Dołącz do czytelników
Brak wyników

Transparentność i odpowiednia forma prezentacji treści w zakładce „kariera”
Case study firmy Apptension

Artykuły z czasopisma | 26 września 2018 | NR 6
246

Projektując nową zakładkę w Apptension, poznańskim software housie zatrudniającym blisko 50 osób, postawiliśmy na transparentność i formę prezentacji treści. Efekt – wzrost liczby zainteresowanych specjalistów z branży IT i wygrana w konkursie EB Kreator 2017 w kategorii „Najlepsza zakładka kariera”.

Decydując się na strategię rekrutacyjną, rekruterzy i specjaliści HR powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak dzisiaj szukamy pracy?”. Rozmawiając na ten temat z rówieśnikami z pokolenia millennialsów lub wchodzącymi na rynek pracy zetkami oraz porównując ich odpowiedzi z własnymi doświadczeniami, wydawać by się mogło, że zakładka „kariera” nie pełni już tak istotnej roli w procesie rekrutacyjnym. Ja sam pracy w IT szukałem głównie w tematycznych grupach na Facebooku, a nie na portalach informacyjnych czy stronach wyszukanych wcześniej firm z branży.
Podczas porównania tych doświadczeń z danymi zawartymi w raporcie GoldenLine.pl wyłania się obraz osoby, która informacji o pracy szuka przede wszystkim na portalach branżowych (63% badanych) oraz w rozmowach ze znajomymi (51% kandydatów). Do listy możemy jeszcze dodać fora internetowe i wspomniane (coraz popularniejsze) grupy w mediach społecznościowych. Czy jest w tym procesie miejsce na tradycyjną zakładkę „kariera” na stronie firmy?
Okazuje się, że tak. Zakładka „kariera” to wciąż jeden z głównych kanałów, którymi rekruterzy pozyskują pracowników. To tutaj w pierwszej kolejności pojawiają się oferty pracy, wzbogacane o opis firmy i oferowanych benefitów. Jak wynika z badania GoldenLine.pl, podstrona ta odwiedzana jest przez 44% osób szukających pracy, warto więc odpowiednio wykorzystać jej potencjał i zaprojektować ją w jak najbardziej zachęcający i informacyjny sposób.
Dlaczego? Pamiętajmy, że w przeciwieństwie do portali branżowych, grup w mediach społecznościowych, ofert pracy na LinkedIn czy forów internetowych, zakładka „kariera” jest medium, które kontrolujemy w 100%. Nie konkurujemy tutaj z innymi firmami o uwagę kandydata i możemy zachęcić go treścią, obrazem oraz architekturą informacji do zapoznania się z ofertą dotyczącą konkretnego stanowiska, a w efekcie do pożądanego przez nas aplikowania i przesłania CV. To od samej treści i formy jej prezentacji zależy więc, czy zakładka ta spełni swoje zadanie, czy pozostanie tradycyjnym, ale coraz mniej efektywnym kanałem promocji ofert pracy.

Tworzenie zakładki „kariera” – zebranie informacji

Bodźcem do uaktualnienia podstrony „kariera” był przeprowadzony w ubiegłym roku redesign całej strony internetowej Apptension. Była to dla nas dogodna okazja nie tylko do zmiany treści, co mogliśmy przecież zrobić wcześniej, lecz także do całościowego przemyślenia architektury informacji i elementów, które – naszym zdaniem – powinna zawierać nowa podstrona.
Projektując nową zakładkę „kariera” firmy Apptension, zdecydowaliśmy się zacząć od zbadania, czego obecnie poszukują kandydaci i czy informacje te są zawarte na naszej stronie. W poszukiwaniu danych na ten temat zapoznaliśmy się m.in. z wynikami badania przeprowadzonego przez GoldenLine.pl. Z jego lektury dowiedzieliśmy się, że poza wynagrodzeniem (wskazanym przez 75% respondentów badania) istotne dla kandydatów jest zdobycie wiedzy o:

  • możliwościach rozwoju i szkoleniach (60%),
  • atmosferze pracy (58%),
  • relacjach w firmie,
  • benefitach pozapłacowych,
  • przebiegu procesu rekrutacyjnego.

Poprzednia wersja zakładki „kariera” została zaprojektowana tak, aby maksymalnie ułatwić ścieżkę rekrutacji kandydatowi i zapewnić pozytywne candidate experience. Zawierała ona zarówno łatwe do odnalezienia oferty pracy, najważniejsze informacje o firmie, ładujące się na bieżąco zdjęcia z galerii na Instagramie czy dostępny do pobrania e-book onboardingowy, przybliżający historię i kulturę firmy. 
Dotychczasowa zakładka była w ubiegłym roku nominowana w konkursie EB Kreator w kategorii „Najlepsza zakładka kariera”. W okresie wysyłki zgłoszenia konkursowego zbadaliśmy skuteczność zakładki, korzystając głównie z Google Analytics, narzędzia do śledzenia ruchu i zachowania użytkowników w witrynach internetowych. Naszą uwagę zwrócił szczególnie bardzo niski, 8-procentowy wskaźnik odrzuceń, co oznaczało, że zdecydowana większość użytkowników jest zainteresowana naszą ofertą. Udostępniony e-book onboardingowy pobierany był przez 28% odwiedzających, a konwersja z formularza zgłoszeniowego odpowiadała za 76% wszystkich CV przesyłanych na otwarte rekrutacje.
Wiedzieliśmy więc, że nie startujemy od zera i mogliśmy zdecydować, które elementy poprzedniej wersji podstrony powinny być wykorzystane podczas tworzenia jej nowej odsłony. Dopiero porównując poprzednią zakładkę z rozpoznanymi oczekiwaniami kandydatów, mogliśmy przystąpić do projektowania nowej zakładki.

Projektowanie zakładki „kariera” firmy Apptension

Tworząc nową zakładkę „kariera” firmy Apptension, chcieliśmy przede wszystkim, aby była ona czytelna dla kandydata i w precyzyjny sposób komunikowała istotne dla niego informacje. Przejrzystości informacji sprzyjał design całej, projektowanej na nowo strony, w którym postawiono na czytelny, elegancki i profesjonalny układ treści. Pozostawało zaplanować, jakie dokładnie informacje mają znaleźć się na nowej stronie.
W tym celu zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie pracy nad zakładką od stworzenia architektury informacji i opracowania scenariuszy podróży kandydata. Działania te zostały przeprowadzone wewnętrznie we współpracy działu marketingu i HR. Wykorzystując zebrane wcześniej informacje dotyczące oczekiwań kandydatów i dane pochodzące z analizy efektywności poprzedniej wersji zakładki, wiedzieliśmy, że nowa strona powinna zawierać oferty pracy, opis procesu rekrutacyjnego, opis kultury firmy i swego rodzaju przedsmak tego, czego kandydat może spodziewać się po dołączeniu do naszego zespołu, oraz ścieżki kariery.
Szybko okazało się dla nas jasne, że tak dużej ilości treści, która dodatkowo musiała być dostosowana również do każdego stanowiska i jego specyfiki, nie można przekazać na jednej stronie. Zdecydowaliśmy się na stworzenie głównej strony, na której umieszczane są poszczególne ogłoszenia oraz czytelne odnośniki do podstron, na których kandydat znajdzie interesujące go, dodatkowe informacje na temat procesu, kultury czy ścieżek kariery.
W ten sposób, nie rezygnując z ważnej dla nas z punktu widzenia efektywności procesu rekrutacyjnego treści, mogliśmy zachować elegancki styl zakładki, spójny z pozostałymi podstronami. Dodatkowo udało nam się na jednym landing page’u zamieścić informacje istotne zarówno dla osoby, która trafia do nas po raz pierwszy i chce się zapoznać z ofertą firmy kompleksowo, jak i dla tych, którzy trafiają na zakładkę ponownie w celu przejrzenia nowych ofert pracy.
Poniżej zakładek na stronie głównej kandydat znajdzie aktualne oferty pracy. Dzięki takiej konstrukcji strona jest przyjazna zarówno dla osób odwiedzających ją po raz pierwszy, jak i dla powracających kandydatów.

Co warto zawrzeć na stronach dotyczących kariery?

Na początku artykułu przywołałem dane pochodzące z badania GoldenLine.pl, z których wynika, że kandydaci szukają wyczerpujących informacji dotyczących finansowych i pozapłacowych warunków zatrudnienia, w tym kultury danej firmy. Z tego powodu chcieliśmy, aby nasza zakładka „kariera” cechowała się jak największą transparentnością, docenianą wśród specjalistów z branży IT.
Zacznijmy od konstrukcji samego ogłoszenia. Poza krótkim wstępem zawiera ono wyczerpujące wiadomości, których kandydat oczekuje: zakres obowiązków, listę oferowanych przez nas benefitów oraz warunki zatrudnienia. Do każdego ogłoszenia dołączamy zakres przewidzianych na to stanowisko wynagrodzeń, co obecnie staje się standardem w branży IT. Dodatkowo, aby nadać ogłoszeniu bardziej osobistego wymiaru, każde ogłoszenie kończy się krótkim opisem i zdjęciem osoby, z którą kandydat potencjalnie będzie współpracować w swoim dziale.
Ścieżki kariery były dla nas szczególnie wymagające koncepcyjnie ze względu na wiele wariantów, które chcieliśmy pokazać w spójny sposób. Każda ze ścieżek musi być bowiem dostosowana do rodzaju stanowiska (np. programista lub tester oprogramowania), jego specyfiki oraz stażu pracy. Osta...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy