Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji , Otwarty dostęp

30 września 2021

NR 24 (Wrzesień 2021)

Praca zdalna
Case study w Philip Morris

Epidemia koronawirusa, a co za nią idzie – zamknięcie niemalże całego społeczeństwa w domach, miało rewolucyjny wpływ na sposób wykonywania pracy przez ludzi nie tylko w Polsce, lecz także na całym świecie. Szczególną zmianą w sposobie wykonywania pracy dotknięci zostali pracownicy biurowi, dla których przed pandemią praca wykonywana z domu miała najczęściej charakter okazjonalny, a za sprawą lockdownu od ponad roku staje się ona niejako wymuszonym standardem i naszą nową rzeczywistością.

Większość firm i pracowników nie była przygotowana do nowego modelu pracy – pracy z domu. Modelu, który z jednej strony przyniósł pracodawcom oraz pracownikom sporą liczbę benefitów, ale z drugiej nakreślił wyzwania, z którymi jak dotąd w historii nie mieliśmy okazji się mierzyć na tak dużą skalę. Wiele publikacji i webinarów zostało już poświęconych temu zagadnieniu, dlatego nie jest moim celem powielanie tez i diagnoz dobrze nam już wszystkim znanych. W tym artykule chciałbym skupić się na studium przypadku firmy Philip Morris Polska Distribution, którą mam przyjemność zaprezentować w kontekście tego, jak pandemia wpłynęła na to, jak nasi pracownicy biurowi pracują oraz w jaki sposób my, jako firma, stawiamy czoła napotykanym w związku z tym wyzwaniom.

POLECAMY

Gdy dołączyłem do firmy w lutym bieżącego roku (w trakcie pandemii), zastanawiałem się, z jakimi wyzwaniami mierzy się firma oraz jej pracownicy w związku z „nową” rzeczywistością, którą zafundował nam koronawirus. Okazało się, że wiele trudności jest zbieżnych z doświadczeniami moimi oraz moich koleżanek i kolegów z innych firm: negatywny wpływ na wellbeing pracowników, zaburzony work-life balance, izolacja, tęsknota za realnymi spotkaniami z koleżankami i kolegami z firmy, poczucie większej liczby spotkań biznesowych (online), często brak przerw między nimi, zdecydowanie ograniczony czas na pracę własną itp.

Philip Morris Polska Distribution od samego początku, stawiając ludzi w centrum zainteresowania, podejmował szybko i sprawnie działania mające na celu zadbanie o bezpieczeństwo pracowników, przechodząc chociażby bardzo szybko na pracę zdalną wraz z początkiem pandemii. Firma przy tym nieustannie w tych wyjątkowych okolicznościach uczyła się i uczy, czym to bezpieczeństwo właściwie jest oraz jak szeroko należy na nie patrzeć.

Ogromną rolę w tej zmianie, która niejako już się wydarzyła i będzie z pewnością nadal ewoluowała, odgrywają menedżerowie. To w dużej mierze na nich spoczywa i będzie spoczywać budowanie kultury współpracy w zespołach rozproszonych, integracja członków tych zespołów, zapewnienie sprawnej komunikacji, jasne i przejrzyste wyznaczanie celów orazsprawdzanie stopnia ich realizacji.

Od czego zacząć?

Tym, co pomagało ocenić kondycję pracowników oraz nazwać wyzwania, z którymi się mierzyli, oraz ich potrzeby, były nie tylko bezpośrednie rozmowy, lecz także dane zbierane w ramach:

  • cyklicznych badań zaangażowania pracowników (eNPS), w których pytaliśmy pracowników m.in. wprost o ocenę ich własnego wellbeingu;
  • dedykowanych grup fokusowych, przeprowadzanych przez zespół People & Culture, których celem było dowiedzenie się, z czym mierzą się w trakcie pandemii nasi menedżerowie i pozostali pracownicy;
  • raportów firmy medycznej, z którą współpracujemy, pokazujące trendy w naszej populacji;
  • ankiety przeprowadzonej wraz z firmą zewnętrzną w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej, gdzie pod okiem psychologów „dotykaliśmy” sfery bardzo wrażliwej, jaką jest dobrostan psychiczny wśród naszych pracowników.

Wszystkie te dane miały oczywiście charakter anonimowy i poufny, analizowaliśmy je w sposób zagregowany, aby wiedzieć, z czym najczęściej mierzą się nasi pracownicy w czasach pandemii oraz jakimi działaniami, jako pracodawca, możemy ich wesprzeć.

Rezultaty i potrzeby pracowników

1. Na bazie rezultatów tych badań i analiz dowiedzieliśmy się m.in. że zdecydowana większość pracowników chce, abyśmy jako pracodawca rozwijali obecne i wdrażali nowe programy wspierające kondycję psychiczną pracowników, gdyż sam Employee Assistance Program (Program Wsparcia Pracowników zapewniający wsparcie 24/7, m.in. w takich obszarach, jak radzenie sobie ze stresem, porady w zakresie problemów osobistych czy porady finansowe...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy