Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru

2 kwietnia 2021

NR 21 (Marzec 2021)

Candidate experience w czasie pandemii – proste i niedrogie rozwiązania, które wpływają na odbiór organizacji przez kandydatów. Na przykładzie Orange

93

Dziś praktykant pełną parą stał się tak samo ważnym członkiem zespołu, jak specjalista i ekspert. Zainteresowanie pracodawców młodym pokoleniem jest na tyle duże, że znalezienie odpowiedniego kandydata nie jest tak oczywiste, jak było jeszcze dziesięć lat temu. Dlatego firmy dwoją się i troją, aby zachęcić do pracy właśnie u siebie.

Faktem jest, że każda osoba pracująca musiała w swoim życiu przeżyć pierwszą pracę. „Przeżyć” to słowo klucz, ponieważ nie zawsze wspominamy to doświadczenie jako najlepszy czas naszego życia. Na przestrzeni lat czasy bywały różne – zdarzało się, że menedżer zapominał o naszym istnieniu do chwili, gdy trzeba było skserować kolejne dokumenty. Był też moment, kiedy praktykant awansował na stanowisko specjalisty do spraw, których nie chce robić reszta zespołu. Na szczęście w przeważającej mierze te czasy mamy już za sobą. 

POLECAMY

Jak Orange podchodzi do szukania młodych talentów i budowania candidate experience?

Orange, oprócz praktyk standardowych, które mogą odbywać się przez cały rok, ma także Program Praktyk Letnich Let’s Orange. Praktyki odbywają się w przerwie między studiami i obejmują obszary technologiczne. To nie tylko IT czy telekomunikacja, lecz także cyberbezpieczeństwo, business insights, big data czy machine learning. 
Ważnym elementem współpracy ze studentami, którzy decydują się na praktykę, jest jej przedłużenie – zależy nam, aby każda z osób miała taką szansę i została z nami na dłużej. Drugi element to dedykowana ścieżka rozwojowa. Studenci biorą udział w warsztatach z metodyk pracy w Agile oraz umiejętności miękkich, takich jak personal branding czy sztuka negocjacji.

  1. Pierwsza ścieżka rozwojowa wynika z faktu, że większość naszych praktykantów już od pierwszego dnia rozpoczyna pracę w metodyce zwinnej i chcemy ich wesprzeć dodatkową wiedzą poprzez szkolenia.
  2. Druga ścieżka z umiejętności miękkich to odpowiedź na potrzeby, o których sami nam opowiadali – z naszych badań wynika, że na studiach technicznych po prostu brakuje im tego rodzaju warsztatów, które w dużej mierze przydają się tak samo na uczelni, jak i w pracy. 

Przed rozpoczęciem przygotowań do promocji spotkaliśmy się z grupą praktykantów z poprzedniej edycji na spotkaniach focusowych. Poruszane tematy były związane z procesem rekrutacyjnym, pierwszym dniem pracy oraz samą praktyką podczas wakacji. Zależało nam na weryfikacji, jak do tej pory studenci oceniają cały proces candidate i employee experience oraz co możemy w nim usprawnić. 
Jednym z kluczowych elementów, które wybrzmiały podczas warsztatów, było przygotowanie do pierwszego dnia w pracy. Wielu studentów, po pierwsze, stresowało się początkiem, ponieważ była to ich pierwsza praktyka w zawodzie i nie wiedzieli, czego mogą się spodziewać, a po drugie, duże organizacje kojarzyły im się ze stereotypową korporacją, która – ich zdaniem – nie wspiera pracowników w rozwoju i budowaniu relacji.
Naszym celem stało się pokazanie kultury organizacji już na etapie aplikacji i przedstawienie jej najmocniejszych stron oraz tego, co doceniali sami praktykanci podczas swojej pracy. 
 

Bazowaliśmy na trzech filarach:

  • Transparentność – wzmocnienie komunikacji na temat projektów realizowanych podczas praktyk, a nie tylko oczekiwań i wymagań względem praktykanta. 
  • Otwartość – pokazanie w komunikacji relacji między pracownikami Orange, ich chęci wzajemnego wsparcia i pomocy, które są naturalnym elementem naszej współpracy.
  • Budowanie relacji z kandydatami – z tymi, którzy zdecydowali się na wzięcie udziału w procesie rekrutacji.


Transparentność

W ramach pierwszego filaru skupiliśmy się na wprowadzeniu zmian do ogłoszenia, dodając informację na temat zespołu, w jakim będzie odbywała się dana praktyka. Było to miejsce, w którym nie tylko pisaliśmy o kluczowych zadaniach, ale w szczególności skupialiśmy się na sukcesach zespołu oraz jego członkach – kim są, jakie mają hobby. Wiedzieliśmy, że przybliżenie samego zespołu ułatwi decyzję kandydatowi o aplikowaniu, ale także przybliży wartości i styl pracy zespołu.
Drugim elementem była akcja #ZadajPytanie, którą zorganizowaliśmy na naszym fanpage’u Orange Praca. W ramach inicjatywy zaprosiliśmy osoby zainteresowane praktykami do zadawania pytań dotyczących tego tematu. Na pytania, które najczęściej się pojawiały, odpowiadaliśmy w formie wideo, które później umieściliśmy na Facebooku. Dotyczyły one przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej, liczby CV na dane praktyki czy też wynagrodzenia. Na resztę pytań odpowiadaliśmy indywidualnie osobom, które zadały pytanie. 
Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem i pozytywnym feedbackiem od osób biorących w niej udział. Duży wpływ miała na to forma nagrania odpowiedzi, do której zaprosiliśmy naszych byłych praktykantów oraz ambasadorów, co wzmocniło wiarygodność przekazu. Ze względu na sytuację pandemiczną każdy stworzył swoje nagranie w domu, przez co wyszły one bardzo naturalnie.

Otwartość

Aby wzmocnić przekaz, zależało nam na komunikacji „studentów do studentów”, dlatego pierwszy raz w historii Let’s Orange zmieniliśmy założenia Programu Ambasadorskiego. Cały czas standardem na polskim rynku jest rekrutacja do programów ambasadorskich studentów, którzy chcą współpracować z organizacją, ale jeszcze nie znają jej od środka, ponieważ w niej nigdy nie pracowali. Firmy prowadzą rekrutację zewnętrzną, najlepszych kandydatów zapraszają do programu ambasadorskiego, a następnie szkolą z wiedzy na temat organizacji.
W Let’s Orange ambasadorem mógł zostać student, który już był na naszych praktykach i najlepiej wie, jaką wartość daje możliwość brania w nich udziału. Osoby, które wybraliśmy, zostały twarzami kampanii – pojawiały się na targach pracy, stronie internetowej, a także wzięły udział w filmie promocyjnym. Dzięki takiemu zaangażowaniu potwierdzaliśmy nasz przekaz i wzmocniliśmy komunikację.
Celem filmu było przedstawienie w humorystyczny sposób, z jakimi pytaniami borykali się praktykanci przed praktykami, oraz pokazanie dystansu do nas samych jako pracowników. Studenci zastanawiali się m.in. nad tym, „w co się ubrać pierwszego dnia?” oraz jak odpowiadać na pytanie „gdzie widzę siebie za 5 lat, jeśli nie wiem, co będę jeść dziś na obiad?”. W ten sposób chcieliśmy pokazać, że bardzo dobrze rozumiemy ich rozterki, ponieważ kiedyś też przez to przechodziliśmy. Natomiast najważniejsze jest to, że w Orange każdy – niezależnie od stanowiska, jakie zajmuje – otrzymuje wsparcie już na samym początku. 
Kontynuacją filmu była odpowiedź na pytanie na stronie Programu orangestudent.pl, gdzie wraz z naszymi ambasadorami odpowiadaliśmy w formie FAQ na pytania, które pojawiły się w wideo.

Budowanie re

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy