Dlaczego tak trudno o wypracowanie dobrej współpracy pomiędzy HR a COO?

Temat Numeru

Linkedin jest pełny tekstów o tym, jak HR powinien budować swoją strategiczną rolę w organizacji. Pojawiają się nie tylko nowe artykuły, webinary, lecz także – co jest oczywiste – bardzo krytyczne głosy dotyczące faktycznej roli HR w organizacji. Jakiś czas temu zmroził mnie komentarz COO technologicznej spółki, który wprost pisał, że HR jest wyłącznie kosztem i nie wnosi nic nowego do organizacji. Jednocześnie HR-owcy podnoszą często głos, mówiąc, że nie zapewnia się im strategicznej roli w organizacji i w zasadzie nie znają celów operacyjnych firmy nawet na najbliższy kwartał. Jak więc jest naprawdę i co warto zrobić, aby wypracowywać dobrą współpracę pomiędzy HR a COO w firmie?

HR bez wątpienia nie ma lekko. To jeden z najważniejszych działów w organizacji, regularnie pomijany w różnego rodzaju inwestycjach, od którego pracowników nieustannie się wymaga i, co więcej, najczęściej oskarża się o wszystkie możliwe błędy. Nie możemy zrekrutować pracowników? Wina HR-u. Mamy wysoką rotację pracowników? Wina HR-u. Nie zgadza się wynagrodzenie? HR winny. Listę oskarżeń i zarzutów wobec HR można mnożyć. Skoro wszystkiemu jest winny, to po co faktycznie istnieje?

Rola HR w każdej organizacji jest ogromna i powinna mieć charakter strategiczny

Piszę to z całą odpowiedzialnością jako COO. Moja perspektywa może być wyjątkowa, ponieważ mam przyjemność odgrywać rolę COO i jednocześnie odpowiadać za dział personalny. Mój rozwój zawodowy związany był przez wiele lat z działaniem operacyjnym i bez wątpienia wówczas uważałam, że za wiele naszych problemów odpowiada HR. Gdy w wyniku zmiany zawodowej rozpoczęłam pracę w dziale personalnym, diametralnie zmieniłam swoją opinię na temat pracy tego działu, ale także znacznie łatwiej mi było budować mosty pomiędzy operacją a działem HR, bo zwyczajnie znałam rację obu stron. I o tym właśnie napiszę w tym tekście, aby podkreślić, że oba działy są niezbędne w firmie i możliwe jest wypracowanie odpowiednich relacji. Ważne jest jednak to, abyśmy zdali sobie sprawę z błędów, które popełniamy po obu stronach.
Jednym z najważniejszych błędów, który nagminnie popełniamy, oceniając pracę działu HR, jest to, że nie wiemy właściwie, jaką rolę odgrywa w organizacji. Zazwyczaj myśląc o HR, ograniczamy się wyłącznie do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Odpowiada za całość procesów personalnych czterech spółek o profilu usługowym i gastronomicznym. Coach i trenerka, autorka programów szkoleniowych z zakresu przywództwa, zarządzania zespołem i zarządzania zmianą. Na co dzień pracuje z kadrą executive, prowadzi procesy coachingowe i mentoringowe. Do HR przyszła z biznesu. Przez kilkanaście lat kierowała zespołami sprzedażowymi, usługowymi lub zespołami ekspertów. Praca z ludźmi stanowi dla niej nieustannie frajdę, a najszczęśliwsze chwile w jej życiu zawodowym od zawsze związane są z sukcesami jej współpracowników.