Dołącz do czytelników
Brak wyników

Transparentność i odpowiednia forma prezentacji treści w zakładce „kariera”
Case study firmy Apptension

Artykuły z czasopisma | 26 września 2018 | NR 6
194

Projektując nową zakładkę w Apptension, poznańskim software housie zatrudniającym blisko 50 osób, postawiliśmy na transparentność i formę prezentacji treści. Efekt – wzrost liczby zainteresowanych specjalistów z branży IT i wygrana w konkursie EB Kreator 2017 w kategorii „Najlepsza zakładka kariera”.

Decydując się na strategię rekrutacyjną, rekruterzy i specjaliści HR powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak dzisiaj szukamy pracy?”. Rozmawiając na ten temat z rówieśnikami z pokolenia millennialsów lub wchodzącymi na rynek pracy zetkami oraz porównując ich odpowiedzi z własnymi doświadczeniami, wydawać by się mogło, że zakładka „kariera” nie pełni już tak istotnej roli w procesie rekrutacyjnym. Ja sam pracy w IT szukałem głównie w tematycznych grupach na Facebooku, a nie na portalach informacyjnych czy stronach wyszukanych wcześniej firm z branży.
Podczas porównania tych doświadczeń z danymi zawartymi w raporcie GoldenLine.pl wyłania się obraz osoby, która informacji o pracy szuka przede wszystkim na portalach branżowych (63% badanych) oraz w rozmowach ze znajomymi (51% kandydatów). Do listy możemy jeszcze dodać fora internetowe i wspomniane (coraz popularniejsze) grupy w mediach społecznościowych. Czy jest w tym procesie miejsce na tradycyjną zakładkę „kariera” na stronie firmy?
Okazuje się, że tak. Zakładka „kariera” to wciąż jeden z głównych kanałów, którymi rekruterzy pozyskują pracowników. To tutaj w pierwszej kolejności pojawiają się oferty pracy, wzbogacane o opis firmy i oferowanych benefitów. Jak wynika z badania GoldenLine.pl, podstrona ta odwiedzana jest przez 44% osób szukających pracy, warto więc odpowiednio wykorzystać jej potencjał i zaprojektować ją w jak najbardziej zachęcający i informacyjny sposób.
Dlaczego? Pamiętajmy, że w przeciwieństwie do portali branżowych, grup w mediach społecznościowych, ofert pracy na LinkedIn czy forów internetowych, zakładka „kariera” jest medium, które kontrolujemy w 100%. Nie konkurujemy tutaj z innymi firmami o uwagę kandydata i możemy zachęcić go treścią, obrazem oraz architekturą informacji do zapoznania się z ofertą dotyczącą konkretnego stanowiska, a w efekcie do pożądanego przez nas aplikowania i przesłania CV. To od samej treści i formy jej prezentacji zależy więc, czy zakładka ta spełni swoje zadanie, czy pozostanie tradycyjnym, ale coraz mniej efektywnym kanałem promocji ofert pracy.

Tworzenie zakładki „kariera” – zebranie informacji

Bodźcem do uaktualnienia podstrony „kariera” był przeprowadzony w ubiegłym roku redesign całej strony internetowej Apptension. Była to dla nas dogodna okazja nie tylko do zmiany treści, co mogliśmy przecież zrobić wcześniej, lecz także do całościowego przemyślenia architektury informacji i elementów, które – naszym zdaniem – powinna zawierać nowa podstrona.
Projektując nową zakładkę „kariera” firmy Apptension, zdecydowaliśmy się zacząć od zbadania, czego obecnie poszukują kandydaci i czy informacje te są zawarte na naszej stronie. W poszukiwaniu danych na ten temat zapoznaliśmy się m.in. z wynikami badania przeprowadzonego przez GoldenLine.pl. Z jego lektury dowiedzieliśmy się, że poza wynagrodzeniem (wskazanym przez 75% respondentów badania) istotne dla kandydatów jest zdobycie wiedzy o:

  • możliwościach rozwoju i szkoleniach (60%),
  • atmosferze pracy (58%),
  • relacjach w firmie,
  • benefitach pozapłacowych,
  • przebiegu procesu rekrutacyjnego.

Poprzednia wersja zakładki „kariera” została zaprojektowana tak, aby maksymalnie ułatwić ścieżkę rekrutacji kandydatowi i zapewnić pozytywne candidate experience. Zawierała ona zarówno łatwe do odnalezienia oferty pracy, najważniejsze informacje o firmie, ładujące się na bieżąco zdjęcia z galerii na Instagramie czy dostępny do pobrania e-book onboardingowy, przybliżający historię i kulturę firmy. 
Dotychczasowa zakładka była w ubiegłym roku nominowana w konkursie EB Kreator w kategorii „Najlepsza zakładka kariera”. W okresie wysyłki zgłoszenia konkursowego zbadaliśmy skuteczność zakładki, korzystając głównie z Google Analytics, narzędzia do śledzenia ruchu i zachowania użytkowników w witrynach internetowych. Naszą uwagę zwrócił szczególnie bardzo niski, 8-procentowy wskaźnik odrzuceń, co oznaczało, że zdecydowana większość użytkowników jest zainteresowana naszą ofertą. Udostępniony e-book onboardingowy pobierany był przez 28% odwiedzających, a konwersja z formularza zgłoszeniowego odpowiadała za 76% wszystkich CV przesyłanych na otwarte rekrutacje.
Wiedzieliśmy więc, że nie startujemy od zera i mogliśmy zdecydować, które elementy poprzedniej wersji podstrony powinny być wykorzystane podczas tworzenia jej nowej odsłony. Dopiero porównując poprzednią zakładkę z rozpoznanymi oczekiwaniami kandydatów, mogliśmy przystąpić do projektowania nowej zakładki.

Projektowanie zakładki „kariera” firmy Apptension

Tworząc nową zakładkę „kariera” firmy Apptension, chcieliśmy przede wszystkim, aby była ona czytelna dla kandydata i w precyzyjny sposób komunikowała istotne dla niego informacje. Przejrzystości informacji sprzyjał d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy