Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia i wdrażanie

27 marca 2019

NR 9 (Marzec 2019)

Komunikacja z kandydatami w pigułce

0 89

Rynek rekrutacji potrafi być bezwzględny. Zmniejszająca się stopa bezrobocia, a jednocześnie zwiększające się zapotrzebowanie na pracowników (ponad 570 000 ofert pracy opublikowanych na portalu Pracuj.pl w 2018 r. – o 7% więcej niż w 2017 r.1) jednoznacznie wskazują, że w wielu branżach coraz trudniej pozyskać kandydata. Z tego powodu firmy walczą o uwagę aplikujących, wydając coraz większe budżety na reklamę, promocję i benefity. Jednocześnie zdarza im się zapominać o najważniejszym aspekcie prowadzenia działań rekrutacyjnych – solidnej podstawie, czyli skrojonej na miarę komunikacji z kandydatem, która ma ogromny wpływ na postrzeganie pracodawcy. 

Audyt komunikacji

Warto wcielić się w kandydata i przejść całą ścieżkę rekrutacji. Dzięki temu można zauważyć, jak działają punkty styku aplikującego z firmą. Następnym krokiem jest rozpisanie cyklu komunikacji z kandydatem, gdzie można wypisać wszystkie wiadomości, jakie wychodzą od organizacji do aplikującego podczas całego procesu. 
Należy też zwrócić uwagę na sposób zwracania się do kandydata. Na przykład, jeżeli firma reklamuje się jako organizacja „antykorporacyjna”, gdzie każdy może wyrażać swoje zdanie, a do pracy można „przyjść w klapkach”, to w podobnym stylu powinna być prowadzona cała komunikacja. Począwszy od ogłoszenia, poprzez aplikowanie i kolejne komunikaty wychodzące. Jeżeli kandydat, decydując się na zaaplikowanie, otrzyma w podziękowaniu suchego maila w stylu: „Informujemy, 
że skontaktujemy się z wybranymi osobami, proszę nie odpowiadać”, to wizerunek marki, jaki sobie wykreował, zacznie się psuć. A jak podaje badanie Candidate Experience2, 1 na 3 niezadowolonych kandydatów nie będzie już nigdy więcej ubiegać się o pracę w danej firmie. Na co więc zwracać uwagę, projektując komunikację z kandydatami?

Niedoceniony autoresponder

Pierwszą wiadomością, jaką najczęściej otrzymują kandydaci po zaaplikowaniu jest tzw. autoresponder, czyli automatyczna odpowiedź zwrotna. Możliwość wysyłki takich powiadomień dają systemy rekrutacyjne (można wtedy ustawić różne wiadomości dla różnych rekrutacji). Skrzynka pocztowa również posiada opcję wysyłania wiadomości zwrotnych.
 

 

Autorespondery mają wielką moc, mimo to często traktowane są jako konieczny dodatek – typowa wiadomość zwrotna zawiera „suche” podziękowanie za zaaplikowanie. A przecież tak nie musi być! Można tam opisać, jak wyglądają dalsze kroki procesu rekrutacyjnego lub zaprosić do odwiedzenia strony korporacyjnej. Rekruterzy z firma Promedica24 poszli o krok dalej. W swojej automatycznej wiadomości zamieścili link do specjalnej prezentacji, gdzie kandydaci mogą dowiedzieć się o strukturze firmy, benefitach i nagrodach, czy obejrzeć krótki film. To sposób, który zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pracodawców. Zależało nam, żeby od początku procesu kandydat miał świadomość, że jesteśmy firmą otwartą na komunikację. Szukaliśmy rozwiązania, które odda naszą kulturę organizacyjną i podkreśli wyjątkową atmosferę. Przekierowanie na główną stronę firmy nie było dla nas wystarczające, więc zdecydowaliśmy się na przygotowanie prezentacji dedykowanej osobom aplikującym do Promedica24. Ma ona lekką, przyjemną formę, nie sprawia wrażenia oficjalnego komunikatu. W ten sposób prezentu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy