Jak efektywnie zbudować społeczność ambasadorów wśród pracowników? CCC „od podeszwy”

Employer branding

Jednym z kluczowych zadań w przypadku dużych firm jest odpowiednie zarządzanie ich strukturą: międzynarodowym środowiskiem pracy, siecią sprzedaży i do tego niezwykle szerokim przekrojem stanowisk w organizacji. Każde z tych stanowisk to człowiek, który ma potrzeby, przemyślenia i określony stosunek do wykonywanej pracy. Dodatkowo, kiedy tych pracowników jest (jak w przypadku CCC) ponad 15 tys., łatwo o podejście statystyczne, nie praktyczne. Co jest więc największym wyzwaniem pracodawcy w relacji z pracownikami, które pozwala osiągać tak pożądane zrozumienie i lojalność? Najprościej ująć to w dwóch aspektach: po pierwsze wspólne wartości, po drugie związanie (inaczej wiara i przekonanie) z produktem.

Każda firma, niezależnie od tego, jakie produkty czy usługi oferuje, powinna nieustannie dbać o to, żeby jej pracownicy wiedzieli, co i dlaczego generuje zysk ich organizacji, a w konsekwencji współtworzyli jej wartość, mając realny wpływ na biznes. Jak to osiągnąć?
Po pierwsze: wiedza.
Po drugie: zaangażowanie. 
Po trzecie: pozyskanie wewnętrznych ambasadorów marki.

Pierwszym krokiem jest efektywna komunikacja wewnętrzna, która w czasie pandemii dodatkowo zyskała na znaczeniu. W dobie pracy rozproszonej, kiedy zespoły wykonują swoje zadania w izolacji, a część z nich nie pracuje wcale (zamknięte administracyjnie sklepy), utrzymanie motywacji jest niezbędne. Dziś nic nie wskazuje na to, że ten trend szybko ustąpi – z badania zrealizowanego przez Crowe, Contract Administration i TGC Corporate Lawyers wynika, że dla niemal połowy pracodawców największym wyzwaniem w 2021 r. będzie właśnie motywowanie pracowników wykonujących swoje obowiązki zdalnie. Ważny jest więc regularny obieg informacji, nie tylko tych dobrych, który pozwala na budowanie poczucia, że mimo „fizycznej zawodowej samotności” nadal jesteśmy zespołem, który pracuje nad osiągnięciem wspólnych celów. W czasie tak trudnym i bezprecedensowym jak lockdown nasze wysiłki powinny być podwojone. Jako CCC oprócz standardowych narzędzi komunikacji, takich jak intranet, newslettery czy statusy działań, włączyliśmy dodatkowe narzędzia informacyjne, m.in. newsletter zbierający najważniejsze publikacje medialne dotyczące sytuacji w kraju i na świecie czy listy prezesa zarządu, w których zwracał się do całej załogi, podsumowując dotychczasowe działania i określając następne kroki w planie antykryzysowym. Dla sieci sprzedaży, która była w specyficznej sytuacji (zamknięte galerie handlowe), uruchomiliśmy z kolei Domową Akademię Rozwoju, czyli cykl szkoleń online z umiejętności twardych, tj. techniki sprzedaży czy świat reklamacji bez tajemnic, oraz miękkich, tj. radzenie sobie ze stresem, przekształcanie narzekania w działanie, motywacja, czyli żeby nam się chciało chcieć, czy zarządzanie sobą w czasie. Pozwoliło to tej kluczowej dla branży retail grupie pracowników pozostać w kontakcie z firmą oraz utrzymać przekonanie, że sieć stacjonarna nadal pozostaje ważną częścią naszego biznesu. Jako jedna z niewielu firm branży retail na rynku polskim wykorzystaliśmy czas spędzony w domu na rozwój naszych pracowników. ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy