Lekcje z podwórkowego boiska

Jak wykorzystać elementy grywalizacji, by zwiększyć motywację pracowników do udziału w szkoleniach

Kierunek rozwój

Wyobraź sobie dwóch chłopców, którzy kopią piłkę na podwórku. Z racjonalnego punktu widzenia angażowanie się w taką aktywność nie ma sensu – biegając za piłką, zużywają energię i narażają się na kontuzje. Dlaczego zatem biegają? Przecież nie dla nagrody – za zwycięstwo w tym meczu nie przewidziano żadnych pucharów. A jednak zaangażowanie, które wkładają w grę, jest o wiele wyższe niż zaangażowanie Twoich pracowników w szkolenia. Czy da się przeszczepić do Twojej organizacji czynniki, które motywują dzieci do zabawy na podwórku?

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego ludzie chcą mieć frajdę z tego, co robią i jak grywalizacja może im to dać?
  • Jakie są główne błędy popełniane przy planowaniu szkoleń?
  • Jak sprawić, by dzięki grywalizacji szkolenia firmowe stały się atrakcją dla pracowników?

 

Zacznijmy od posłuchania, jak motywują się chłopcy. Kiedy zaczynają grę, jeden krzyczy do drugiego: „Ja jestem Ronaldo, a ty będziesz Messi!”. W tym momencie gra nie jest już tylko kopaniem piłki na boisku – staje się meczem o wysoką stawkę. Co się zmieniło? Chłopcy weszli do czegoś, co w grywalizacji określamy mianem magicznego kręgu. To przestrzeń, w której obowiązują zupełnie inne reguły niż w „prawdziwym świecie”.

Przestrzeń ta może być:

  • fizyczna – jak boisko do gry oddzielone od świata białymi liniami,
  • reprezentatywna – jak szachownica czy jakakolwiek inna plansza,
  • czysto mentalna – jeśli kiedykolwiek zd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy