Efektywnie zrealizowany onboarding zarówno wpływa na indywidualne doświadczenia osób nowo zatrudnionych, jak i przekłada się na wyniki biznesowe organizacji. Efekty dobrego wdrożenia to m.in.:
- zwiększone zadowolenie pracowników: nowi pracownicy czują większą satysfakcję ze swojej pracy,
- zwiększone zaangażowanie: pracownicy bardziej angażują się w realizację postawionych przed nimi zadań i przede wszystkim buduje się w nich poczucie sensu,
- redukcja rotacji: skuteczny onboarding zmniejsza prawdopodobieństwo szybkiego odejścia pracowników,
- wzrost wydajności: dobrze wdrożeni pracownicy szybciej osiągają pełną produktywność,
- zmniejszenie stresu: nowe osoby łatwiej adaptują się w nowym środowisku, co zmniejsza początkowe napięcie,
- niższe koszty: im więcej dobrze wdrożonych pracowników, tym mniejsza potrzeba prowadzenia kolejnych kosztochłonnych procesów rekrutacji,
- ciągłość procesów biznesowych: odejście pracownika zawsze stanowi ryzyko dla ciągłości realizacji procesów; dobre wdrożenie pozwala to ryzyko znacząco zminimalizować.
Oczywiste staje się więc, że firmy, które chcą przyciągać wartościowych pracowników, nie mogą pozwolić sobie na zaniedbanie procesu wdrażania nowych osób. Nie można jednak zapominać, że onboarding jest procesem wymagającym. To nie jednostkowe wydarzenie ograniczające się do 1–2 dni szkolenia wstępnego, ale kilkumiesięczny proces angażujący nie tylko samego pracownika, ale przede wsz...