Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technologie w służbie HR

16 grudnia 2017

NR 1 (Listopad 2017)

Jak dbać o opinię pracodawcy, wykorzystując monitoring Internetu

0 59

Internet odgrywa coraz istotniejszą rolę w procesie poszukiwania pracy. Z jednej strony kandydaci wykorzystują go do przeglądania ofert, z drugiej zaś, po znalezieniu interesującego ogłoszenia, niemal natychmiastowym krokiem jest poszukiwanie informacji na temat potencjalnego pracodawcy.  Nic tak nie zniechęca do firmy, jak negatywne opinie niezadowolonych pracowników lub rozczarowanych kandydatów. A czy wiesz co o Twojej organizacji mówi się w Internecie?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zrobić audyt opinii, które krążą w sieci na temat firmy?
  • Jak korzystać z narzędzi do monitorowania opinii w sieci i wybierać najlepsze dla swoich potrzeb narzędzie?
  • Jak reagować na hejt w sieci, aby ograniczyć rozpowszechnienie się niekorzystnych opinii?

 

To naturalne, że poszukując pracy, kandydaci chcą wiedzieć o potencjalnym pracodawcy jak najwięcej – w jaki sposób traktuje pracowników, jakie zapewnia warunki pracy, jaka panuje atmosfera w firmie, itp. Często wyobrażenia pracodawców mogą różnić się od opinii, które pojawiają się na ich temat w sieci. Jak zatem sprawdzić, co o organizacji mówi się w sieci? W znalezieniu takich informacji pomagają serwisy pozwalające na ocenienie firm przez jej pracowników i kandydatów, takie jak Glassdoor, GoWork.pl, Goldenline. Jednak oprócz tych miejsc istnieją jeszcze fora i media społecznościowe, gdzie pojawiają się setki opinii dziennie. Aby mieć jak najlepszy wgląd w to, jak postrzegana jest Twoja organizacja i na jakie informacje mogą natknąć się w sieci potencjalni pracownicy, powinieneś analizować dyskusje online.

Po pierwsze, kontroluj, co o pracodawcy mówi Google, ponieważ wyszukiwarki to często pierwsze źródło, w którym szukamy informacji. Sprawdzaj zatem, co wyświetla się na pierwszych stronach Google, wpisując w trybie określone słowa kluczowe, np. incognito1 nazwa marki opinie, nazwa marki opinie o pracy, nazwa marki praca. Wyświetlone wyniki pogrupuj na wpisy pozytywne, negatywne i neutralne, co da pełniejszy wgląd w reputację marki w wyszukiwarce, niż po prostu ich przejrzenie. Wyniki powinieneś sprawdzać jak najczęściej, ponieważ mogą one ulegać zmianie na podstawie ostatnich newsów, wpisów w mediach społecznościowych,  a także zmiany algorytmów wyszukiwania oraz wielu innych czynników. Pamiętaj też, że wykorzystując narzędzia e-marketingu, w szczególności działania SERM (ang. Search Engine Reputation Management), możesz wpływać na treści wyświetlane w Google, np. poprzez aktywne korzystanie z mediów społecznościowych, tworzenie unikalnej treści, która nie jest powieleniem innych artykułów, reagowanie na negatywne wpisy.

Po drugie, na bieżąco monitoruj media i szukaj miejsc, w których pojawiają się nowe informacje o firmie. Takie działania ułatwia zapisanie się do subskrypcji w serwisie GoWork.pl oraz narzędzia do monitoringu Internetu, dzięki którym można śledzić wszystkie wpisy na temat marki/organizacji w dowolnym miejscu w sieci. Systemy do monitorowania przeczesują media społecznościowe, fora, blogi i inne strony w poszukiwaniu określonych słów kluczowych i gromadzą wyszukane wpisy w jednym miejscu, pozwalając na ich łatwe filtrowanie, przeszukiwanie, grupowanie, sortowanie czy zestawianie ze sobą. Dodatkowo agregują zebrane dane, prezentując wybrane statystyki, np. źródła wzmianek o firmie, najaktywniejszych internautów, wpływ wypowiadających się autorów, wygenerowany zasięg itp.

Aby odnaleźć opinie na temat pracy w Twojej organizacji, uwzględnij w słowach kluczowych jej nazwę, również w różnych przypadkach, jeżeli odmienia się w języku polskim. W ten sposób znajdziesz wpisy typu: „Firma XYZ zalega z wypłatami...” lub „Nie polecam pracy w XYZ”. Co więcej, w dzisiejszym świecie biznesu nazwisko CEO często staje się synonimem nazwy jego firmy i jego prywatny wizerunek może wpłynąć na jej odbiór, dlatego warto je uwzględnić w słowach kluczowych.

Wśród największych zalet monitoringu sieci dla pracodawców można wymienić możliwość:

  • zbierania regularnego feedbacku od kandydatów i pracowników – wzmianki gromadzone są na bieżąco i ich regularne przeglądanie pozwala uzyskać informacje, mogące stać się impulsem do zmian w firmie;
  • reagowania na negatywne wpisy i zapobieganie kryzysom – po odnalezieniu niepochlebnych wzmianek i włączeniu się do rozmowy z niezadowolonym pracownikiem nie tylko masz szansę zmniejszyć jego frustrację, lecz także zrobisz dobre wrażenia na innych osobach, które trafi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy