Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

28 listopada 2018

NR 7 (Listopad 2018)

Poznaj swojego pracownika

0 12

Pracodawcy od zawsze zadają sobie pytania dotyczące preferencji pracowników przy wyborze pracy. Realizując swoje cele, chcieliby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, oferując możliwie atrakcyjne warunki zatrudnienia. Pytanie brzmi, jak zrozumieć ich prawdziwe potrzeby i motywacje?

Umożliwiając pracodawcom i pracownikom komunikację na serwisie OLX, zastanawiamy się nad tym bardzo często. Szukamy sposobów, by obie strony jak najlepiej się zrozumiały, by kontakt, który im umożliwiamy był jak najbardziej efektywny, czyli prowadził do podjęcia współpracy. Zależy nam na obustronnych korzyściach – chcemy, by pracodawca zdobył dobrego pracownika, a pracownik realizował się w pracy, której na OLX szuka. 

Kto szuka pracy na OLX

Użytkowników, którzy na OLX poszukują pracy, możemy podzielić na dwa główne segmenty. Są to przede wszystkim osoby poszukujące pracy fizycznej, wymagającej mniejszych lub większych kwalifikacji, np. magazynierzy, pracownicy produkcji, budowlańcy i wykończeniowcy czy kierowcy. Drugi największy segment wypełniają kandydaci zainteresowani pracą specjalistyczną, biurową, np. w administracji, księgowości, obsłudze klienta czy też w charakterze przedstawiciela handlowego.

Dostrzegamy różnice w preferencjach i oczekiwaniach obu tych grup. Nasze badania wykazały, że o ile początkujący i wykwalifikowani pracownicy fizyczni poszukują poza godziwym wynagrodzeniem (które jest ważne dla każdej grupy zawodowej, bez względu na charakter pracy) stabilności zatrudnienia oraz stałych godzin pracy, nie koncentrując się mocno na rozwoju osobistym, to już dla pracowników usług i specjalistów dużo większe znaczenie ma atmosfera w zespole – cenią sobie pracę z „fajnymi” ludźmi. Kieruje nimi także chęć rozwoju i potrzeba ciągłego zwiększania zarobków.

Różnice rysują się także na etapie procesu poszukiwania pracy. Pracownicy fizyczni dostrzegają stosunkowo niewiele problemów podczas wybierania ogłoszeń. Zwracają jedynie uwagę na niewielki wybór ofert w pobliżu ich miejsca zamieszkania, co najprawdopodobniej wynika ze specyficznej lokalizacji firm produkcyjnych (znajdują się często na obrzeżach miast czy we wsiach), a także z faktu nieposiadania CV. 

Specjaliści natomiast za utrudnienia w poszukiwaniu pracy uznają zbyt mało informacji w ogłoszeniu o pracę. Cenią sobie swój czas, dlatego chcieliby wiedzieć więcej, zanim aplikują na konkretne stanowisko. Dodatkowo uważają, że pracodawcy mają niejednokrotnie zbyt wygórowane oczekiwania, które nie zawsze są odzwierciedleniem rzeczywistego zakresu obowiązków. 

Wyk. 1. Zestawienie preferencji i oczekiwań dwóch określonych grup pracowników 
Dane wewnętrzne OLX – badania ilościowe przeprowadzone na grupie 1754 użytkowników (40% kobiet, 60% mężczyzn) szukających pracy na olx.pl, marzec 2018.

Zrozumieć pracownika to poznać człowieka

Na rynku pojawia się wiele raportów, które na różne sposoby próbują przybliżyć sylwetki pracowników. Wiele z nich prezentuje podobne, często dość intuicyjne wnioski. Nic dziwnego, w końcu za każdym stanowiskiem stoi człowiek mający w ujęciu ogólnym zbliżone oczekiwania do grupy zawodowej, którą reprezentuje. My także regularnie dzielimy się z pracodawcami wynikami badań przeprowadzanych na naszych użytkownikach. Próbujemy pomóc im stworzyć odpowiednią ofertę pracy, która jest pierwszym i bardzo ważnym ruchem, jaki pracodawca wykonuje w stronę pracownika. Wiemy, że ten ruch może zaowocować na kolejnych etapach rekrutacji – podczas rozmowy i później, w codziennej pracy. 

Nasze kolejne badania pokazują, że problemy wskazywane przez pracowników wciąż się jednak pojawiają, że mimo prób naprawy komunikacji na linii pracodawca–pracownik, nie wszystko działa, jak trzeba. Postanowiliśmy więc pójść o krok dalej i przygotować raport, który będzie odzwierciedleniem nie tylko deklarowanych potrzeb użytkowników poszukujących pracy, ale też tych głęboko ukrytych, które niewypowiedziane mogą stać się blokadą w budowaniu porozumienia z pracodawcą

W raporcie „Poznaj swojego pracownika”, którego premiera odbędzie się 30 listopada, przybliżamy profile sześciu wybranych grup zawodowych z dwóch wspomnianych wcześniej segmentów – trzech kategorii z segmentu pracowników fizycznych (kierowca /kurier, kasjer/ekspedient i produkcja) oraz trzech kategorii z segmentu specjalistów (przedstawiciel handlowy, administracja biurowa i obsługa klienta/call center).

Nasza głęboka analiza wybranych segmentów rynku pracy była możliwa dzięki przyjętej metodyce – zastosowaliśmy podejście human-centred design, które wywodzi się z projektowania usług i produktów. Do badań jakościowych zaprosiliśmy aż 77 użytkowników OLX. Byli to zarówno doświadczeni pracownicy, jak i osoby początkujące, poszukujące swojego miejsca na rynku pracy. Obie grupy zaprezentowały odmienne podejście w ramach wybranych segmentów, czy idąc dalej – konkretnych kategorii zawodowych. Badania jakościowe uzupełniliśmy badaniami ilościowymi przeprowadzonymi na ponad 3 tys. osób.

Wychodzenie poza strefę deklaratywną pozwoliło nam lepiej zrozumieć prawdziwe potrzeby pracowników, poznać ich pragnienia i problemy, a nie tylko zawodowe preferencje. Mogliśmy spojrzeć na naszych użytkowników z innej, zdaje się, lepszej perspektywy. I właśnie tą perspektywą oraz wnioskami z badań podzielimy się na łamach raportu „Poznaj swojego pracownika” już za chwilę. 

Zasięg serwisu olx.pl – ogłoszenia na OLX przeglądało w październiku ponad 13,5 mln osób – pozwala nam poznać preferencje sporej części Polaków. 3,2 mln z nich szuka pracy i wbrew pozorom ich wymagania nie są tak duże. Z naszych badań wynika, że coraz częściej koncentrują się wokół podstawowych ludzkich potrzeb: zrozumienia, szacunku i otwartości.

Ale o tym więcej w naszym raporcie, który – mamy nadzieję – pozwoli pracodawcom poznać lepiej ich aktualnych i potencjalnych pracowników.  

Przypisy