Design thinking w praktyce działu HR

Strefa Inspiracji

Design thinking to więcej niż zestaw narzędzi. To przede wszystkim sposób myślenia. To podejście do identyfikowania i rozwiązywania problemów. To spojrzenie na wyzwania z perspektywy odbiorców. To otwartość na popełnianie błędów. To wykorzystywanie potencjału zespołu, budowanie zaangażowania poprzez współpracę.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy każdy problem biznesowy można rozwiązać przy użyciu metody design thinking oraz w jakich obszarach human resources możesz ją wykorzystać jako HR Business Partner?
  • Jakie są przykładowe narzędzia design thinking i jak z nich korzystać na przykładzie HR case study?
  • Jak zaplanować efektywną sesję design thinking w zespole projektowym?

 

REKLAMA

Design thinking to proces projektowy, który od kilku lat cieszy się niesłabnącą popularnością. W stosunkowo krótkim czasie zyskał liczne grono zagorzałych zwolenników, jak również tych nastawionych do niego, delikatnie mówiąc, nieco bardziej sceptycznie. Jak mało która metodyka, design thinking obrosło licznymi mitami: począwszy od tego, że powinno być stosowane do każdego problemu, a na postrzeganiu go tylko przez pryzmat kolorowych karteczek skończywszy.
Pojawia się więc pytanie nie tylko o to, kiedy warto stosować design thinking, lecz także co tak naprawdę dla firmy oraz jej pracowników oznacza praca opierająca się na tym podejściu. 

W teorii

Teoria jest prosta. Design thinking to proces projektowy stawiający w centrum człowieka. 

Jego realizacja składa się z następujących etapów: empatyzacja, definicja problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie, testowanie. W ich trakcie poznajemy naszych odbiorców i ich bolączki oraz potrzeby, określamy problem, który chcemy rozwiązać, generujemy dziesiątki pomysłów po to, aby na koniec dnia wybrać kilka o największym potencjale, nadać im namacalny charakter i zweryfikować ich zasadność z użytkownikami. Na każdym z etapów mamy do dyspozycji dziesiątki narzędzi i technik, które mogą pomóc nam spojrzeć na wyzwanie przez różne pryzmaty.

Design thinking to proces interdyscyplinarny, w którym osiągamy efekt dzięki zaangażowaniu osób z różnym doświadczeniem. Jest to również proces iteracyjny, bazujący na zdobywaniu nowej wiedzy na każdym z etapów, a co za tym idzie – wymagający niekiedy zrobienia kroku do tyłu i zrewidowania wcześniejszych decyzji. 

Przykładowy skład zespołu projektowego dla projektu z obszaru HR:

  • rekruter z wieloletnim doświadczeniem, 
  • specjalista od mediów społecznościowych,
  • student, 
  • ekspert od gamifikacji,
  • osoba, która w ostatnim czasie uczestniczyła w kilku rekrutacjach,
  • lider zespołu.  

Wspólna praca osób z tak różnorodnym doświadczeniem pozwala spojrzeć na wyzwanie ze świeżą perspektywą, uwypuklić różne aspekty procesu rekrutacji. 

Etapy metody Design Thinking  

Empatyzacja – jest to pierwszy etap procesu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI