Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru

3 grudnia 2021

NR 25 (Listopad 2021)

Były pracownik = przyszły pracownik? Program Alumni w branży IT

0 19

Branża IT od kilku lat jest na HR-owym „topie”. Ze względu na duże zapotrzebowanie na pracowników oraz niemałe budżety, firmy technologiczne prześcigają się w poprawianiu candidate experience, tworzeniu angażującego onboardingu czy wdrażaniu programów well-beingowych. Jest jednak grupa, która nie jest powszechnie zaopiekowana. Alumni, bo o nich mowa, mogą się okazać nieocenioną pomocą w działaniach EB oraz… nowymi pracownikami, jeśli zdecydują się na powrót.

W 7N (duńskiej firmie konsultingowej skupiającej top 3% ekspertów, którzy odgrywają kluczowe role w projektach IT naszych klientów) od początku działalności koncentrujemy się na doświadczeniach swoich pracowników i konsultantów. Nacisk na działania z zakresu employee experience „idzie z góry”, od vice presidentów poszczególnych jednostek. 
Nasza strategia, w której skupiamy się przynajmniej tak samo mocno na zatrzymaniu zarówno obecnych pracowników, jak i pozyskiwaniu nowych, dobrze sprawdza się w konkurencyjnym środowisku i przynosi zadowalające efekty, np. około 22% niższą rotację w porównaniu do konkurencji. 
Stawiając relacje na pierwszym miejscu, zauważyliśmy, że jest grupa, którą dobrze znamy i cenimy, jednak nie dbamy jeszcze o jej doświadczenia w sposób ustrukturyzowany. Są to Alumni 7N. Stworzenie programu przeznaczonego dla tej grupy zapewniłoby nam strategiczne „zaopiekowanie się” człowiekiem na każdym styku z 7N jako pracodawcą – od kandydata, przez nową osobę w organizacji, pracownika/konsultanta, aż po osobę, która organizację opuściła, czyli alumna. 
 

POLECAMY

Za stworzeniem programu przeznaczonego dla byłych pracowników przemawiają również liczby:
  • 94% menedżerów byłoby skłonnych do ponownego zatrudnienia byłych pracowników1,
  • 52% pracowników chciałoby wrócić do swojego byłego pracodawcy2,
  • 84% kupujących najbardziej ceni rekomendacje od przyjaciół i znajomych – utrzymując kontakt z byłymi pracownikami, zostaną oni naszymi ambasadorami i w razie pytań o firmę, jako potencjalne miejsce rozwoju bliskich, będą oni naszymi adwokatami.


Zalety ponownego zatrudnienia byłego pracownika

W świecie idealnym dla osoby odchodzącej nowa praca to spełnienie marzeń i wybór trafiony w 100 procentach. Jak jednak wiemy, świat idealny nie jest i często z deszczu można wpaść pod rynnę. Pracownik, który myśli, że była firma już o nim zapomniała, a jej pracownicy są obrażeni z powodu odejścia, nie zdecyduje się na próbę powrotu, nawet jakby uznał, że odchodząc, popełnił błąd. A przecież osoby wracające są bardzo cenne!
Wyróżnić możemy kilka korzyści związanych z ponownym zatrudnieniem tzw. bumerangów, czyli byłych pracowników:

  • Skrócony okres onboardingu – w zależności od przerwy w zatrudnieniu w naszej organizacji, ponowny onboarding może być dużo krótszy, a zatem i tańszy, niż w przypadku osoby, która nigdy u nas nie pracowała. Systemy, benefity, struktura organizacji – to wszystko obszary, które najprawdopodobniej osoba wracająca dalej ma w małym palcu.
  • Większa motywacja do pracy – bumerangi doskonale znają plusy i minusy pracy w danej organizacji. Podejmując decyzję o powrocie, zdają sobie sprawę, jak będzie wyglądać ich „nowa” praca i akceptują ewentualne niedociągnięcia, mając porównanie po zderzeniu z rynkiem.
  • Szybsze wdrożenie się w obowiązki – nawet jeśli nie jest to stanowisko jednakowe do tego, z którego pracownik odchodził. 

7N Alumni Program – jak podeszliśmy do tematu?

Wprowadzenie ustrukturyzowanego programu dla byłych pracowników było sporym wyzwaniem w przypadku 7N. Konsultanci współpracujący z firmą na co dzień pracują przy projektach dla naszych klientów i choć podczas współpracy z 7N utrzymujemy ze wszystkimi bliskie relacje dzięki obecności agentów i integracjom, wiedzieliśmy, że program, do którego mieliby dołączyć po odejściu z organizacji, musiałby nieść konkretną wartość. 
Dlatego też dla Programu poczyniliśmy trzy główne założenia:

  • Utrzymanie relacji – zarówno biznesowych, jak i tych prywatnych.
  • Stworzenie miejsca do wymiany wiedzy i rozwoju dla ekspertów, którzy ze sobą pracowali.
  • Budowanie doświadczeń byłych pracowników i konsultantów 7N, co przełożyć się może na powroty do firmy oraz polecenia usług 7N.

Tak skonstruowany program zapewnia obustronne korzyści, dając byłym konsultantom argumenty przemawiające za dołączeniem. 

7N Alumni Program – cele, jakie sobie założyliśmy 

Program dla alumnów, podobnie jak każda inna nowa inicjatywa, potrzebował określenia celu, który pozwalałby nam na bieżąco sprawdzać, czy to, co robimy, ma sens. Dla 7N Alumni Program były to:

  • rekomendacje od byłych konsultantów 7N, czyli sytuacje, w których osoby, które już nie współpracują z firmą, polecają pracę w niej znajomym,
  • powroty byłych konsultantów do 7N,
  • (ex) employee advocacy,
  • nowe możliwości biznesowe, dzięki poleceniu 7N jako partnera biznesowego dla organizacji szukających topowych ekspertów IT. 

Jak przygotowaliśmy Program?

Aby Program od początku działał w sposób przemyślany, pozwalający na realizację założonych celów, przygotowaliśmy 5-etapową strategię:

  • Etap 1. Research 
    Na tym etapie dokładnie sprawdziliśmy, jak wyglądają oczekiwania byłych pracowników względem pracodawcy, przeanalizowaliśmy dostępne badania i wywiady, zrobiliśmy benchmark. Wszystko po to, by poznać oczekiwania potencjalnych członków oraz wybrać najefektywniejsze formy komunikacji.  
     
  • Etap 2. Narzędzia i zasoby
    Na tym etapie określiliśmy, w jaki sposób prowadzony będzie Program oraz jaką dokładnie wartość uczestnictwo w nim będzie przynosić konsultantom. Dodatkowo dokładnie określiliśmy zasoby wewnętrzne, jakie będziemy musieli zaangażować i zastanowiliśmy się, czy i jakie zasoby zewnętrzne będą potrzebne.
     
  • Etap 3. Prace projektowe 
    Na tym etapie działaliśmy już na konkretach. Przygotowaliśmy regulaminy Programu i programów poleceń. Opracowaliśmy identyfikację wizualną, plan komunikacji, video promujące oraz zaplanowaliśmy imprezy inaugurujące. 
     
    Zdj. 1. Screen z video promującego Program „7N Alumni Program Promo” do obejrzenia na YouTube
    Źródło: Opracowanie własne.
  • Etap 4. Komunikacja
    Na tym etapie wdrożyliśmy w życie plan komunikacji Programu, zachęcając do dołączenia do 7N Alumni jak największej liczby byłych pracowników i konsultantów.
     
  • Etap 5. Start Programu
    Organizacja trzech event...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy