Net Promoter Score w praktyce działu HR

Jak korzystać z narzędzia do badania doświadczeń pracowników i kandydatów

Strefa Inspiracji
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie korzyści daje stosowanie metody Net Promoter Score (NPS) w działach HR dla oceny doświadczeń pracowników i kandydatów.
  • Metodologia obliczania wskaźnika NPS oraz najlepsze praktyki w tworzeniu strategii badania NPS w firmie.
  • Przygotowanie materiałów i przeprowadzenie badania NPS krok po kroku: od określenia grupy docelowej do analizy wyników.
  • W jaki sposób NPS pomaga w identyfikowaniu promotorów oraz krytyków marki pracodawcy wśród pracowników i kandydatów.
  • Zalety i wady implementacji badania NPS w kontekście HR – od prostoty metodologii po wyzwania związane z niską wartością informacyjną.
  • Rola odpowiedniego oprogramowania w automatyzacji badania NPS i zwiększeniu skuteczności zbierania danych.
  • Najczęściej napotykane wyzwania przy wdrażaniu badań NPS w firmie i strategie na ich przezwyciężenie.
  • Znaczenie właściwej komunikacji z kandydatami i pracownikami przy wdrażaniu badań NPS na różnych etapach procesu.
  • Strategie zwiększania odsetka odpowiedzi na ankietę NPS i wykorzystanie informacji zwrotnych w celu poprawy procesów rekrutacyjnych.
  • Jak strategia badania NPS wpływa na markę pracodawcy i pozwala na ulepszanie doświadczeń kandydatów oraz pracowników.

Na pozyskiwanie kandydatów oraz retencję pracowników wpływ mają ich doświadczenia. Badanie doświadczeń i satysfakcji  pracowników i kandydatów można oprzeć na narzędziu NPS (Net Promoter Score), które jest syntetycznym wskaźnikiem lojalności. Jego wartość w połączeniu ze szczegółowymi informacjami pomoże w kształtowaniu procesów rekrutacyjnych oraz wzmacnianiu kultury organizacyjnej.
 

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego NPS jest doskonałym narzędziem w HR?
  • Jak obliczyć NPS i stworzyć strategię badania NPS w swojej firmie?
  • Jak sporządzić materiały niezbędne do przeprowadzenia badania NPS?

 

Sprawdź również: Działalność związkowa w godzinach pracy

Powszechnie wiadomo, że lubimy dzielić się wrażeniami. Dobre doświadczenia powodują, że zachęcamy innych do skorzystania z danych marek, natomiast w wyniku złego doświadczenia będziemy ich zniechęcać. Warto zauważyć, że złe opinie rozprzestrzeniają się szybciej, a w dobie internetu zataczają szersze kręgi.

Zainteresowanie działów personalnych opiniami pracowników i kandydatów to dobry trend. Klienci usług wewnętrznego działu HR są doskonałym źródłem informacji zwrotnej: co działa dobrze, co należy poprawić, czego brakuje. HR wdrażając NPS, zyskuje możliwość podjęcia działań korekcyjnych zgodnie z tym, co cenią sobie jego odbiorcy.

W celu zbadania skłonności kandydatów do rekomendowania ubiegania się o pracę w danej firmie można użyć narzędzia o nazwie Candidate Net Promoter Score (cNPS). Natomiast eNPS to skrót od Employee Net Promoter Score, który znajduje zastosowanie w badaniu satysfakcji pracowników. Za tymi narzędziami stoi metodologia Net Promoter Score (NPS), która jest wykorzystywana w badaniach satysfakcji klientów oraz użytkowników danej marki.

NPS w praktyce 

Metodologię NPS stworzył Fred Reichheld w 2003 r. 

Uchodzi ona za syntetyczny wskaźnik lojalności (nazywany także współczynnikiem poleceń). NPS opiera się na jednym zasadniczym pytaniu: „Na ile jest prawdopodobne, że polecisz firmę X swojemu znajomemu?”. Ankietowany ma do pomocy skalę od 0 do 10, gdzie 0 oznacza „zdecydowanie nie polecam”, a 10 „zdecydowanie polecam”. I tak respondenci, którzy przyznali firmie 9 lub 10 punktów, uchodzą za jej Promotorów i najbardziej lojalnych wobec firmy. Z kolei udzielający odpowiedzi 7–8 to Neutralni, którzy mają ambiwalentny stosunek do firmy. Natomiast Krytycy udzielają odpowiedzi między 0–6 i na pewno nie będą polecać jej innym.

Aby obliczyć wartość wskaźnika NPS, należy od wartości procentowej Promotorów odjąć wartość procentową Krytyków. Przykładowo, jeśli 75% respondentów to Promotorzy, 15% to Neutralni, a 10% to Krytycy, wówczas NPS wynosi 65 (75 – 10= = 65). Zasięg NPS zawiera się między –100 (wszyscy Krytycy) a +100 (wszyscy Promotorzy). Każdy pozytywny wynik NPS jest zazwyczaj uważany za dobry, a ocena NPS +50 jest uważana za znakomitą. 

 

 

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy