VR jako nowoczesne narzędzie wspierające pracę HR

Temat Numeru Trendy HR

Rekruterzy ciągle stoją przed różnymi wyzwaniami, zwłaszcza związanymi z technologią. Od wielu miesięcy mówi się głośno o AI, która staje się coraz bardziej powszechna wśród społeczności i biznesu. W tym artykule weźmiemy na tapet technologię VR, o której chce się rozmawiać w kuluarach podczas konferencji czy spotkań HR-owych, jednak ten temat stanowi swego rodzaju tabu. Z czego to wynika? Głównie z braku powszechnej wiedzy, jak to narzędzie może wspierać procesy rekrutacyjne, szkoleniowe czy onboardingowe oraz ze względu na... wyobrażenie o dużych kosztach dla firmy.

Czym jest wirtualna rzeczywistość?

Rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality, VR) to świat i otaczające użytkownika środowisko, wykreowane komputerowo. Technologia polega na używaniu specjalnych gogli, dzięki którym do uczestnika nie docierają żadne zewnętrzne bodźce. Znajduje się on całkowicie w stanie zanurzenia (immersji) w wykreowanej, na potrzeby narzędzia, wirtualnej rzeczywistości. Gogle ze specjalnymi soczewkami w okularach idealnie przylegają do głowy, tak że żadne zewnętrzne obrazy nie docierają do uczestnika. Ma on wrażenie, że przebywa we wnętrzu innego świata, który jest w danej chwili jedynym, jaki istnieje. Dzieje się tak, ponieważ efekt immersji jest tak silny, że po kilku chwilach przebywania w wykreowanym świecie zapominamy, że weszliśmy do czegoś, co zostało stworzone wirtualnie. Wystarczy zatem kilka chwil, aby uczestnik całkowicie odizolował się od zewnętrznego świata i miał wrażenie, że fizycznie przebywa w innym miejscu. Taki efekt sprawia, że wirtualna rzeczywistość staje się doskonałym narzędziem, które coraz częściej jest wykorzystywane podczas sesji assessment centre i development centre. 

Technologia VR w szkoleniach
Za pomocą VR można rozwijać kompetencje, takie jak:

...
Komunikacja
interpersonalna
Poprzez symulacje interakcji z różnymi postaciami w wirtualnym 
środowisku, uczestnicy mogą doskonalić swoje umiejętności komunikacji, empatii oraz budowania relacji.

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy