Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mental health

13 czerwca 2022

NR 28 (Maj 2022)

Self-care w hybrydowo-zdalnych czasach Od czego zacząć?

0 164

Jak zadbać o siebie w tych czasach? Kiedy mogłoby się wydawać, że tak trudno znaleźć przestrzeń na dodatkowe aktywności, wdrażanie kolejnych zmian i nakładanie na siebie kolejnej odpowiedzialności? Zacząć od przełamania przekonania, że zdrowy styl życia wymaga rewolucyjnych zmian? Zrozumieć, że jest on raczej sumą codziennych mikroakcji, mikrointerwencji, które możemy wdrażać? To jak ze znanym pytaniem, czy da się zjeść całego słonia. Da się, pod warunkiem że pokroi się go na małe kawałki. Zacznij od podstaw, najlepiej od dziś.

Witam Was z mojej sypialni, z której, mam wrażenie, nie wychodzę od dwóch lat” – rozpoczął swoje przedstawienie jeden z uczestników szkolenia, które prowadziłam ostatnio online. Słyszałam przez te dwa lata wiele historii i przykładów tego, jak zmieniło się nasze życie w tych dziwnych czasach, kiedy to próbowaliśmy jakkolwiek odnaleźć się w tej nowej sytuacji. Ta jedna wypowiedź została we mnie na dłużej, poruszyła. Czuć w niej było frustrację i ciężar. Utwierdziła mnie w przekonaniu, że dobrostan osobisty i self-care muszą się stać naszym priorytetem, inaczej czeka nas kolejna epidemia, epidemia problemów emocjonalnych, zaburzeń psychicznych i wypalenia. 
Można pomyśleć, że przecież żyjemy już tak ponad dwa lata, że to wystarczająco dużo czasu, żeby przywyknąć, zaadaptować się do sytuacji, albo że przecież to już za nami. Obserwując jednak pracowników wielu organizacji, z przeróżnych branż i na różnych poziomach zatrudnienia, jestem przekonana, że temat nadal jest aktualny, a może nawet aktualniejszy niż do tej pory. Na myśl przychodzą mi od razy wszystkie słyszane „jestem wycieńczona”, „mam wrażenie, że pracuję całą dobę”, „siedzę na spotkaniach od rana do późnego popołudnia i dopiero wtedy mam czas usiąść do swoich konkretnych zadań”. Dlaczego nadal tak funkcjonujemy, skoro pandemia praktycznie za nami, a czasu minęło naprawdę dużo? 
Przypomnijmy sobie te pierwsze tygodnie, kiedy nasz świat nagle drastycznie się zmienił, wymagając od nas niemal natychmiastowego odnalezienia się i przystosowania do tej zmiany. Zrobiliśmy to, zakładając w dużej mierze tymczasowość sytuacji i mogliśmy nie zauważyć, że przyjęty przez nas styl pracy, podejmowane lub właśnie niepodejmowane działania, mogły stać się naszą rutyną i przerodzić w nawyki, które wcale nie są dla nas odpowiednie i zdrowe. Tymczasowość ta dawała przyzwolenie na to, żeby odnaleźć się jakkolwiek, ale się odnaleźć – nie było czasu na formułowanie zasad, analizę, wybór najbardziej efektywnych i najzdrowszych sposobów działania. Może ten czas nadszedł właśnie teraz? Bez względu na to, czy nadal pracujesz zdalnie, czy już hybrydowo, a może nawet wracasz do pracy stacjonarnej, również bez względu na to, jak wiele korzyści odnajdujesz w nowym stylu pracy, warto przyjrzeć się temu, czy i jak o siebie dbasz. Stawka jest duża – stawką jest Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne, Twoje relacje, poczucie spełnienia i satysfakcji – Twój pełny dobrostan. 

POLECAMY

Czym jest self-care?

Zanim przejdziemy do najzdrowszych wyborów i pomysłów na to, jak zadbać o siebie jeszcze lepiej, warto skonkretyzować, czym jest self-care. Według definicji WHO i rekomendacji Global Self-Care Federation, to zdolność jednostek, rodzin i społeczności do podejmowania działań prozdrowotnych, zapobiegania chorobom, utrzymywania stanu zdrowia i radzenia sobie z chorobą i ograniczeniem sprawności, bez udziału profesjonalistów opieki zdrowotnej lub z ich udziałem. Self-care w praktyce to samodzielne opiekowanie się swoim zdrowiem, przy użyciu dostępnej wiedzy i narzędzi. To proces podejmowania decyzji, który motywuje jednostkę do dbania o własne zdrowie w sposób skuteczny i wygodny. Na self-care składają się:

  • dokonywanie wyborów dotyczących zdrowego stylu życia,
  • unikanie lub eliminowanie niezdrowych nawyków i przyzwyczajeń,
  • samokontrola,
  • monitorowanie stanu organizmu, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Gdybym miała dołożyć do tej definicji własną wiedzę i doświadczenie zdobyte we współpracy z ekspertami z obszaru zdrowia, ale również we współpracy z moimi klientami, określiłabym self-care jako wzięcie odpowiedzialności za swoje zdrowie, każdego dnia, na poziomie najmniejszych decyzji i wyborów, oraz świadome, regularne i konsekwentne priorytetyzowanie go. 
Jak to zrobić w obecnych czasach, kiedy, wydawać by się mogło, tak trudno znaleźć przestrzeń na dodatkowe aktywności, wdrażanie ciągłych zmian i nakładanie na siebie kolejnej odpowiedzialności? Zacząć od przełamania przekonania, że zdrowy styl życia wymaga rewolucyjnych zmian. Zrozumieć, że jest on raczej sumą codziennych mikroakcji, mikrointerwencji, które możemy wdrażać. To jak ze znanym pytaniem, czy da się zjeść całego słonia. Da się, pod warunkiem że pokroi się go na małe kawałki. Zacznij od podstaw, najlepiej od dziś. 

Ustal granice

Granice między pracą a życiem osobistym się zacierają, gdy obie te sfery znajdują się, całkiem lub po części, w tym samym miejscu. Możemy mieć trudność z oddzieleniem życia osobistego od zawodowego, jeśli to w ogóle jeszcze możliwe. Dom zaczął być kojarzony z rolą zawodową, stał się miejscem pracy, co utrudnia np. odłączenie się od sieci i opuszczenie „biura”. 
Praca zaczęła przenikać do wieczorów i weekendów. Badania pokazują, że pracownicy zdalni spędzają w pracy średnio cztery godziny tygodniowo więcej niż ich koledzy pracujący na miejscu. Za przykład weźmy chociaż niekończące się spotkania, planowane często na zakładkę, bez możliwości przerwy, wymagające nieustannej dostępności online.
Dodatkowy czas poświęcony pracy oznacza, że inne czynności i relacje, które są ważne dla naszego dobrostanu, mogły zostać zaniedbane, a my możemy mieć poczucie, że nigdy nie jesteśmy w stanie całkowicie odciąć się od pracy. Krótka st...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy