Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto zajmować się tematem różnorodności w organizacji?
- Jak zadbać o integralność zespołów międzykulturowych?
- W jaki sposób dział HR może uruchomić temat zarządzania różnorodnością w organizacji?
Jednym z najczęściej podawanych argumentów przez przeciwników rozwiązań wspierających różnorodność w miejscu pracy jest przekonanie, że organizacja powinna po prostu zatrudniać najlepszych. Nie mają znaczenia pochodzenie, wiek, płeć, kolor skóry czy osobiste przekonania pracownika. A czy na pewno? Pochodzenie społeczno-kulturowe pracownika to wartość sama w sobie. To, kim jest dana osoba, powinno być równie ważne dla pracodawcy, jak jego doświadczenie zawodowe i wykształcenie. Z ostatniego raportu „Diversity Matters” McKinsey’a wynika, że przedsiębiorstwa, które dbają o różnorodność pracowników (głównie pod względem płci) i równowagę w zatrudnieniu, osiągają przychody większe średnio o 15%, a te zatrudniające osoby pochodzące z różnych krajów i grup etnicznych – nawet o 35%!
Różnorodność – ideologia skutecznej firmy
Koncepcja zarządzania różnorodnością pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XX w. i jej zadaniem było zapewnienie zróżnicowania wśród zatrudnionych osób i odpowiednie nimi zarządzanie, przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiej produktywności pracowników w atmosferze wzajemnego szacunku. Obecnie jest to powszechnie stosowana praktyka i przyjmuje się, że ponad 75% największych amerykańskich korporacji posiada programy zarządzania różnorodnością.
Do Polski koncepcja ta trafiła na początku lat dziewięćdziesiątych wraz z otworzeniem oddziałów międzynarodowych korporacji. Pojawienie się coraz większej liczby obcokrajowców wpłynęło na powielanie u nas zagranicznych wzorców zachowań, wdrożenie zachodnich standardów zarządzania personelem czy budowania kultury organizacyjnej. Jednak jej implementacja w polskich przedsiębiorstwach jest przede wszystkim następstwem rozwinięcia ustawo...