Należy zacząć od stwierdzenia, choć dla wielu może być ono oczywiste, że nie ma jednej właściwej odpowiedzi na pytanie o opłacalność jakiegokolwiek działania związanego z budowaniem marki pracodawcy. Uniwersalny przepis na skuteczny employer branding nie istnieje. Ile organizacji, tyle wyzwań, punktów widzenia i uwarunkowań. Nie inaczej jest z wideo. Dlatego przed podjęciem każdego projektu filmowego trzeba przeprowadzić rzetelną analizę potrzeb i celów, która wskaże nam drogę do ich zaspokojenia i osiągnięcia.
Najpierw cel, potem działanie
Jeśli zastanawiamy się nad produkcją EB-owego wideo, oznacza to, że prawdopodobnie nasz biznes napotkał WYZWANIE. To ono jest pierwszą iskrą, z której ma szansę rozpalić się filmowy płomień. W sercu wyzwania leży POTRZEBA, jego bardziej namacalne i skonkretyzowane oblicze. Warto przyjrzeć się, jakie potrzeby zawierają się w wyzwaniu, przed którym stajemy. Stąd już prosta droga do wyznaczenia CELU, czyli punktu, w którym chcemy się znaleźć dzięki podejmowanym działaniom.
Cele, wynikające z wyzwań i potrzeb w kontekście filmów EB-owych, mogą być różnorodne. Często są związane z rozpoznawalnością lub reputacją marki, potrzebami rekrutacyjnymi, budowaniem pozytywnego doświadczenia kandydata lub pracownika, zaangażowaniem i satysfakcją pracowników, a nawet retencją.
W uproszczonym schemacie najpopularniejsze z nich przedstawiają się tak (patrz Tabela 1).
Tabela 1. Cele wynikające z wyzwań i potrzeb
Wyzwanie/potrzeba |
Cele (obszary) |
świat nie wie, że istniejemy. |
brand awareness |
świat nie zdaje sobie sprawy, z kim ma do czynienia. |
brand awareness / recognition / reputation |
rośniemy, brakuje rąk do pracy! |
recruitment marketing |
konkurencja podbiera nam najlepszych kandydatów. |
recuitment marketing / brand recognition / reputation |
kandydat rezygnuje w trakcie procesu rekrutacyjnego. |
candidate experience, engagement |
pracownicy sygnalizują, że konkurencja robi „fajne rzeczy”, a my nie. |
employee experience / satisfaction / engagement / recognition |
ko... |