Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest coaching zespołowy, kiedy go stosujemy oraz jakie warunki należy spełnić w organizacji, aby proces przyniósł oczekiwane rezultaty?
- W jaki sposób zastosowanie coachingu zespołowego pomogło wyprowadzić zespół z kryzysu na przykładzie praktycznego case study?
- Jak HRBP może wspierać zespół i menedżera po zrealizowanym procesie coachingu zespołowego, aby utrzymać zmianę?
Organizacje biznesowe chcą być efektywne. Szkolą pracowników, wprowadzają standardy obsługi, optymalizują procesy. Ostatecznie to jednak ludzie decydują o tym, czy organizacja osiągnie zamierzone cele, czy nie.
W coachingu zespołowym klientem jest zespół. Zespół rozumiemy jako grupę osób, które mają wspólny cel i są w stosunku do siebie współzależne. Zespół funkcjonuje w jakimś kontekście organizacyjnym.
Celem pracy coacha jest wsparcie zespołu w zwiększeniu jego efektywności relacyjnej lub zadaniowej.
Przykłady zespołów:
- zarząd firmy,
- dział marketingu,
- zespół programistów pracujących wspólnie nad projektem nowego oprogramowania dla jednego z zewnętrznych klientów,
- zespół projektowy przygotowujący wdrożenie nowego produktu,
- obsada jednego z firmowych salonów obsługi klienta.
Coach pracuje z zespołem – pomaga doprecyzować cele zespołu, określa jego zasoby i ograniczenia, pomaga zbudować wewnętrzną spójność, znaleźć rozwiązania problemów i zdefiniować plan działania. W aspekcie relacyjnym coach pomaga dodatkowo poradzić sobie z negatywnymi emocjami, modeluje komunikację i pomaga uczestnikom zespołu zrozumieć, co się w zespole dzieje.
Coaching zespołowy często jest mylony z coachingiem grupowym, warto wprowadzić więc rozróżnienie tych dwóch pojęć. W coachingu grupowym wspieramy grupę osób, które nie stanowią realnego zespołu. Członkowie grupy spotykają się cyklicznie z coachem, aby wspólnie pracować nad podobnymi tematami. W coachingu grupowym pracujemy z celami indywidualnymi poszczególnych osób biorących udział w procesie, podobnie jak w coachingu indywidualnym, tyle że pracujemy z kilkoma klientami jednocześnie.
Przykłady grup w coachingu grupowym:
- grupa dla menedżerów zakwalifikowanych do grupy talentów w organizacji, pracujących nad rozwojem swoich kompetencji przywódczych,
- grupa dla trenerów wewnętrznych spotykających się cyklicznie, aby wzajemnie się wspierać i inspirować oraz omawiać trudne przypadki ze swojej trenerskiej praktyki.
Kiedy coaching zespołowy może być użyteczny?
Coaching zespołowy może być pomocny wszędzie tam, gdzie zespół zmaga się z jakimś wyzwaniem na poziomie zadaniowym lub relacyjnym. Najczęściej organizacje decydują się na coaching zespołowy w następujących przypadkach:
- Tworzy się nowy zespół w organizacji i menedżerowi zależy na tym, aby jak najszybciej zespół mógł skoncentrow...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!