Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Wywiad

3 lutego 2022

NR 26 (Styczeń 2022)

Jak rozmawiać z pracownikiem o zdrowiu psychicznym?

0 998

Organizacje prosperują znacznie lepiej, gdy pracownicy są zmotywowani, zaangażowani, a przede wszystkim zdrowi. Wsparcie, jakie otrzymują od pracodawców, nie tylko ma kluczowe znaczenie w utrzymaniu i przyciąganiu talentów, lecz także dobrze świadczy o firmie i jej wartościach.

Liderzy są odpowiedzialni za stworzenie otwartego, inkluzywnego i bezpiecznego środowiska w swoich zespołach. Prowadzi to do lepszych wyników, zwiększonego zaangażowania i produktywności oraz ogólnego dobrostanu. Stygma ciążąca na aspektach związanych ze zdrowiem psychicznym wprowadza pracodawców i pracowników w błędne koło – im mniej się o nim rozmawia w miejscu pracy, tym bardziej rośnie piętno. Myślę, że aby przerwać ten cykl, trzeba podejść do rozmów o zdrowiu mentalnym proaktywnie i holistycznie. Menedżerowie na wszystkich szczeblach powinni otwarcie poruszać tematy związane np. ze stresem, wypaleniem zawodowym oraz zapraszać innych do dyskusji. W ten sposób mogą zredukować stygmę i sprawić, że współpracownicy będą czuć się szczęśliwsi, pewniejsi siebie i bardziej wydajni.
Każdy z nas miewa gorsze i lepsze dni – to, jak się czujemy, wpływa na nasze codzienne życie, w tym obowiązki zawodowe. Rozpoczęcie rozmowy na temat zdrowia psychicznego wcale nie musi być trudne, a może pomóc pracownikom w zmaganiu się z codziennymi trudnościami i nabywaniu odporności psychicznej. Oczywiście zadaniem przełożonych nie jest terapia, ale stworzenie otwartego, integracyjnego i bezpiecznego środowiska, które pozwoli pracownikom bardziej zaangażować się w pracę.

Stwórz kulturę, która zachęca pracowników do otwartej rozmowy

Często członkowie zespołu boją się powiedzieć swojemu przełożonemu o problemie, z jakim się zmagają. Nie chcą rozmawiać o stresie, nadmiarze obowiązków, ponieważ obawiają się, że pracodawca odczyta to jako „akt słabości”. Organizacje powinny wysyłać jasne sygnały, że absolutnie tak nie jest i otwarte rozmowy na temat zdrowia psychicznego mają na celu wyłącznie wsparcie, a nie dyskryminację. Warto opracować jasną strategię działania, określić praktyczne kroki, które będą służyły jako wytyczne dla liderów i, co najważniejsze, pomogą poprawić samopoczucie psychiczne w całej organizacji. 
Jeśli proaktywnie podejmujesz kroki w celu stworzenia otwartej i wspierającej kultury, z czasem pracownicy poczują się pewniej, rozmawiając o swoim samopoczuciu. Pamiętaj, że zmiana kultury nie nastąpi z dnia na dzień, a kluczem do sukcesu są tutaj indywidualne relacje między menedżerami i pracownikami. Regularne spotkania w cztery oczy to doskonały pomysł, aby zapytać o samopoczucie. Takie rozmowy na dłuższą metę pomogą zbudować zaufanie i umożliwią wykrycie niepokojących sygnałów świadczących o problemach, z którymi zmaga się pracownik, a mogących bezpośrednio wpływać na jakość realizowanych zadań. Warto również udostępnić kanały, dzięki którym pracownicy będą mogli zgłaszać swoje obawy i wątpliwości, najlepiej w sposób anonimowy. 
Świetnie sprawdzi się również wprowadzanie działań związanych z opieką psychologiczną i well-beingiem. Od kilku lat na rynku coraz bardziej popularne stają się kompleksowe platformy wsparcia online, które oferują m.in. dostęp do anonimowej opieki psychologicznej, gdzie pracownik może zgłosić się ze swoimi problemami i skorzystać z bezpośredniej rozmowy ze specjalistą w zależności od potrzeb. Warto zastanowić się nad wdrożeniem tego typu narzędzia w firmie – to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy wciąż wstydzą się rozmawiać o swoich problemach z przełożonym. 

Jak przeprowadzić z pracownikiem rozmowę na temat zdrowia psychicznego?

Uważam, że umiejętność przeprowadzania rozmowy z pracownikami o zdrowiu psychicznym powinna stać się jedną z obowiązkowych kompetencji menedżerów. Firmy powinny inwestować w szkolenia kadry zarządzającej w zakresie zdrowia psychicznego, aby ci wiedzieli, w jaki sposób wspierać pracowników. Ważna jest świadomość tego, że zdrowie psychiczne dotyczy każdego człowieka oraz że motywacja, silne emocje i zaangażowanie w pracę są ściśle powiązane z naszą psychiką.
Każdy lider powinien umieć zauważyć i rozpoznać objawy stresu lub wypalenia u pracowników, aby na tej podstawie przeprowadzić wstępną rozmowę i ewentualnie skierować ich w miejsce, gdzie uzyskają odpowiednią pomoc. Jest to ważna umiejętność, która nie tylko przekłada się na opiekę nad osobą potrzebującą, lecz także wpływa na dalszą pracę z zespołem. To, co zostanie zdefiniowane we wstępnych rozmowach, określa ramy postępowania. Liderzy powinni również wiedzieć, jakie opcje są dla pracowników dostępne (czy jest np. możliwość skorzystania z pomocy psychologa), jak reagować w ekstremalnych sytuacjach oraz gdzie szukać pomocy w ramach organizacji.
Często menedżerowie obawiają się, jak podejść do rozmowy o zdrowiu psychicznym, ale wierzcie mi, nie potrzeba do tego nadzwyczajnych umiejętności – wystarczą te, których liderzy używają na co dzień, czyli m.in. umiejętność zadawania pytań, umiejętność słuchania i wczucia się w sytuację drugiego człowieka. Bierność i bagatelizowanie tematów z zakresu zdrowia psychicznego mogą powodować nawarstwianie problemów u pracownika, a także przełożyć się na jego motywację i zaangażowanie w pracę, co w konsekwencji wpłynie na osiągane przez firmę wyniki. To Ty musisz przejąć inicjatywę i poruszyć temat samopoczucia członka Twojego zespołu. Pamiętaj, żeby nie nadawać rozmowie zbyt formalnego charakteru, w pierwszej kolejności chodzi o wyłapanie niepokojących sygnałów.
Uważnie obserwuj ludzi w swoim zespole – to Ty codziennie z nimi pracujesz i jesteś pierwszą osobą, która może zauważyć u nich zmiany. Pamiętaj, że każdy z nas ma inne doświadczenia związane ze zdrowiem psychicznym, dlatego do każdej rozmowy podchodź indywidualnie. Obserwuj zmiany w zachowaniu, nastroju lub sposobie interakcji z innymi członkami zespołu. Nie musi to być kłopotliwe ani trudne – podobnie jak w przypadku zdrowia fizycznego, dobrym początkiem jest po prostu zapytanie pracownika, jak się czuje. Pierwszym krokiem jest ustanowienie otwartej komunikacji prowadzącej do zrozumienia i odpowiedniego wsparcia. Poniżej znajdziesz kilka prostych porad, jak przeprowadzić rozmowę na temat zdrowia psychicznego:

  • Wybierz spokojne miejsce – może to być prywatny i cichy pokój, gdzie współpracownik poczuje się komfortowo, lub bardziej neutralna przestrzeń poza biurem. 
  • Zachęcaj do rozmowy – zadawaj proste, otwarte, nieoceniające pytania i pozwól pracownikowi wyjaśnić własnymi słowami, z jakim problemem się zmaga, jak to wpływa na jego pracę i jak sobie z tym radzi.
  • Nie zakładaj niczego z góry – pytaj wprost, nie próbuj zgadywać, co męczy pracownika i jak to przekłada się na jego pracę.
  • Uważnie słuchaj – traktuj każdego indywidualnie, skup się na osobie i jej emocjach, a nie na rozwiązaniu problemu. 
  • Pamiętaj o poufności rozmowy – zapewnij pracownika, że informacje, którymi się z Tobą dzieli, zostaną między Wami. 
  • Zachęcaj do szukania wsparcia – jeśli widzisz, że pracownik potrzebuje dodatkowego wsparcia, zasugeruj możliwość skorzystania z opieki psychologicznej lub innej formy pomocy.
  • Zapewnij pracownika, że zawsze może się do Ciebie zgłosić – pamiętaj, że pracownicy powinni wiedzieć, że zawsze mogą zwrócić się do Ciebie z problemem, dlatego często podkreślaj, że mają taką możliwość.

Przypisy