Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru

30 września 2021

NR 24 (Wrzesień 2021)

Skuteczny onboarding w firmie produkcyjnej
Na przykładzie Technologii Tworzyw Sztucznych

0 11

Skuteczny onboarding – każdy chciałby móc poszczycić się dobrze zaplanowanym procesem wdrożenia nowych pracowników. Skutecznym, czyli jakim? Takim, po którym pracownik zostanie w firmie na dłużej i do tego poleci firmę jako pracodawcę swoim znajomym i rodzinie. W dzisiejszych czasach zaprojektowanie takiego procesu jest nie lada wyzwaniem...

Warto zawsze spojrzeć na firmę oczami kandydata (co nie jest łatwe) i zastanowić się, co może być kluczowe dla nowej osoby w pierwszych dniach pracy (czy są rzeczy specyficzne tylko dla naszej produkcji, co może sprawiać trudność, co będzie wyzwaniem, jaką wiedzę powinna otrzymać nowa osoba, aby swobodnie mogła poruszać się po firmie – w sensie fizycznym, przemieszczania po budynku oraz metaforycznym, przemieszczając się między koleżankami i kolegami).

POLECAMY

Onboarding specjalnej troski – dlaczego to właśnie wdrożenie nowych pracowników jest tak ważne?

Zmiana pracodawcy, rozpoczęcie pierwszej pracy w życiu lub wyjście z długotrwałego bezrobocia to ważne etapy w życiu, ważne i stresujące. Zdaję sobie sprawę, że w życiu kandydata wydarzyło się coś, co skłoniło go do poszukiwań. Szukając, trafił do nas ze swoim bagażem doświadczeń oraz całym wachlarzem uprzedzeń, obaw i dobrych rad, które dali mu bliscy. 

Jedną z rzeczy, o której należy pamiętać, jest występujący u nowo zatrudnionych efekt potwierdzenia / błąd konfirmacji. Na czym polega problem? Błąd konfirmacji jest tendencją do preferowania informacji, które potwierdzają wcześniejsze oczekiwania i hipotezy. Ludzie poszukują informacji i zapamiętują je w sposób selektywny, interpretując je w błędny sposób.

Z uwagi na zniekształcenia rzeczywistości wywołane błędem konfirmacji proces onboardingu powinien dostarczać jak najwięcej informacji i zostawiać jak najmniej miejsca dla fantazji nowo zatrudnionego.  

Po pierwsze... 

…właśnie, co powinno być stawiane na pierwszym miejscu w procesie onboardingu? Ile firm i ile HR-owców, tyle będzie opinii…

Ważne

W naszym przypadku stawiamy na pierwszym miejscu wiedzę zdobytą podczas warsztatu szkoleniowego oraz zapoznanie się ze współpracownikami. Bardzo ważne jest dla nas także, aby nowe osoby zaznajomiły się z topografią zakładu i bez problemu mogły dotrzeć do poszczególnych działów. 

Choć proces onboardingu jest projektowany przez HR w porozumieniu z innymi działami, to za wdrożenie nowego pracownika jest odpowiedzialnych wiele osób. Na pierwszym miejscu pozwolę sobie wymienić dział HR, ponieważ tu proces nie tylko zaczyna się, ale także jesteśmy odpowiedzialni za wsparcie kierowników, do których dołączają nowi pracownicy. Oczywiście za onboarding odpowiadają także trenerzy wewnętrzni prowadzący warsztat szkoleniowy. I wreszcie kierownicy działów oraz brygadziści. Każdy wspiera proces wdrożenia zgodnie ze swoimi kompetencjami – dzieląc się wiedzą, ucząc nowych rzeczy, ale także pomagając w chwilach zwątpienia. 

TTS jest stocznią jachtową, gdzie budowane są luksusowe jachty z włókna poliestrowo-szklanego. Firma zatrudnia ponad 650 pracowników, są to głównie monterzy, laminiarze, szlifierze, elektrycy oraz inżynierowie i pracownicy administracji. Zakład jest podzielony na strefy, gdzie obydwa się produkcja i montaż poszczególnych elementów. Produkcja odbywa się w specjalistycznie wentylowanych halach o dużej powierzchni.

Proces onboardingu taki sam dla wszystkich czy jednak dostosowany do potrzeb?

Można zastanawiać się, czy proces wdrożenia różni się w zależności od zajmowanego stanowiska, jednak uważam, że wielość stanowisk generuje odmienne potrzeby w procesie onboardingu. Zdecydowaną różnicę widać w planie wdrożenia pracowników produkcyjnych i administracyjnych. 
 
1. Pracownicy, którzy rozpoczynają swoją pracę na produkcji, realizują onboardig, dostając pakiet dokumentów niezbędnych do podjęcia pracy. Do pliku dokumentów pracownicy otrzymują checklistę, która podpowiada, jak się przygotować do rozpoczęcia pracy, co zabrać ze sobą w pierwszym dniu, oraz zawiera krótki harmonogram. Tradycyjnie pierwszy dzień pracy rozpoczyna szkolenie BHP. Następnie nowe osoby,
znając już zasady bezpieczeństwa, zapoznają się z trenerem wewnętrznym, który wprowadza pokrótce nowicjuszy w tajniki budowy jachtów. 

2. Kolejnym punktem jest oprowadzenie pracowników po firmie. Ze względu na dużą powierzchnię firmy oraz sporą liczbę działów jest to dość długa „wycieczka”, jest ona jednak niezbędna, by umożliwić swobodne przemieszczanie się po zakładzie pracy.  

3. W ciągu następnych dni grupa nowych pracowników pod okiem trenera wewnętrznego uczy się w warsztatach szkoleniowych sztuki budowy jachtów, poznaje produkty, z którymi pracujemy, oraz utrwala zasady BHP. W ramach warsztatów wykonywane są nie tylko próbki, lecz także małe elementy wchodzące w skład jachtów. 
Po tygodniowych warsztatach pracownicy trafiają do właściwych działów, gdzie czeka na nich opiekun. Trener, biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia zawodowe pracowników, ocenia ich predyspozycje do wykonywania konkretnych rodzajów pracy. 

4. Kolejny etap to szkolenie w dziale pod okiem wyznaczonego opiekuna. Opiekun przekazuje nowemu pracownikowi wiedzę dedykowaną dla danego działu. Zależy nam, żeby nowy pracownik czuł się zaopiekowany, a także by jak najszybciej mógł być samodzielny. 

5. Po okresie wdrożenia pracownicy podchodzą do egzaminu sprawdzającego ich wiedzę. Jest to o tyle ważne, że sprawdza jakość onboardingu i szkolenia. 

Jako ciekawostkę wspomnę, że nowi pracownicy otrzymują w zestawie z odzieżą roboczą żółte koszulki, natomiast po trzech miesiącach pracownik nosi już koszulkę w kolorze szarym. Ma to wymiar symboliczny, ale dla wielu osób jest to ważny moment, bo w widoczny sposób zmienia się ich status w grupie.

Jeśli chodzi o pracowników administracyjnych, w mojej ocenie proces onboardingu zaczyna się jeszcze przed pierwszym dniem. Jest to podyktowane formą procesu rekrutacji – po jednej lub dwóch rozmowach wybrany kandydat zostaje zaproszony na spotkanie ofertowe. Spotykamy się w celu omówienia zakresu obowiązków i przedstawienia oferty. Nowe osoby same postrzegają to spotkanie jako „wdrażające”. 

1. Pierwszy dzień rozpoczyna się podobnie jak w wypadku pracowników produkcyjnych, czyli od szkolenia BHP, spotkania z trenerem wewnętrznym i oprowadzenia po firmie. Pracownicy dołączający do administracji także biorą udział w warsztatach szkoleniowych i poznają podstawy tworzenia próbek i elementów z laminatu. Dzięki takiemu szkoleniu każdy członek zespołu dobrze zna produkt i proces produkcji, co ułatwia późniejszą pracę i komunikację międzydziałową. Długość tego szkolenia zależy od stanowiska i decyzji kierownika, ale zazwyczaj są to 2–3 dni robocze. W takich warsztatach biorą udział także nowi kierownicy, a nawet dyrektor zarządzający. Również brałam udział w szkoleniu i przyznam, że poznanie produkcji od podszewki 
jest bardzo wartościowym doświadczeniem. 

2. Kolejne etapy wdrożenia są mocno uwarunkowane stanowiskiem, jednak cechą wspólną jest przygotowanie agendy na pierwsze tygodnie, obejmującej plan spotkań z reprezentantami poszczególnych działów oraz kier...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy