Dołącz do czytelników
Brak wyników

Digital storytelling w służbie HR

Artykuły z czasopisma | 30 września 2020 | NR 18
22

Poznaj bohatera niniejszego artykułu. Oto Digital Stortelling. 

Krótki film stworzony ze zdjęć, rysunków i wciągającej narracji. Nowoczesne narzędzie wspierające komunikację w biznesie. 

Pomoże Ci przedstawić wyniki projektu, podsumować rok pracy, zachęcić pracowników do działania albo poinformować o wdrażanych zmianach. Jest niebywale skuteczny. Łączy w sobie moc storytellingu i myślenia wizualnego. Jest szybki jak e-mail. Prosty w stworzeniu jak prezentacja w Power Poincie. Łatwo dostępny dla odbiorcy jak film na Netflixie.

Brzmi kusząco... Ale zaraz pojawia się pytanie: „Czy faktycznie można w komunikacji wewnętrznej włączyć turbo doładowanie dzięki cyfrowym opowieściom?”

POLECAMY

Można!

Ale jak?

Cztery przykłady z życia wzięte 

1. Wyobraź sobie ten moment roku, kiedy w dużych firmach organizowane jest spotkanie podsumowujące 12 miesięcy pracy. Z reguły trwa ono kilka godzin. To czas, aby każdy z działów mógł pochwalić się wynikami i opowiedzieć o planach na przyszłość. Zapewne parę słów i slajdów zechce skierować do zebranych ktoś z Zarządu. Tematy są ważne, to nie ulega wątpliwości. Jednak formuła sprawia, że spotkanie dłuży się niemiłosiernie, a jego uczestnicy myślami są już przy wieczornych atrakcjach. Jak więc podsumować rok w inny sposób? Przed takim wyzwaniem stanął jeden z naszych Klientów. 

Z pomocą przyszedł Digital Storytelling. 

Na bazie twardych danych: statystyk, wyników sprzedaży, KPI’ów, ilości przyznanych nagród, podpisanych kontraktów etc, napisaliśmy opowieść o pracownikach firmy, ich codziennych zmaganiach, potknięciach, płynących z nich naukach i inspiracjach i o odniesionych sukcesach. Kolejne sceny filmu zilustrowaliśmy zdjęciami z życia organizacji. Do niektórych z nich dorysowaliśmy podkreślające przekaz lub rozśmieszające publiczność ikony. Całość przepletliśmy glifami, które bawiły pracowników w mijającym roku. Tak powstała cyfrowa opowieść, która zamieniła dwugodzinne wystąpienie w ośmiominutowy, film z wciągającą narracją.  Dzięki wykorzystaniu zdjęć, na których pracownicy mogli odnaleźć siebie, wzbudziliśmy w nich poczucie bycia właścicielami prezentowanych wyników i sukcesów. A ich wdzięczność za ofiarowanie im godziny i 52 minut życia – bezcenne.

2. A jeśli chcesz w organizacji zakomunikować coś ważnego, ale nie masz szansy skupić uwagi ludzi na tak długi czas. W dodatku masz do dyspozycji tylko kanał wizualny. Czy w takich warunkach da się zastosować cyber opowieść?

Oczywiście.

Obrazem opowiedzieliśmy o kick off-ie projektu. Stworzyliśmy digital storytelling, który wyświetlany był na ekranach telewizorów w windach i na korytarzach. Narracja pojawiła się w formie napisów umieszczonych w 28 komiksowych rysunkach. Te zaś, w tle miały zdjęcia. Znalazł się na nich zespół projektowy podczas sesji planowania, pomieszczenia w firmie, których miały dotyczyć działania i metaforyczne grafiki pokazujące zakres i harmonogram projektu. 60 sekund wystarczyło, aby film podniósł energię w widzach i wzbudził gotowość do działania. I znów zaczerpnięcie zdjęć z realnego świata organizacji sprawiło, że temat – kick off projektu – został odebrany jako ludzki, ważny, bliski pracownikom. To ułatwia zaangażowanie. 

3. Zdarza się, że komunikujesz w firmie coś, o czym wiesz, że może w ludziach wzbudzić trudne emocje? Wdrożenie systemu, wprowadzenie nowych zasad pracy, zmiana w dowolnym aspekcie funkcjonowania organizacji. Czy wtedy digital storytelling może pomóc? 

Może.  

Każda opowieść potrafi opakować merytorykę tak, że staje się ona łatwiejsza do przyjęcia przez odbiorcę. Storytelling daje szansę ubrania trudnego komunikatu w metaforę.  
Klientów poprosił nas o wsparcie w procesie wdrożenia strategicznej dla organizacji zmiany. Wiedzieliśmy, że trzeba zająć się oporem, jaki ta zmiana wywoła u ludzi. Jak pomóc pracownikom przejść przez ten etap? Jak wzbudzić w nich wiarę, że to, co początkowo wydaje się nie mieć sensu i wkurza, po jakimś czasie okazuje się użyteczne a nawet potrzebne? Odpowiedzi na te pytania znaleźliśmy w stworzonej przez nas cyber opowieści o tym, jak w przeszłości pracownicy firmy opierali się „nowemu”, złościli, aż w pewnym momencie zdecydowali się sprawdzić, jak można z „nowym” pracować lepiej, spokojniej, wydajniej. Głosu do filmu użyczył Lider Zmiany – osoba, o której z badania kultury organizacyjnej było wiadomo, że porwie ludzi do działania. Za obrazy posłużyły nam odręczne wizualizacje z przymrużeniem oka pokazujące proces, przez jaki przechodzą pracownicy. Efekt? Widzowie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy