich jak pop filtr (niwelujący nieprzyjemne brzmienie wybuchowych głosek „p” i „b”), statyw lub ramię mikrofonowe (do ustawienia mikrofonu na biurku) oraz koszyk antywibracyjny (zmniejszający drgania mikrofonu).

  • Rekorder/komputer

Mikrofon musi być podłączony do urządzenia, które będzie pozwalało na nagranie dźwięku. W t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy