Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

7 sierpnia 2018

NR 5 (Lipiec 2018)

Crowdsourcing w rekrutacji
Jak dzięki technologii lepiej wykorzystać potencjał profesjonalnych rekruterów?

583

W Polsce jest zarejestrowanych prawie 8 tys. agencji rekrutacyjnych, które zatrudniają tysiące rekruterów i ta sieć przekłada się na miliony kontaktów do kandydatów. Z tego wynika, że gdzieś jest headhunter, który zna już odpowiedniego kandydata dla Ciebie, tylko jak do niego dotrzeć?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wykorzystać siłę społecznościprofesjonalnych rekruterów?
  • Jak zjawisko crowdsourcingu może pozytywnie wpłynąć na pracę Twojego zespołu HR?
  • Jak crowdsourcing oszczędza czas i przyspiesza proces rekrutacji?

 

Crowdsourcing, termin użyty po raz pierwszy w 2006 r. przez Jeffa Howe, można rozumieć jako czerpanie z wiedzy i potencjału tłumu. Zamiast opierać się na pracy wąskiej grupy profesjonalistów, można oddać zadanie niezdefiniowanej dużej grupie ludzi. Zjawisko to znane jest od dawna, ale swój gwałtowny rozwój i użycie na szeroką skalę w biznesie zawdzięcza narzędziu, jakim jest internet, które gromadzi miliony internautów z całego świata, umożliwiając im wszystkim uczestniczenie w zadaniach. Dodatkowo cyfryzacja sprzyja niezwykle dynamicznemu generowaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań, a komunikacja w czasie rzeczywistym – poprzez media społecznościowe, komunikatory czy dedykowane platformy – ułatwia zbieranie i wymianę pomysłów.

Siłą napędową crowdsourcingu jest pokolenie Y – milenialsi, ludzie urodzeni na przełomie tysiącleci, wchodzący w dorosłość w epoce gwałtownego upowszechnienia nowoczesnych technologii. To pokolenie wychowane w okresie coraz większej dostępności internetu, świetnie adaptujące i rozumiejące systemy peer-to-peer.

JAK ZJAWISKO CROWDSOURCINGU MOŻE POZYTYWNIE WPŁYNĄĆ NA PRACĘ ZESPOŁU HR

Wikipedia, portal iStockphoto, mystarbucksidea.com firmy Starbucks, portal IdeaStorm firmy DELL, władze miasta Amsterdam, a w Polsce akcja Kompanii Piwowarskiej dla marki Redd’s czy akcja promocyjna aplikacji mobilnej przez Bank Millennium – to najpopularniejsze przykłady wykorzystania crowdsourcingu. Nie należy więc zastanawiać się, czy crowdsourcing wpłynie na nasze życie, ale pytanie kluczowe brzmi: jak wpłynie?

Społeczność warto uwzględnić w biznesowej codzienności każdego przedsiębiorstwa i każdego działu HR. Z jednej strony można wykorzystać mądrość pracowników poprzez systemy poleceń pracowniczych, tworząc crowdsourcing wewnętrzny. Z drugiej strony – system crowdsourcingu zewnętrznego profesjonalnych rekruterów, headhunterów i agencji rekrutacyjnych dzięki platformie takiej jak HRfactory.pl (//hrfactory.pl/).

Można mówić tutaj o crowdsourcingu, bo są spełnione cztery warunki:

  • organizatorem jest pracodawca, który ma potrzebę rekrutacyjną,
  • społeczność to profesjonalni rekruterzy, headhunterzy i agencje rekrutacyjne gotowe zrealizować zadanie,
  • cyfrowa przestrzeń, w której zachodzi praca i kontakt między organizatorem i społecznością, czyli platforma HRfactory.pl,
  • występują też wzajemne korzyści dla organizatora/ pracodawcy i społeczności (uproszczenie procesu, elastyczność i kreatywność, optymalne dobranie partnerów, efektywność kosztowa, szybsze rezultaty, natychmiastowa dostępność, konkurencja jakościowa, budowanie marki itd.).

Układając to w logiczny proces, otrzymujemy:

  1. Firma-pracodawca ma do rozwiązania konkretny problem lub chce zrealizować konkretny cel, czyli potrzebę rekrutacyjną – chce zatrudnić pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.
  2. Przedstawia swoją potrzebę rekrutacyjną społeczności profesjonalnych i doświadczonych rekruterów, headhunterów i agencji rekrutacyjnych, którzy są zarejestrowani w HRfactory.pl.
  3. Społeczność, czyli rekruterzy, headhunterzy i agencje rekrutacyjne zgłaszają swój udział do konkretnego projektu rekrutacyjnego, a po akceptacji, korzystając ze swojej bazy kontaktów i różnych kanałów ich pozyskiwania, przesyłają propozycje kandydatów do pracy.
  4. Następne działania należą do firmy-pracodawcy, która musi zweryfikować kandydatów do pracy, zatrudnić najlepszego i nagrodzić tego rekrutera/tych rekruterów, którzy pomogli w rozwiązaniu problemu, czyli przedstawili zatrudnionego kandydata.

Podstawową zaletą crowdsourcingu w rekrutacji jest oszczędność czasu i przyspieszenie procesu rekrutacyjnego nawet trzykrotnie – pierwsze dopasowane profile kandydatów do pracy często zaczynają pojawiać się na platformie już po kilku godzinach od ogłoszenia potrzeby rekrutacyjnej.

W 2014 r. dwie, firmy Deloitte i Accenture, opublikowały niezależnie raporty, w których uzn...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy