Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kierunek rozwój

30 września 2020

NR 18 (Październik 2020)

5 pomysłów, jak zaoszczędzić na benefitach, nie tracąc na ich skuteczności?

46

Ostatnie miesiące mocno zweryfikowały politykę benefitową i podejście pracodawców do wydatków. Podczas rozmów z klientami i partnerami biznesowymi, spotykam się ze stanowiskiem, że rozwiązaniem jest zamrożenie całkowite benefitów, na czas niestabilnych czasów. Sytuacja nie jest łatwa, jednak w długofalowej ocenie wierzymy, że przyjęcie innych, nietypowych rozwiązań jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż zero-jedynkowa rezygnacja z polityki benefitowej w organizacji, zwłaszcza tam, gdzie była ona już od lat wprowadzana a często była również karta przetargową podczas rekrutacji.

POLECAMY

Jak zatem nie rezygnować z benefitów w firmie, a zarazem wprowadzić ekonomiczne rozwiązania? Poniżej kilka inspiracji:

1. Aplikacja o budżet szkoleniowy

Podczas rozmów kwalifikacyjnych często słyszymy o tym, że rozwój to – zaraz po dobrej atmosferze – drugi istotny czynnik, który ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o wyborze miejsca pracy. Zgadzam się, że należy szkolić zespół. Proponuję jednak nieco inne niż standardowe podejście – zamiast przydzielonego budżetu na szkolenia per osoba, można wprowadzić zasadę aplikowania o budżet. Co to zmienia? 

Po pierwsze osoba, która aplikuje, sama wskazuje, dlaczego dane szkolenie ma wartość dla niej oraz przedstawia argumenty na to, jak pozyskana wiedza przyczyni się do rozwoju jej samej jak też organizacji. Często zaś wiedza pozyskana przez jedną osobę, może być przekazana przez nią w zespole kolejnym osobom. Dzięki temu utrwalone są wiadomości i więcej osób poszerza kompetencje. 

Ponadto, jeśli o coś musimy się postarać, to bardziej to doceniamy. Tym samym, jest wysoce prawdopodobne, że o budżet będą aplikować tylko zaangażowani i przekonani o tym, że faktycznie chcą się szkolić. Można to sprawdzić na przykładzie: jeśli na budżet szkoleniowy dla 50 osób mieliśmy przeznaczone np. 75 tys., czyli 1.5 tys. na osobę, to bardzo prawdopodobne, że w przypadku aplikacji o budżet, otrzymamy zgłoszenia np. od 
30 osób, co zmniejsza pulę o ok. 30 tys. i pozwala założyć budżet od początku mniejszy, np. w wysokości 50 tys. zł. Co więcej podejście, zakładające aplikowanie, nie niesie negatywnych konsekwencji. Można 
zapowiedzieć, ze do rozdysponowania jest pula 50 tys. zł – wówczas najbardziej zmotywowani zgłoszą się szybciej, pewnie też jakaś część pracowników zgłosi szkolenia online, które są z zasady tańsze. Co dodatkowo zyskuje pracodawca? Widzi, kto naprawdę ma potrzebę rozwojową, a wydatkowanie będzie bardziej racjonalne. 

2. Aplikacja o inne benefity

W podobny sposób, jak o szkolenia, można wnioskować również o inne benefity. Warto przeprowadzić analizę, czy faktycznie pracownicy korzystają z przydzielonych z automatu kart na siłownię, piłek do siedzenia, etc. Wielokrotnie o tym pisaliśmy, że potrzeby pracowników są zróżnicowane i może dobrym rozwiązaniem będzie każdorazowe aplikowanie o budżet na benefit – jedna osoba skorzysta z karty na siłownię, inna na wyposażenie miejsca pracy w dodatkowe sprzęty typu lampka na biurko, trzecia na masaż relaksacyjny, kolejna ma książkę rozwojową, etc. W Katalogu Marzeń taki budżet jest w dyspozycji managerów działów i wnioski są indywidualnie rozpatrywane. Dzięki temu do zera zminimalizowaliśmy niepotrzebne, niedopasowane wydatki, zaś pracownicy otrzymują to, co faktycznie jest im potrzebne i czują się wysłuchani. Przyznane środki do dyspozycji dla danego pracownika to również mechanizm działających w wielu organizacjach kafeterii. Pozwala on na kontrolowanie budżetu, ale również elastyczny wybór benefitów przez konkretne osoby. 

3. Benefity w dobie Home Office – cięcia i zamiany

Obecny czas to również okazja do weryfikacji takich wydatków jak owoce, wyposażenie biur, materiały biurowe. Jeśli większość osób w firmie wciąż pracuje w trybie zdalnym, może się okazać, że stałe dostawy owoców, które często widnieją w ofertach pracy, są tak naprawdę niewykorzystanym benefitem. Tu warto zachować jednak umiar i nie wycinać do zera dostępu do dobrej kawy czy herbaty. Jeśli budżet na to pozwala, to w miejsce benefitów biurowych można wprowadzić benefity, z których pracownik może skorzystać w domu jak abonament do serwisu filmowego czy z audiobookami.

4. Czas wolny jako benefit

Dobrym pomysłem na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy