1Emakina.PL wyznajemy zasadę, że wyzwania są po to, by je podejmować, dlatego w niniejszym artykule postaram się pokazać, jak – mimo ogromnej konkurencji na rynku – udaje nam się utrzymać candidate experience pośród naszych kandydatów na wysokim poziomie.
Candidate experience, czyli rzecz o doświadczeniu
Zanim rozpocznę omówienie praktyk, jakie stosujemy w naszej firmie, aby budować pozytywny candidate experience, przypomnę krótko, czym owo pojęcie jest. W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego candidate experience (w skrócie CX) to nic innego jak „doświadczenia kandydata”. Rozwijając to tłumaczenie, mówimy tutaj o zbiorze opinii, wrażeń i oceny procesów związanych z daną firmą, w których kandydat uczestniczył i które stanowią dla niego zarazem jeden z podstawowych elementów decyzji o podjęciu współpracy.
Pojęcie CX zadomowiło się w naszej świadomości wraz z rozwojem innego, szerszego pojęcia, jakim jest employer branding (czyli budowanie wizerunku pracodawcy; w skrócie EB). CX stanowi nieodłączny element strategii EB, wpływający na postrzeganie danej firmy jako pożądanego pracodawcy oczami potencjalnego kandydata.

Źródło: careers.emakina.pl
Pracodawco, kim jesteś? – o marce pracodawcy w candidate experience
Warto zdać sobie sprawę, że działania nastawione na budowanie pozytywnego CX – mimo nierozerwalnego powiązania z rekrutacją – rozpoczynają się jeszcze przed wejściem kandydata w proces rekrutacji. Pojawienie się wizerunku pracodawcy w świadomości kandydata to bardzo ważny aspekt, który może mieć decydujący wpływ na decyzję o zaaplikowaniu do danej firmy.
W jaki konkretny sposób pracodawcy mogą budować pozytywne skojarzenia potencjalnych kandydatów w ramach swojej strategii EB – i jak robimy to w Emakina.PL? Przyjrzyjmy się kilku wybranym działaniom:
- Widoczność marki/firmy w internecie
Chociaż w obecnych czasach strona WWW to absolutny must have każdej szanującej się firmy, to niestety zdarzają się firmy, które zdają się o tym zapominać. Wolne ładowanie się strony, brak intuicyjnego menu, niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych itp. – nawet firmom z branży IT zdarza się popełniać takie podstawowe faux pas, które skutecznie potrafią odstraszyć potencjalnych kandydatów.
W Emakina.PL dbamy o to, aby nasza WWW nie tylko spełniała najnowsze wytyczne dotyczące grafiki czy funkcjonalności, lecz także była po prostu atrakcyjna dla naszego pożądanego odbiorcy, czyli potencjalnego kandydata: zawierała angażujące treści, była intuicyjna, nowoczesna i… ludzka, czyli ukazywała firmę jako miejsce przede wszystkim skupiające ludzi będących filarem jej działalności, a nie będące zbiorem pustych korporacyjnych sloganów.
- Zakładka Kariera na stronie www
Mówiąc o stronie WWW firmy chcącej być atrakcyjnym pracodawcą, nie można nie podkreślić roli zakładki Kariera. Zgodnie z wynikami raportu „Talent Board CandE Benchmark Research Report 2020” dla 46% respondentów jest to podstawowe miejsce, w którym kandydaci budują swoją opinię na temat możliwości zawodowych u danego pracodawcy.
My to doskonale wiemy, stąd nasza zakładka Kariera, poza dokładnie rozpisanymi ofertami pracy, zawiera także pozostałe informacje pożądane z punktu widzenia potencjalnego kandydata, które jednak nie zawsze w takiej zakładce się znajdują: przejrzyście rozpisane benefity pracownicze, jakie oferujemy, szczegółowo rozpisane kroki w procesie rekrutacji, FAQs dotyczące tego procesu, ścieżka rozwoju
w strukturach naszej firmy z podziałem na poziomy seniority, a także wgląd w naszą codzienność „od kuchni” – krótkie wywiady z wybranymi pracownikami oraz zdjęcia z mniej lub bardziej formalnych spotkań.
Te działania sprawiają, że dzięki przemyślanej zakładce Kariera potencjalny kandydat nie tylko jest świadomy tego, czego może spodziewać się od procesu rekrutacji, lecz także ma wgląd w życie firmy, która w jego świadomości nie jest już „tylko” suchą nazwą, ale miejscem pracy skupiającym ciekawych ludzi – pasjonatów swojej dziedziny.
- Obecność firmy w social mediach
Być pożądanym pracodawcą w świecie IT i nie posiadać przynajmniej jednego profilu w social mediach (Facebook, Instagram, Twitter itp.)? Prawie niewykonalne. Jak mówią badania, aż 25,9 mln Polaków (co stanowi 81% spośród wszystkich 31,97 mln użytkowników internetu w naszym kraju – stan na styczeń 2021 r.,
według raportu „The Global State of Digital 2021” firmy Hootsuite) aktywnie używa mediów społecznościowych.
Generalnie zasada „im nas więcej w social mediach, tym lepiej” wydaje się jak najbardziej prawdziwa – pamiętać należy jednak o dopasowaniu treści do specyfiki konkretnego kanału (np. chwalenie się ilością wypitego piwa czy pobiciem rekordu w zjedzeniu burgerów na czas...