Culture Up, czyli jak stworzyć unikalne miejsce pracy oparte na wartościach

Employer branding

Culture Up to synonim kultury Grape Up, na którą mieli wpływ wszyscy chętni pracownicy. Culture Up to jedna nazwa na wspólnie wypracowanych pięć wartości: Deliver Value, Win & Lose as a Team, Drive Change, Listen & Speak, Have Fun. Za każdym z tych abstrakcyjnych pojęć kryje się lista konkretnych deklaracji, którymi staramy się kierować na co dzień. Bazując na naszym doświadczeniu, podpowiadamy, jakie kroki podjąć, aby zbudować silną kulturę wspierającą realizację celów strategicznych firmy.

Był marzec 2018 roku. Mój pierwszy miesiąc w nowej pracy. Grape Up zdawał się być świetnym miejscem. Po pierwsze, była to firma z branży IT zatrudniająca do stu osób, gdzie łatwo o budowanie relacji. Po drugie, przełożony – prezes jawił się jako osoba wymagająca, ale świadoma znaczenia tematów ludzkich w organizacji. Po trzecie, przyciągało mnie to, że wiele procesów ze świata HR miało być dopiero kształtowanych.
Zacznij od „dlaczego”
Swoją pracę zaczęłam od spotkań z różnymi osobami z organizacji, żeby porozmawiać o tym, jak to jest pracować w Grape Up, co ich motywuje, jakie widzą trudności, co by zmienili, jakie wsparcie dotychczas otrzymywali od HR i co jeszcze mogłoby im pomóc. Pytałam też o kulturę, a konkretnie:

  • Co jest ważne w tej firmie? 
  • Co się liczy/docenia? 
  • Jakie osoby odnoszą sukces? 
  • Czego nie tolerujemy? 
  • Jakich zachowań powinno być więcej? A jakich mniej?

Na potrzeby artykułu ograniczę się do opisania dwóch wniosków:

  1. Brak zdefiniowanej kultury organizacyjnej, która realnie odzwierciedlałaby „osobowość” organizacji. Firma miała spisane wartości, jednak pracownicy ich nie znali, nie utożsamiali się z nimi i nie było jasności, jak mają być przejawiane na co dzień. 
  2. Oczekiwanie ze strony Zarządu, że HR będzie miał wiodącą rolę w kształtowaniu kultury organizacyjnej. „HR musi robić to, co niezbędne, żeby ludzie przychodzili, zostawali i rozumieli, po co tu są”. Zarządowi zależało, aby ludzie mieli poczucie, że współtworzą Grape Up i aby rzeczywiście to robili. Ponadto Zarząd wskazywał, że pożądana byłaby zmiana u naszych ludzi w kierunku większej otwartości na dyskusję i zmianę. Było to szczególnie istotne w czasie, gdy dążyliśmy do bycia firmą konsultingową, a od naszych pracowników w coraz większym stopniu wymagaliśmy udziału w projektach zagranicznych.

Zdecydowaliśmy zatem o ustawieniu priorytetu na zdefiniowanie i wdrożenie wspólnie z pracownikami pożądanej kultury odpowiadającej na kierunki strategiczne firmy.

Zdefiniuj to, czym chcesz się zajmować

Z jednej strony cieszyłam się, że będę mogła już od początku mieć znaczący wpływ na budowanie kultury organizacyjnej. Z drugiej miałam wątpliwości – jak to zrobić w firmie, której kult...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy