Dołącz do czytelników
Brak wyników

HR Now

22 lipca 2020

NR 17 (Lipiec 2020)

Rozprawiamy się z mitami: AGILE

96

Od kilku lat Agile bije rekordy popularności w organizacjach, wyszukiwarkach internetowych i wśród haseł marketingowych dla produktów, które czasami niewiele mają z Agile wspólnego. Wokół tego magicznego podejścia narosło również wiele mitów. Dziś przytoczę trzy najczęściej powielane i wyjaśnię, jak jest naprawdę.

Mit 1. Agile jedno ma imię

Agile to filozofia działania i myślenia o ludziach, produktach, procesach i praktykach. Pamiętać trzeba o podstawowych zasadach, które idą za słowem Agile. To przede wszystkim:

POLECAMY

  • współpraca,
  • dostarczanie na czas,
  • samoorganizujące się zespoły,
  • demonstrowanie kontroli nad wykonywanym zadaniem,
  • iteracja i przyrostowość,
  • budowanie produktu na potrzebie biznesowej,
  • jasna i częsta komunikacja.

To podejście nie jest nowością na rynku biznesowym. W 1986 r. H. Takeuchi i I. Nonaka napisali artykuł, w którym przedstawili wyniki z badań przeprowadzonych na firmach, takich jak: Fuji-Xerox, Honda czy Canon. Opisali nową metodę wytwarzania produktu, która była bardziej efektywna i przypominała element gry w rugby. Był to początek metody pracy zespołu, zwanej dziś jako Scrum. Od tamtego czasu powstawały nowe publikacje i szereg usystematyzowanych podejść i metodyk opartych na podobnych założeniach. Najbardziej znane, które wpisują się w filozofię i pryncypia Agile, to: Kanban, Scrum, Agile Project Management, Crystal, SAFe, Lean, Extreme Programming i wiele innych. Gdy mówimy Agile, miejmy na myśli filozofię i podstawowe pryncypia nie konkretną metodykę.  

Mit 2. Agile to chaos i brak planowania

To zdecydowanie mój ulubiony mit. W Agile planowanie jest równie ważne jak realizacja, projektu, jednak nie poświęca się temu wiele czasu na początku projektu. W tradycyjnym podejściu ważne jest, by już na początku zaplanować całość realizacji. Przewidywane jest oczywiście doprecyzowywanie planu na kolejnych, późniejszych etapach realizacji, jednak już na początku ważne jest, by znać pełne wymagania do produktu końcowego. W podejściach Agile planowanie jest bardzo ważne, jednak produkt końcowy planuje się bardzo ogólnie. To pozwala na działanie w bardzo krótkim horyzoncie planowania. W Agile planowanie powinno być pomocne, ale nie przesadne, odłożone do najdalszego momentu, by móc podejmować słuszne działania, kiedy będziemy posiadać względnie najlepsze informacje. Przedwczesne decyzje mogą być niebezpieczne dla powodzenia projektu/produktu. W Agile planowanie jest wielopoziomowe. Od planu pojedynczego dnia, poprzez planowanie sprintów i produktu, do planu całej strategii. Ważne jest, by stale adaptować się do nowych realiów, nie trzymać się raz wyznaczonego celu. To jest ta legendarna już elastyczność. W Agile planowanie jest aktywne i rozwojowe. Poświęca się czas na weryfikację założeń, szacunków, ale już w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy