Dołącz do czytelników
Brak wyników

Employer branding

2 lutego 2021

NR 20 (Styczeń 2021)

Jak budować wizerunek pracodawcy dzięki społeczności ambasadorów? Przykład programu realizowanego przez Daftcode

179

Budowanie wizerunku firmy to proces, który wymaga stałego i konsekwentnego działania. Szczególnie w czasach silnej konkurencji rynkowej to właśnie wizerunek firmy często decyduje o tym, czy stanie się pracodawcą pierwszego wyboru. Szkoły wyższe są dla firm idealnym miejscem, aby rozpocząć dialog z przyszłymi ekspertami. 

Z artykułu dowiesz się:

POLECAMY

  • Jak zaplanować i wdrożyć program ambasadorski dla studentów?
  • Jak znaleźć idealnego kandydata na ambasadora?
  • Co przesądza o powodzeniu programu ambasadorskiego?

 

Kiedy dotarcie do osób dopiero wchodzących w życie zawodowe było fokusem Daftcode, uruchomiliśmy na warszawskich uczelniach program ambasadorski. Na czym polegał ten proces i jakie dalej przynosi korzyści?

Początki współpracy Daftcode z uczelniami

Daftcode to tzw. fabryka startupów. Działamy w modelu biznesowym Venture Building, co oznacza, że tworzymy 3–4 spółki technologiczne rocznie, zaczynając od fazy koncepcyjnej przez rozwój aż po wprowadzenie produktu na rynek. Nasza firma kocha nowe technologie, a nowe technologie często idą w parze z młodymi talentami. Dlatego współpraca ze środowiskiem uczelnianym oraz wspieranie rozwoju młodych ludzi od zawsze były dla nas bardzo ważne. Daftcode rośnie, a nasze spółki stają się coraz bardziej dojrzałe, więc obecnie wśród ofert rekrutacyjnych przeważają te na midów i seniorów. Jednak cały czas nasze serce mocniej bije na myśl o edukowaniu i wprowadzaniu do świata IT studentów, dlatego kilka z projektów dla tej grupy docelowej z radością kontynuujemy.

Na przestrzeni lat, razem z Uniwersytetem Warszawskim oraz Politechniką Warszawską, stworzyliśmy dwa w pełni wyposażone laboratoria komputerowe, a także przestrzeń do nauki i relaksu. Współpracując z najlepszymi warszawskimi uczelniami, dwa razy do roku organizujemy DaftAcademy – bezpłatne, kilkutygodniowe kursy dla studentów, które odbywają się na dwóch poziomach: dla osób początkujących oraz średnio zaawansowanych. Zajęcia prowadzą doświadczeni specjaliści z naszej firmy, przekazując studentom praktyczną wiedzę m.in. z zakresu programowania czy projektowania produktów cyfrowych. Dodatkowo, wspólnie ze Szkołą Główną Handlową organizujemy biznesowe kursy CEO Academy, podczas których swoją wiedzą oraz doświadczeniem dzielą się prezesi i menedżerowie startupów z naszego portfolio. Adepci CEO Academy zdobywają praktyczną wiedzę o budowaniu, rozwoju i skalowaniu biznesu – z pierwszej ręki i na przykładach z życia spółek z Grupy Daftcode, m.in. Nethone, Tylko czy Skriware. Wszystkie te działania pozytywnie wpływają na rozpoznawalność naszej marki w środowisku studenckim. Skąd więc pomysł na kolejną inicjatywę, czyli program ambasadorski?

Program ambasadorski to zwieńczenie naszych działań kierowanych do studentów. Chcieliśmy jeszcze lepiej ich poznać, znaleźć wśród nich liderów opinii i dać im się poznać od kulis.

Do tej pory odbyły się dwie edycje programu ambasadorskiego:

  • pierwsza w roku akademickim 2018/19, 
  • druga w roku akademickim 2019/20. 

W tym roku jesteśmy w trakcie trzeciej edycji, którą tworzymy razem z pięcioma Ambasadorami, reprezentującymi nas:

  • na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego,
  • na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych oraz na Wydziale Elektroniki i Nauk Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, 
  • w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, 
  • w Szkole Głównej Handlowej. 

Wybór uczelni do współpracy był podyktowany naszą wcześniejszą kooperacją z tymi jednostkami oraz faktem, że wielu ich absolwentów rzeczywiście zasila dziś szeregi Daftcode. Chcieliśmy dotrzeć do obecnych studentów, którzy po zdobyciu dyplomu i pierwszych doświadczeń zawodowych, w przyszłości mogą być zainteresowani podjęciem współpracy z naszą firmą. 

Program ambasadorski w Daftcode

Nasz program ambasadorski wspiera budowanie pozytywnego wizerunku Daftcode w środowisku studenckim, a Ambasadorom daje możliwość pierw-
szego, bliskiego kontaktu z biznesem, nauczenia się odpowiedzialności, samodzielności oraz rozwinięcia zdolności organizacyjnych. Jest to dla nich okazja do poszerzenia wiedzy i umiejętności, udziału w dedykowanych szkoleniach i warsztatach oraz do budowania sieci profesjonalnych kontaktów poprzez udział w firmowych integracjach i rozmowy z pracownikami. Podczas trwania programu Ambasadorzy wspierają projekty employer brandingowe skierowane do studentów, m.in.:

  • aktywnie promując DaftAcademy, CEO Academy, Program Praktyk Letnich oraz oferty na stanowiska juniorskie,
  • wspierając nas w organizacji kursów na uczelniach, 
  • nawiązując i rozwijając współpracę z innymi organizacjami studenckimi, kołami naukowymi, biurami karier itp.,
  • wyszukując własne propozycje działań (szkoleń, wydarzeń, targów itp.), w które może zaangażować się Daftcode,
  • dystrybuując firmowe materiały promocyjne i gadżety,
  • reprezentując firmę podczas targów pracy i eventów studenckich. 

W każdym z zadań Ambasador ma możliwość wykazania się własną inicjatywą, kreatywnością oraz pomysłowością, ponieważ z naszej strony nie narzucamy konkretnych działań, a bardziej wskazujemy cel i wspólnie wypracowujemy strategię, jak go osiągnąć. 

Poszukiwania idealnego kandydata

Przed rekrutacją do pierwszej edycji programu ambasadorskiego nawiązaliśmy współpracę z samorządami studenckimi oraz organizacjami studenckimi, aby mieć ich wsparcie w promocji programu oraz w wyborze osoby, która będzie ich reprezentantem w naszej firmie. 

W pierwszej edycji poszukiwaliśmy kandydatów poprzez systemem poleceń przewodniczących samorządów studenckich oraz członków organizacji studenckich. Przy drugiej edycji system ten rozszerzyliśmy o polecenia poprzednich Ambasadorów. W trzeciej edycji zdecydowaliśmy się pójść o krok dalej i stworzyliśmy kampanię promocyjną na Facebooku.

Wybór kandydata „szytego na miarę” naszych kryteriów był niezwykle ważny ze względu na dużą samodzielność w projektach, za które odpowiada jako nasz Ambasador. Poszukiwaliśmy studenta, lub studentki studiów dziennych z II lub III roku studiów I stopnia albo I roku studiów II stopnia. Zależało nam, aby osoba ta działała aktywnie w samorządzie lub współpracującej z nami organizacji studenckiej, znała swoją uczelnię, lubiła angażować się w tworzenie projektów czy eventów, a także była osobą zorganizowaną, kreatywną i łatwo nawiązującą relacje. Ze względu na nasz model biznesowy dużym plusem jest zainteresowanie branżą IT oraz dobra znajomość mediów społecznościowych.

Nasz proces rekrutacji do programu ambasadorskiego zawsze składa się z dwóch etapów:

1. Pierwszy z nich to wypełnienie formularza rekrutacyjnego, w którym znajdują się pytania dotyczące m.in. motywacji do zostania Ambasadorem Daftcode czy znajomości uczelni. Prosimy też o przesłanie CV lub linku do profilu na LinkedIn.

2 Drugi etap to rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana przez zespół employer brandingu, podczas której sprawdzamy, czy kandydaci spotkali się wcześniej z naszą marką, czy znają nasze inne działania skierowane do studentów, a jeśli tak, to czy mieli okazję w nich uczestniczyć. W końcu mają zostać ich „ewangelistami”. W czasie rozmowy pytamy też o doświadczenia i pasje, staramy się poznać osobowość kandydata i sposób reagowania na różne sytuacje związane z przyszłymi zadaniami Ambasadora. Spotkania twarzą w twarz ze studentami to również szansa do zebrania ich oczekiwań w trakcie programu i po jego zakończeniu.

Program ambasadorski Daftcode – czas start!

Start programu ambasadorskiego planowany jest na początek roku akademickiego – październik, a jego zakończenie na czerwiec. Podczas tych dziewięciu miesięcy mamy zaplanowane trzy wspólne spotkania.

1. Pierwsze to spotkanie inauguracyjne, podczas którego Ambasadorzy poznają siebie nawzajem oraz dowiadują się więcej na temat działalności Daftcode. To, w jaki sposób Ambasadorzy będą przedstawiać naszą firmę, zależy od tego, jak faktycznie ją widzą i co ich w nas zainteresuje, dlatego spotkanie prowadzimy w naszym naturalnym środowisku pracy, wspólnie z działem People. Przybliżamy studentom historię firmy, opowiadamy o działalności wszystkich spółek, które zbudowaliśmy, przedstawiamy profil poszukiwanych przez nas pracowników, proces rekrutacji oraz benefity, jakie oferujemy.

Na tym etapie chcemy, aby Ambasadorzy poczuli się pełnowartościowymi członkami naszej społeczności. Poznają nasze wartości, sposób pracy, ale również otrzymują firmowe gadżety – dokładnie takie, jakie dostają nasi pracownicy na start. W drugiej części spotkania przedstawiamy Ambasadorom działania employer brandingowe, jakie dotychczas zrealizowaliśmy, oraz omawiamy szczegółowo zadania, jakie na nich czekają w nadchodzącym semestrze. Zwieńczeniem spotkania jest spacer po biurze oraz wspólne wyjście integracyjne, dzięki któremu możemy lepiej się poznać i zżyć się ze sobą.

2. Po zakończeniu I semestru spotykamy się po raz drugi – jest to czas podsumowania dotychczasowych zadań oraz przygotowanie do kolejnego półrocza. 

3. Na ostatnim, finałowym spotkaniu podsumowujemy cały program, a Ambasadorzy mają możliwość zaprezentowania wyników zrealizowanych przez siebie projektów oraz ocenić pracę swoją, jak i innych. 

O powodzeniu programu ambasadorskiego decyduje przede wszystkim odpowiedni wybór kandydata – skuteczna rekrutacja, dzięki której nie tylko poznamy doświadczenie, ale również wartości osoby, która w przyszłości będzie nas reprezentować i polecać nas swoim rówieśnikom. 

Pakiet szkoleń na dobry początek 

Jak już wspominałam, dzięki programowi studenci mają możliwość nie tylko poznać na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy