Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

18 stycznia 2019

Podstawą motywowania zespołów jest indywidualne podejście

0 92

Dopingowanie pracowników organizacji do maksymalnego zaangażowania w wykonywaną pracę to wyzwanie, przed którym staje każdy manager. Do zmotywowania zespołu i maksymalizacji jego efektywności, konieczne jest indywidualne podejście do każdego pracownika.

 

Aby sprostać wyzwaniu, pracodawca musi zbudować środowisko, w którym istotnym elementem jest zrozumienie potrzeb jednostki, oparte na obopólnym zrozumieniu. Kompetentni ludzie, którzy mają poczucie zaspokojenia ich potrzeb na wszystkich szczeblach to gwarancja realizacji celów zespołowych. Jak to osiągnąć?

Każdy z nas jest inny i każdego motywuje coś zupełnie innego. Dotyczy to pracowników wszystkich szczebli w każdej z branż. W tym indywidualizmie dobry manager znajduje podstawę do zbudowania zespołu, w którym każdy pracownik daje z siebie to, co najlepsze. Jest to warunek konieczny realizacji zadań – „maszyna zadziała tylko wtedy, gdy każdy z jej elementów pasuje do innych i pracuje prawidłowo”. By tak się stało, każdemu z pracowników powinniśmy umożliwić spełnianie tych aspektów, które są dla niego najmocniejszymi motywatorami. Jest to wyzwanie – szczególnie w większych zespołach, w których brakuje bezpośredniego kontaktu pomiędzy szczeblami w organizacji, a co za tym idzie, brakuje wiedzy na temat potrzeb członków teamu.

Rolą dobrze rozwiniętego działu HR, a także managerów poszczególnych działów jest znalezienie konsensusu między wymaganiami przełożonych, a tym, co motywuje i demotywuje podległych mu pracowników. W środowisku biznesu, gdzie słowo klucz to efektywność, to podstawa.

Umiejętności oraz osobowość

Na początku formowania teamu, kluczowe z punktu widzenia managera jest sprecyzowanie, jacy ludzie są potrzebni do realizacji określonych zadań – jakie powinni mieć osobowości i umiejętności. Co istotne, oprócz kompetencji twardych danej osoby, clue jest dostrzeżenie jej jako jednostki – w tym także jej potrzeb i oczekiwań. Dlatego istotne jest, by scalić kompetencje zawodowe i osobowość każdego z pracowników. Dzięki temu, członkowie zespołu będą się wzajemnie uzupełniać, wspierać i współdziałać niczym dobrze naoliwiona maszyna. A o to nam chodzi!

Motywacja indywidualna, cele zespołowe

Zasadą jest indywidualne motywowanie każdego pracownika. Jak to zrobić? Po pierwsze, należy zauważyć potrzeby jednostki z obszaru pozazawodowego. Jeśli chcemy nagrodzić pracownika, zastanówmy się, czy ucieszy go kurs podstaw księgowości, lekcje języka, czy może weekend z rodziną nad morzem.

Po drugie, pieniądz nie jest dobrym motywatorem! W świadomości pracownika jest on synonimem wynagrodzenia za pracę - must have. Nagradzanie bonusowymi kwotami cieszy na chwilę – po kilku miesiącach pracownik traktuje je jako część swojego miesięcznego budżetu. Nagroda „rozpływa się w portfelu”. Jeśli zależy nam na tym, by nagroda odnosiła długofalowe skutki w zakresie motywacji, należy wykorzystać nagrody rzeczowe, które niosą pozytywne skojarzenia. Przykład: otrzymałem karnet na skok spadochronem za doskonałe wyniki sprzedaży w danym okresie. Skok był dla mnie wspaniałą atrakcją. Za każdym razem, kiedy ją wspominam, pamiętam, za co ją otrzymałem. Chcę powtórzyć wynik. Rezultat: lojalizacja – efekt długotrwałego przywiązania do firmy, motywacja do pracy.

Dlatego bardzo ważne jest, aby pracownicy mieli świadomość, że drzemiący w nich potencjał, jak również ich zaangażowanie i wytrwałość zostaną docenione. Warto zatem wykorzystywać nowoczesne metody motywacji oraz rozwoju. Stać się nowoczesnym patrzącym w przyszłość  pracodawcą.

Gra – także w zespole

Istotnym narzędziem, które kształtuje oczekiwane przez pracodawcę zachowania pracowników, jest grywalizacja. Czym jest? To próba nadania innego wymiaru codziennym obowiązkom, podstawowym czynnościom, zadaniom. Rutynę zamieniamy w swoistą grę, która posiada fabułę – dzięki temu mechanizmowi kierujemy zrachowaniami ludzi tak, aby osiągać zamierzone cele i kształtować postawę. Nie oznacza to jednak, że możemy motywować w ten sposób jedynie pojedynczych pracowników. Grywalizacja doskonale wpływa na zespoły – pomaga budować relacje pomiędzy członkami teamu, ale prowadzi do spełnienia wspólnego celu. Przykład: gra, w którą angażowany jest cały zespół. Fabuła: rywalizacja rodzin mafijnych w czasach prohibicji. Rodziny rywalizują ze sobą za pomocą realizacji różnych celów: oszczędności paliwa w służbowym samochodzie, osiągnięcia danego wolumenu sprzedaży. Zwycięski team otrzymuje nagrodę. Działa? Działa. I to bardzo!

Określ punkt startowy – i motywuj!

– Każdy menadżer kierujący zespołem, powinien stale udoskonalać wiedzę na temat skutecznego, inteligentnego motywowania – mówi Piotr Pamięta, Business Unit Manager, YesIndeed! – Celem zadania jest określenie, w jaki sposób zmotywować dany zespół do ciągłego doskonalenia, rozwoju wiedzy i kompetencji. Żeby to zaplanować, lider teamu musi wyznaczyć punkt, w którym aktualnie znajduje się team. Pomocny może okazać się audyt – najlepiej zewnętrzny przeprowadzony przez specjalistów w dziedzinie schematu działania zespołów. Dzięki temu będziemy mogli zbadać dotychczasowe działania zespołu oraz kadry managerskiej i określić, które z nich nadal są skuteczne, a które już nie. Wskażemy też cechy osobowościowe członków teamu, które należy podkreślić i wykorzystać do maksymalizacji wyników – dodaje.

 

Przypisy