Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa Inspiracji

27 września 2022

NR 30 (Wrzesień 2022)

Health Ahead, czyli jak dbać o zdrowie pracowników. Case study Banku BPH

0 291

Bank BPH ma ponad 30-letnią historię działania. Stanowi część grupy kapitałowej General Electric, jednej z najstarszych korporacji na świecie. Bank zatrudnia prawie 200 pracowników, a jego misją jest odpowiedzialne i efektywne zarządzanie portfelem kredytów hipotecznych i zapewnienie odpowiedniej obsługi klienta, realizowane dzięki zaangażowanym pracownikom. Employer Value Proposition Banku opiera się na kilku wartościach: relacje, atmosfera, komunikacja i rozwój. Istotnym elementem, który wspiera ich realizację, jest program Health Ahead.

Czym jest program Health Ahead oraz z jakiej potrzeby się zrodził?

Health Ahead to inicjatywa, której głównym celem jest promowanie zdrowego stylu życia oraz dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Istotny jest także aspekt integracji, wzmacniania relacji i współpracy, a niekiedy zdrowej sportowej rywalizacji, które budują dodatkowe zaangażowanie naszych pracowników. 
Program został pierwotnie wdrożony jako inicjatywa korporacyjna (do tej pory program o tej nazwie funkcjonuje w całej grupie GE), a następnie ewoluował zgodnie z potrzebami zgłaszanymi lokalnie. Harmonogram komunikacji proponowany przez General Electric jest inspiracją dla działań lokalnych, jednak największe efekty przynoszą oddolne inicjatywy, tworzone i realizowane przez pracowników Banku. 
Health Ahead to nie tylko akcje komunikacyjne i edukacyjne, ale przede wszystkim aktywność w praktyce – warsztaty z ekspertami, spotkania z pasjonatami, wspólne treningi, badania profilaktyczne. Część naszych działań odbywa się cyklicznie (np. rodzinne pikniki zdrowotno-sportowe, badania laboratoryjne i szczepienia w biurach), a niektóre są akcjami dostosowanymi do bieżących potrzeb (np. treningi online w czasie pandemii). 

POLECAMY

5 filarów Health Ahead:

Health Ahead zapewnia zasoby, narzędzia i wsparcie, aby nasi pracownicy byli najzdrowszą wersją siebie przez działania oparte na pięciu filarach:

  1. Zdrowe ciało
    Idąc za hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch”, wspólnie dbamy o formę, prawidłową sylwetkę i dobre samopoczucie. Pracownicy mają możliwość udziału w różnych aktywnościach sportowych, takich jak treningi biegowe, trening nordic walking, zumba, fitness, zdrowy kręgosłup czy medytacje. W firmie mamy także drużynę koszykówki oraz dwa zespoły: BPH Runners Team oraz BPH Cyclist Team, których członkowie biorą udział w imprezach sportowych, w tym często o charakterze charytatywnym.
    W dobie pandemii nie zwolniliśmy i pomimo ograniczeń związanych z dostępem do treningów na żywo oraz do startów w biegach ulicznych, pracownicy mogli korzystać z treningów online, nagrywanych i udostępnianych w intranecie, oraz biegać w zawodach w formule hybrydowej. 
    Zachęcamy również do wybierania bardziej zdrowych i ekologicznych form dojazdu do pracy. Każdy rowerzysta ma dostęp do szatni rowerowej oraz bezpiecznego parkingu. W tym roku po raz pierwszy (i na pewno nie ostatni) obchodziliśmy Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy. To inicjatywa organizowana na całym świecie w trzeci piątek maja. Tego dnia każdy, kto wybrał rower zamiast samochodu, oprócz porcji endorfin z rana otrzymał również zdrowe i pożywne drugie śniadanie. 
    Nasi pracownicy chętnie dzielą się rowerową pasją z koleżankami i kolegami. Przed sezonem zorganizowali przegląd sprzętu oraz szkolenie samodzielnej konserwacji rowerów. A podczas webinaru „Rower to nie klej, nie musi być uniwersalny” mogliśmy dowiedzieć się, jak wybrać dobry rower dostosowany do indywidualnych potrzeb.
    Bank współpracuje także z dostawcą aplikacji wellbeingowej, dzięki której uruchamiamy sportowe konkursy z nagrodami, motywując do różnych aktywności wspierających zdrowie fizyczne i psychiczne. Wyzwania, które są organizowane w aplikacji, wymagają zaangażowania indywidualnego, a czasem zachęcają także do rywalizacji zespołowej. 
    Zakres i tematyka wyzwań uzależnione są od pory roku i zainteresowań pracowników, tak aby każdy mógł odnaleźć coś dla siebie. Zimą organizujemy m.in. rywalizacje w sportach zimowych, wiosną – regenerujemy zdrowie mentalne po zimie, poświęcając się hobby, angażując w wolontariat czy medytując, a w wakacje otwieramy Letnią Olimpiadę Aktywne Lato, zachęcając do udziału w jak największej liczbie outdoorowych aktywności.
    Oprócz cyklicznych zajęć sportowych, raz w roku zapraszamy pracowników wraz z rodzinami na piknik. Każdy chętny może także zaangażować się w organizację wydarzenia. Pikniki zapewniają uczestnikom nie tylko wiele sportowych atrakcji, ale przede wszystkim dają możliwość integracji i wspólnego spędzenia czasu poza biurem. W tym roku po dwuletniej pandemicznej przewie spotkaliśmy się pod hasłem „Offline Piknik – ustaw out of home i wyloguj się na Piknik!”.
     
  2. Zdrowe żywienie 
    Kolejnym z filarów programu jest promocja zdrowego odżywiania. Oprócz dzielenia się z pracownikami porcją wiedzy teoretycznej, w naszym cyklicznym newsletterze zachęcamy do wzajemnego dzielenia się inspiracjami dotyczącymi zdrowego jedzenia, m.in. podczas wspólnego porannego posiłku. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także inicjatywy, w ramach których mogliśmy przygotować wspólnie w biurze zdrowe przekąski, np. hummus, soki i koktajle. 
    Co tydzień dostarczane są świeże owoce sezonowe, a w zimnych miesiącach w naszych kuchniach pojawiają się także imbir, cytryny i przyprawy, które wzmacniają odporność. W kąciku herbacianym czekają na pracowników smaczne i zdrowe herbaty – najwyższej jakości, w tym ziołowe, owocowe i tradycyjne. Zespół Health Ahead wyposażył również pomieszczenia socjalne w odpowiednie akcesoria do parzenia naparów. Pozytywna atmosfera i dobre rozmowy przy herbacie gwarantowane!
     
  3. Profilaktyka
    Health Ahead organizuje również cykliczne akcje profilaktyczne. Minimum raz w roku wykwalifikowani ratownicy medyczni prowadzą dla nas szkolenia z pierwszej pomocy, zarówno w biurach dla pracowników, jak i podczas pikników dla całych rodzin.
    Pracownicy mają również możliwość udziału w badaniach laboratoryjnych w biurach Banku. Zakres badań jest bardzo szeroki – zawiera zarówno podstawową morfologię, jak i mniej popularne wskaźniki, których zazwyczaj nie badamy na bieżąco (m.in. hormony, witaminy, cholesterol, markery nowotworowe). W sezonie infekcyjnym organizujemy dla chętnych możliwość zaszczepienia się przeciwko grypie.
    Duża frekwencja podczas każdej akcji w biurze pokazuje, że taka forma jest doceniana przez pracowników. Organizacja badań w miejscu pracy zdecydowanie ułatwia korzystanie z tej formy profilaktyki. 
    Dodatkowo Bank zapewnia swoim pracownikom dostęp do bezpłatnej opieki medycznej. W ramach sponsorowanego pakietu mają możliwość realizacji podstawowych badań i przeglądów stomatologicznych oraz szczepień.
     
  4. Zdrowy duch
    Program Health Ahead wspiera również zdrowie psychiczne. Szczególnie w ostatnim okresie ten aspekt zyskał na znaczeniu. W bardzo krótkim czasie musieliśmy dostosować agendę działań do aktualnych wyzwań i potrzeb. Wzmocniliśmy komunikację do pracowników, dzieląc się wskazówkami, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i jak zadbać o równowagę psychiczną.
    Zorganizowaliśmy także cykl warsztatów z psychologiem, m.in. o radzeniu sobie z trudnymi emocjami i budowaniu odporności psychicznej.
    Podkreślając znaczenie współpracy i relacji w naszej organizacji, zaprosiliśmy pracowników na webinar z ekspertem o wsparciu koleżeńskim, który dostarczył nam konkretnych narzędzi, jak przeprowadzić rozmowę z osobą, która doświadcza trudnej sytuacji i przeżywa emocjonalne zawirowania.
    Bank zapewnia także dostęp do konsultacji z psychologiem lub psychiatrą, pokrywając koszt do trzech wizyt dla pracownika.
    Regenerację ducha wspierają dodatkowo nasze pomieszczenia biurowe i zaaranżowane w nich strefy relaksu, pozwalające na chwilę odpoczynku na hamaku i wśród kojącego szumu wodospadu. Organizujemy także wspólne medytacje w biurze oraz online, które prowadzone są przez naszych pracowników – pasjonatów i wykwalifikowanych trenerów tej aktywności.
     
  5. Wiedza o zdrowiu
    Ostatnim filarem programu Health Ahead dopełniającym holistyczne spojrzenie na zdrowie naszych pracowników jest inspirowanie do zmian poprzez dostarczanie rzetelnej wiedzy. 
    Zapraszamy pracowników na spotkania z ekspertami w zakresie sportu, dietetyki, zdrowia czy też finansów i oszczędzania. W ramach współpracy z Women’s Network, organizacją wspierającą kobiety w GE, oraz innymi biznesami GE w Polsce zorganizowaliśmy webinar z psychoonkologiem pt. „Zdrowie zaczyna się w głowie”, podczas którego rozmawialiśmy o uważności zdrowotnej, wyrabianiu zdrowych nawyków i budowaniu świadomości prozdrowotnej, chorobach cywilizacyjnych, opcjach badań przesiewowych dla kobiet i mężczyzn, a także nauce samobadania.
    W dzielenie się wiedzą angażują się także sami pracownicy, którzy przygotowują artykuły i webinary o swoich pasjach i zainteresowaniach sportowych. Materiał publikowany w newsletterze udostępniamy w intranecie, co dodatkowo umożliwia prowadzenie dyskusji, komentowanie i wymianę informacji.
     
Ryc. 1. Health Ahead to nie tylko akcje komunikacyjne i edukacyjne, ale przede wszystkim aktywność w praktyce
Źródło: Opracowanie własne.


W jaki sposób Bank bada opinie pracowników odnośnie do programu?

Jako zespół Health Ahead mamy świadomość, że kluczem do budowania zaangażowania w nasze działania jest bezpośredni wpływ pracowników na tworzenie inicjatyw, dlatego systematycznie badamy i analizujemy ich potrzeby. Pracownicy zarówno wypowiadają się w cyklicznych anonimowych ankietach, jak i mają możliwość otwartego zgłaszania indywidualnych pomysłów wspierających działania wellbeingowe. Zebrane informacje są podstawą do stworzenia agendy działań na kolejny rok.
W przeprowadzanym cyklicznie pod koniec roku badaniu klimatu organizacyjnego 82% pracowników potwierdziło, że podejmowane przez Bank działania związane z dbaniem o wellbeing odpowiadają ich potrzebom, a 94% pracowników uznaje Bank BPH za dobre miejsce pracy (dane z 2021 r.) – takim wynikiem mogą si...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Tylko w ten weekend kupisz prenumeratę aż 35% TANIEJ

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy