Diversity w biznesie

Jak dział HR może wspierać różnorodność w zespołach?

Strefa Inspiracji

W ostatniej dekadzie zauważa się wzrost zainteresowania tematem różnorodności w biznesie. Część osób nadal uważa go za nowy trend w obszarze zarządzania personelem, a dla innych jest to jedynie możliwość budowania pozytywnego wizerunku organizacji i kolejny element CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). Jednakże, jak wynika z raportu firmy rekrutacyjnej Hays1, organizacje, które wdrażają strategię Diversity & Inclusion, nie tylko zwiększają swój potencjał biznesowy, ale przede wszystkim zyskują na tym finansowo. W czym tkwi więc sekret, że jedynie nieco ponad połowa polskich przedsiębiorstw (51%) prowadzi działania wpisujące się w zarządzanie różnorodnością2?

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto zajmować się tematem różnorodności w organizacji?
  • Jak zadbać o integralność zespołów międzykulturowych?
  • W jaki sposób dział HR może uruchomić temat zarządzania różnorodnością w organizacji?

 

Jednym z najczęściej podawanych argumentów przez przeciwników rozwiązań wspierających różnorodność w miejscu pracy jest przekonanie, że organizacja powinna po prostu zatrudniać najlepszych. Nie mają znaczenia pochodzenie, wiek, płeć, kolor skóry czy osobiste przekonania pracownika. A czy na pewno? Pochodzenie społeczno-kulturowe pracownika to wartość sama w sobie. To, kim jest dana osoba, powinno być równie ważne dla pracodawcy, jak jego doświadczenie zawodowe i wykształcenie. Z ostatniego raportu „Diversity Matters” McKinsey’a wynika, że przedsiębiorstwa, które dbają o różnorodność pracowników (głównie pod względem płci) i równowagę w zatrudnieniu, osiągają przychody większe średnio o 15%, a te zatrudniające osoby pochodzące z różnych krajów i grup etnicznych – nawet o 35%!

Różnorodność – ideologia skutecznej firmy

Koncepcja zarządzania różnorodnością pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX w. i jej zadaniem było zapewnienie zróżnicowania wśród zatrudnionych osób i odpowiednie nimi zarządzanie, przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiej produktywności pracowników w atmosferze wzajemnego szacunku. Obecnie jest to powszechnie stosowana praktyka i przyjmuje się, że ponad 75% największych amerykańskich korporacji posiada programy zarządzania różnorodnością.

Do Polski koncepcja ta trafiła na początku lat dziewięćdziesiątych wraz z otworzeniem oddziałów międzynarodowych korporacji. Pojawienie się coraz większej liczby obcokrajowców wpłynęło na powielanie u nas zagranicznych wzorców zachowań, wdrożenie zachodnich standardów zarządzania personelem czy budowania kultury organizacyjnej. Jednak jej implementacja w polskich przedsiębiorstwach jest przede wszystkim następstwem rozwinięcia ustawo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy