Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

18 stycznia 2019

Podstawą motywowania zespołów jest indywidualne podejście

516

Dopingowanie pracowników organizacji do maksymalnego zaangażowania w wykonywaną pracę to wyzwanie, przed którym staje każdy manager. Do zmotywowania zespołu i maksymalizacji jego efektywności, konieczne jest indywidualne podejście do każdego pracownika.

 

POLECAMY

Aby sprostać wyzwaniu, pracodawca musi zbudować środowisko, w którym istotnym elementem jest zrozumienie potrzeb jednostki, oparte na obopólnym zrozumieniu. Kompetentni ludzie, którzy mają poczucie zaspokojenia ich potrzeb na wszystkich szczeblach to gwarancja realizacji celów zespołowych. Jak to osiągnąć?

Każdy z nas jest inny i każdego motywuje coś zupełnie innego. Dotyczy to pracowników wszystkich szczebli w każdej z branż. W tym indywidualizmie dobry manager znajduje podstawę do zbudowania zespołu, w którym każdy pracownik daje z siebie to, co najlepsze. Jest to warunek konieczny realizacji zadań – „maszyna zadziała tylko wtedy, gdy każdy z jej elementów pasuje do innych i pracuje prawidłowo”. By tak się stało, każdemu z pracowników powinniśmy umożliwić spełnianie tych aspektów, które są dla niego najmocniejszymi motywatorami. Jest to wyzwanie – szczególnie w większych zespołach, w których brakuje bezpośredniego kontaktu pomiędzy szczeblami w organizacji, a co za tym idzie, brakuje wiedzy na temat potrzeb członków teamu.

Rolą dobrze rozwiniętego działu HR, a także managerów poszczególnych działów jest znalezienie konsensusu między wymaganiami przełożonych, a tym, co motywuje i demotywuje podległych mu pracowników. W środowisku biznesu, gdzie słowo klucz to efektywność, to podstawa.

Umiejętności oraz osobowość

Na początku formowania teamu, kluczowe z punktu widzenia managera jest sprecyzowanie, jacy ludzie są potrzebni do realizacji określonych zadań – jakie powinni mieć osobowości i umiejętności. Co istotne, oprócz kompetencji twardych danej osoby, clue jest dostrzeżenie jej jako jednostki – w tym także jej potrzeb i oczekiwań. Dlatego istotne jest, by scalić kompetencje zawodowe i osobowość każdego z pracowników. Dzięki temu, członkowie zespołu będą się wzajemnie uzupełniać, wspierać i współdziałać niczym dobrze naoliwiona maszyna. A o to nam chodzi!

Motywacja indywidualna, cele zespołowe

Zasadą jest indywidualne motywowanie każdego pracownika. Jak to zrobić? Po pierwsze, należy zauważyć potrzeby jednostki z obszaru pozazawodowego. Jeśli chcemy nagrodzić pracownika, zastanówmy się, czy ucieszy go kurs podstaw księgowości, lekcje języka, czy może weekend z rodziną nad morzem.

Po drugie, pieniądz nie jest dobrym motywatorem! W świadomości pracownika jest on synonimem wynagrodzenia za pracę - must have. Nagradzanie bonusowymi kwotami cieszy na chwilę – po kilku miesiącach pracownik traktuje je jako część swojego miesięcznego budżetu. Nagroda „rozpływa się w portfelu”. Jeśli zależy nam na tym, by nagroda odnosiła długofalowe skutki w zakresie motywacji, należy wykorzystać nagrody rzeczowe, które niosą pozytywne skojarzenia. Przykład: otrzymałem karnet na skok spadochronem za doskonałe wyniki sprzedaży w danym okresie. Skok był dla mnie wspaniałą atrakcją. Za każdym razem, kiedy ją wspominam, pamiętam, za co ją otrzymałem. Chcę powtórzyć wynik. Rezultat: lojalizacja – efekt długotrwałego przywiązania do firmy, motywacja do pracy.

Dlatego bardzo ważne jest, aby pracownicy mieli świadomość, że drzemiący w nich potencjał, jak również ich zaangażowanie i wytrwałość zostaną docenione. Warto zatem wykorzystywać nowoczesne metody motywacji oraz rozwoju. Stać się nowoczesnym patrzącym w przyszłość  pracodawcą.

Gra – także w zespole

Istotnym narzędziem, któ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy