W styczniowym wydaniu magazynu pisałam o trendach i danych przekładających się na realne korzyści biznesowe, które wyraźnie pokazują, że inwestycja organizacyjna w rozwiązania przeznaczone dla obszaru mental health w organizacji przynosi czterokrotny zysk po około trzech latach, a działania podejmowane na rzecz dobrostanu ograniczają koszty i ryzyka zwiąane z prezenteizmem i absenteizmem.
Warto podkreślić, że działania strategiczne owocują wtedy, gdy cele strategiczne przypisane obszarowi mental health realizowane są równolegle indywidualnie w codziennej praktyce liderskiej i HR-owej przez przedstawicieli organizacji. Na poziomie indywidualnym, wynikającym z ról zarządczych i HR, cele dla obszaru mental health w organizacjach wynikają przede wszystkim z potrzeby wspierania pracowników w obniżonej kondycji psychofizycznej i kryzysie psychologicznym i zarządzania sytuacjami, w których dostarczenie wsparcia współpracownikowi przyczynia się do zatrzymania spadku efektywności i redukcji jego negatywnych konsekwencji na poziomie zespołowym. Wsparcie to wiąże się przede wszystkim z rozwijaniem umiejętności rozpoznawania symptomów sytuacji problemowych i kompetencji w zakresie udzielania pierwszej pomocy psychologicznej. Pierwsza pomoc psychologiczna udzielana jest przez osoby niebędące profesjonalnymi specjalistami zdrowia psychicznego. Ten rodzaj wsparcia ukierunkowany jest przede wszystkim na przywrócenie u osoby wspieranej poczucia bezpieczeństwa, udzielenie pomocy w określeniu priorytetów i najważniejszych potrzeb wymagających zaadresowania, określenie zasobów do poradzenia sobie z problemem i uruchomienie gotowości do podjęcia działań w perspektywie krótkoterminowej.
Pierwsza pomoc ps...
Trzy kluczowe kompetencje w obszarze Mental Health. Jak skutecznie wzmacniać zasoby organizacji na poziomie strategicznym i zespołowym?
Wspieranie obszaru mental health i wellbeing w wielu organizacjach rozważane jest przede wszystkim na poziomie strategicznym, a dyskusje, w których uczestniczę, dotyczą m.in. kwestii takich jak granice wsparcia organizacyjnego czy zasadność i cele współpracy ze specjalistami zdrowia psychicznego. Przez działania strategiczne rozumieć można m.in. realizowanie kampanii zwiększających świadomość znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego, tworzenie i rozbudowywanie zasobów wiedzy – np. platform integrujących produkty szkoleniowe i materiały psychoedukacyjne – czy rozwój systemów EAP (Employee Assistance Program) i zwiększanie dostępności usług związanych z opieką zdrowotną.