Z artykułu dowiesz się:
- Czy każdy problem biznesowy można rozwiązać przy użyciu metody design thinking oraz w jakich obszarach human resources możesz ją wykorzystać jako HR Business Partner?
- Jakie są przykładowe narzędzia design thinking i jak z nich korzystać na przykładzie HR case study?
- Jak zaplanować efektywną sesję design thinking w zespole projektowym?
REKLAMA
Design thinking to proces projektowy, który od kilku lat cieszy się niesłabnącą popularnością. W stosunkowo krótkim czasie zyskał liczne grono zagorzałych zwolenników, jak również tych nastawionych do niego, delikatnie mówiąc, nieco bardziej sceptycznie. Jak mało która metodyka, design thinking obrosło licznymi mitami: począwszy od tego, że powinno być stosowane do każdego problemu, a na postrzeganiu go tylko przez pryzmat kolorowych karteczek skończywszy.
Pojawia się więc pytanie nie tylko o to, kiedy warto stosować design thinking, lecz także co tak naprawdę dla firmy oraz jej pracowników oznacza praca opierająca się na tym podejściu.
W teorii
Teoria jest prosta. Design thinking to proces projektowy stawiający w centrum człowieka.
Jego realizacja składa się z następujących etapów: empatyzacja, definicja problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie, testowanie. W ich trakcie poznajemy naszych odbiorców i ich bolączki oraz potrzeby, określamy problem, który chcemy rozwiązać, generujemy dziesiątki pomysłów po to, aby na koniec dnia wybrać kilka o największym potencjale, nadać im namacalny charakter i zweryfikować ich zasadność z użytkownikami. Na każdym z etapów mamy do dyspozycji dziesiątki narzędzi i technik, które mogą pomóc nam spojrzeć na wyzwanie przez różne pryzmaty.
Design thinking to proces interdyscyplinarny, w którym osiągamy efekt dzięki zaangażowaniu osób z różnym doświadczeniem. Jest to również proces iteracyjny, bazujący na zdobywaniu nowej wiedzy na każdym z etapów, a co za tym idzie – wymagający niekiedy zrobienia kroku do tyłu i zrewidowania wcześniejszych decyzji.
Przykładowy skład zespołu projektowego dla projektu z obszaru HR:
- rekruter z wieloletnim doświadczeniem,
- specjalista od mediów społecznościowych,
- student,
- ekspert od gamifikacji,
- osoba, która w ostatnim czasie uczestniczyła w kilku rekrutacjach,
- lider zespołu.
Wspólna praca osób z tak różnorodnym doświadczeniem pozwala spojrzeć na wyzwanie ze świeżą perspektywą, uwypuklić różne aspekty procesu rekrutacji.
Etapy metody Design Thinking
Empatyzacja – jest to pierwszy etap procesu...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!