Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru , Otwarty dostęp

27 listopada 2020

NR 19 (Listopad 2020)

Wdrożenie platformy grywalizacyjnej, która wspiera proces onboardingu. Case study T-Mobile

74

Rzeczywistość HR w ostatnich czasach diametralnie się zmieniła, zwłaszcza gdy chodzi o zachowania i oczekiwania kandydatów i pracowników oraz transformację w kierunku cyfrowych rozwiązań. Według Instytutu Badania Opinii Społecznej Gallupa aż 63% pracowników na świecie jest niezaangażowanych w swoją pracę. Można założyć, że kandydaci do pracy mają podobny rozkład statystyczny, a co za tym idzie, pojawia się pytanie, jak wzbudzić motywację i zaangażowanie w działania firmy od momentu rekrutacji oraz poprzez onboarding.

O grywalizacji powiedziano już wiele – opiera się ona na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi w określonych sytuacjach lub by skłonić ich do pewnych aktywności; zakłada włączanie elementów radości do zadań, które chcemy lub musimy wykonać, a które są dla nas mało angażujące lub trudno się do nich zabrać. Jak wykorzystaliśmy to podejście do budowania candidate experience i pozytywnego wizerunku marki?
W T-Mobile każdego roku zatrudniamy i wdrażamy kilkaset nowych osób: specjalistów, handlowców, pracowników do contact center oraz sklepów. Pojawienie się nowego pracownika wiąże się z obowiązkiem przedstawienia mu kultury organizacyjnej oraz elementów związanych z rozpoczęciem pracy na stanowisku – na tym obszarze onboardingu chcieliśmy się skupić w pierwszej kolejności w zakresie gamifikacji. Proces wdrożenia w nowe zadania pozostaje w rękach lidera i zespołu – wierzymy, że żadna platforma nie zastąpi budowania relacji, poczucia sensu i wizji, które są tak ważne na początku każdej drogi zawodowej w nowej organizacji.
Ogólna ocena pracowników dotycząca zadowolenia z elementów procesu wdrożenia była pozytywna, zauważyliśmy jednak, że część szkoleń onboardingowych pracownicy uznali za mało angażujące i realnie nie zachodził transfer wiedzy, na jaki liczyliśmy. 
Dotychczas w T-Mobile proces wdrożenia do organizacji trwał dwa dni (tzw. szkolenie induction) i składał się z umiejętności twardych oraz miękkich. W szkolenia zaangażowani byli pracownicy HR oraz eksperci z innych działów, którzy prowadzili swoje moduły wiedzy (np. strategia, prawo pracy czy customer experience). Szkolenie było wymagające i intensywne zarówno dla organizatorów, jak i dla uczestników, zajmowało również dużo czasu ekspertów. Cały proces wiązał się też z wysokimi kosztami.
Zależało nam, aby pracownik już przed zatrudnieniem poczuł silniejszą identyfikację z T-Mobile, znał wartości firmowe i czuł się częścią magentowej rodziny. 
Pracę nad zmianą procesu zaczęliśmy od badania potrzeb nowo zatrudnionych pracowników. Po każdym onboardingu przeprowadzaliśmy ankietę satysfakcji, sprawdzaliśmy, które moduły szkoleniowe pracownicy uznają za najbardziej atrakcyjne. W ankiecie zadaliśmy również pytania, co polepszyłoby pozytywny odbiór procesu wdrożenia. Wyniki pokazały, że pracownicy za najciekawsze uznają udział w modułach, w których „coś się dzieje”, kończących się weryfikacją wiedzy w postaci quizu czy gry. Wiedza miała być przekazywana w krótkich modułach, wymagających uwagi i aktywności. Na tej podstawie zostały wyodrębnione moduły, które zostały określone jako najbardziej wartościowe. Dodatkowo zaangażowaliśmy fokus grupy, w których pracownicy jasno wyrazili potrzebę zmiany formatu onboardingu na platformę online. Dla liderów opinii istotny okazał się również czas – pracownik po jednym dniu mógł poznać zespół, miejsce pracy i nowe obowiązki.
Zdecydowaliśmy się na wdrożenie około 90% szkoleń dotychczas prowadzonych stacjonarnie w formacie online. 
Naszym celem było przemodelowanie szkoleń na małe moduły, kończące się tzw. wyzwaniem. Wyzwania to szereg różnych zadań, które aktywizują, są dopasowane do modułu i tematu szkolenia. Za wykonanie każdego szkolenia uczestnik otrzymuje punkty, co wprowadza element pozytywnej rywalizacji. Zgromadzone punkty uczestnicy onboardingu wymieniają na nagrody dostępne w katalogu nagród. Platforma zapewnia ogromną oszczędność czasu, pracownicy z każdego miejsca i o każdej porze mogą przystąpić do wykonywania szkoleń. Mikromoduły pozwalają użytkownikom na przerwy w wykonywaniu szkoleń i wpływają na lepszą przyswajalność wiedzy. 
Tym samym spadła liczba zapytań „poonboardingowych”, kierowana do HR po szkoleniach.
Pracownicy mają dostęp do platformy przez kolejne trzy miesiące po zatrudnieniu – w każdym momencie mogą wrócić do konkretnego szkolenia czy poszukiwanych przez siebie informacji.
Platforma wpływa również na employee experience. Pracownik w dniu przyjęcia oferty otrzymuje dostęp do platformy oraz zamieszczonych na niej modułów preonboardingowych, tj. informacje o T-Mobile, wartości firmowe czy benefity. Przyszli pracownicy od pierwszych dni czują się częścią firmy i mogą bliżej poznać nowego pracodawcę.
 

POLECAMY

Finalnie stworzyliśmy z zewnętrznym dostawcą magentowe...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy