Jak zmierzyć efektywność onboardingu? Case study Grupy Żabka

Temat Numeru

Skuteczny onboarding to jeden z najważniejszych procesów związanych z zarządzaniem ludźmi w firmie. Bez odpowiedniego wdrożenia zatrudnienie nawet najlepszych talentów z rynku nie przełoży się na korzyści dla organizacji, a ryzyko, że nowo zatrudnione osoby zaczną poszukiwać nowej pracy, wzrasta.

Efektywnie zrealizowany onboarding zarówno wpływa na indywidualne doświadczenia osób nowo zatrudnionych, jak i przekłada się na wyniki biznesowe organizacji. Efekty dobrego wdrożenia to m.in.:

  • zwiększone zadowolenie pracowników: nowi pracownicy czują większą satysfakcję ze swojej pracy,
  • zwiększone zaangażowanie: pracownicy bardziej angażują się w realizację postawionych przed nimi zadań i przede wszystkim buduje się w nich poczucie sensu,
  • redukcja rotacji: skuteczny onboarding zmniejsza prawdopodobieństwo szybkiego odejścia pracowników,
  • wzrost wydajności: dobrze wdrożeni pracownicy szybciej osiągają pełną produktywność,
  • zmniejszenie stresu: nowe osoby łatwiej adaptują się w nowym środowisku, co zmniejsza początkowe napięcie,
  • niższe koszty: im więcej dobrze wdrożonych pracowników, tym mniejsza potrzeba prowadzenia kolejnych kosztochłonnych procesów rekrutacji,
  • ciągłość procesów biznesowych: odejście pracownika zawsze stanowi ryzyko dla ciągłości realizacji procesów; dobre wdrożenie pozwala to ryzyko znacząco zminimalizować.
     

Oczywiste staje się więc, że firmy, które chcą przyciągać wartościowych pracowników, nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie procesu wdrażania nowych osób. Nie można jednak zapominać, że onboarding jest procesem wymagającym. To nie jednostkowe wydarzenie ograniczające się do 1–2 dni szkolenia wstępnego, ale kilkumiesięczny proces angażujący nie tylko samego pracownika, ale przede wsz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Menedżerka ds. kultury organizacyjnej, Grupa Żabka.

    Partnerka zarządzająca, Mocni w HR.

    Współzałożyciel i Partner Zarządzający Mocni w HR. Pasjonat HRu oraz technologii i analityki. W branży HR pracuje od ponad 12 lat. Pomaga firmom we wdrażaniu wskaźników, analityce HR, badaniach HR oraz automatyzacji procesów. Z wykształcenia Psycholog organizacji. Analizy danych oraz metodologii pomiaru uczył się podczas interdyscyplinarnych studiów doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w prestiżowej szkole analitycznej prowadzonej na Michigan University. Prowadził badania i analizy zarówno dla firm jak i w ramach grantów badawczych. Doświadczenie biznesowe zdobywał pracując jako menedżer w wewnętrznym dziale HR oraz jako konsultant w firmie szkoleniowo-doradczej. Za nim już ponad 4500 godzin zajęć dla przedstawicieli różnych firm. W jego warsztatach, kursach oraz projektach doradczych brali udział HRowcy i menedżerowie z m.in.: Grupa Żabka, InPost, Allegro, KGHM, Grupa Lotos, Capgemnini, Arvato, Innogy, IBM, Carlsberg, Workservice, Polpharma, HCM Deck, Mbank, Pepco,Brainly, X-kom, Moneygram, Leroy Merlin, Agata Meble. Prelegent licznych branżowych konferencji (m.in. Kongres Kadry, HR Business Partner), autor artykułów branżowych oraz doświadczony trener i wykładowca akademicki (UJ, Akademia Leona Koźmińskiego, Krakowska Akademia, WSB).