Czym jest marka osobista? Definicji jest wiele. Przyjmijmy, na potrzeby tego artykułu, że marka osobista to reputacja danej jednostki na rynku. Niezależnie, czy występujemy jako rekruter, rekrutowany czy pracodawca – występujemy pod swoim imieniem i nazwiskiem. I to, co ludzie o nas wiedzą, myślą lub mogą przeczytać w sieci – to jest właśnie nasza marka osobista. No właśnie – Twoja marka osobista, dla osób kompletnie Cię nieznających, to to, co możemy znaleźć o Tobie w sieci. Przecież każdy z nas to robi – każdy z nas „googluje” imię i nazwisko osoby, z którą ma się spotkać, która czegoś od nas chce. Kiedy ostatnio się „googlałeś”? Polecam to ćwiczenie przeprowadzić w przeglądarkowym trybie incognito (wyszukiwarka wtedy nie bierze pod uwagę historii wyszukiwania czy ciasteczek, które zapisane są w przeglądarce). I jak? Czy znalazłeś informacje, które chciałbyś, aby znalazł potencjalny kandydat, którego chcesz „zrekrutować” w swoim projekcie? Jeżeli nie – nie przejmuj się. W tym artykule opiszę kilka podstawowych kroków, które pozwolą Ci zacząć budować markę osobistą całkowicie świadomie.
Czy zaufałbyś osobie, o której nic nie wiesz?
Szczególnie w sytuacjach intymnych?
Proces zmiany pracy to proces dość intymny. O potencjalnej rozmowie z rekruterem nie mówimy podczas lunchu w firmie. Wiedzą o tym najbliżsi – rodzina i przyjaciele. Nie chcielibyśmy przecież, aby o naszych potencjalnych planach zmiany pracy dowiedział się nasz pracodawca czy zespół (pomijam te osoby, z którymi również mamy prywatnie dobre relacje), prawda? Dlatego zaufanie do rekrutera jest bardzo istotne. Takie zaufanie może wynikać właśnie m.in. z naszego osobistego wizerunku, jaki kreujemy w sieci. Należy więc ten aspekt naszej obecności w kanałach społecznościowych wziąć pod uwagę bardzo poważnie.
Jak zacząć?
Rozpoczynając budowę marki osobistej (tym razem już w pełni świadomie), powinieneś zacząć od tych samych kroków, które przechodzi każda marka komercyjna. Zacząć od celu obecności. W przypadku ludzi zajmujących się rekrutacją – będzie to oczywiście budowanie wizerunku eksperta w dziedzinie rekrutacji, któremu można zaufać na tyle, by móc powierzyć...