Programy motywacyjne

Jak zaprojektować i wdrożyć skuteczne narzędzie zwiększające efektywność pracowników?

Prawo pracy w praktyce

Programy motywacyjne dla pracowników zyskują w Polsce coraz większą popularność. Z jednej strony mają one funkcję motywującą, z drugiej zaś są formą wynagradzania członków kadry menedżerskiej i pracowników danej spółki za doprowadzenie do wzrostu jej dochodowości.

 

Obustronne korzyści z programu motywacyjnego

Prawidłowo wdrożony program motywacyjny stanowi nowoczesną i atrakcyjną formę wynagradzania członków kadry zarządzającej, kadry menedżerskiej, pracowników czy też współpracowników spółki. Atrakcyjność programu motywacyjnego dla jego beneficjentów wynika wprost z dodatkowego wynagrodzenia. 

Zagrożenia, które mogą wyniknąć z wdrożenia programu motywacyjnego, zależeć będą w szczególności od konkretnego przyjętego modelu programu motywacyjnego. 

Aby program motywacyjny był skuteczny, tzn. spełniał swoje cele, nie może być jedynie mglistą obietnicą dodatkowego premiowania. Już na etapie rozmów kwalifikacyjnych przedstawiciele pracodawcy powinni przedstawić zasady funkcjonowania programu oraz warunki uczestnictwa w nim. Wdrożenie programu motywacyjnego może stanowić mocny argument w negocjowaniu wysokości zasadniczego wynagrodzenia pracownika.

Program motywacyjny powinien zostać skonstruowany w sposób dający pracownikowi bodźce do dołożenia wszelkich starań, aby spółka (realizowany przez nią projekt) osiągnęła sukces. Powiązanie sukcesu podmiotu wdrażającego program motywacyjny z sukcesem beneficjenta tego programu wydaje się być najprostszą drogą do zaangażowania członków kadry zarządzającej i pozostałych pracowników w pracę na ten wspólny sukces. Udział w programie motywacyjnym stanowi dla pracowników wartość dodaną, bo oprócz standardowego wynagrodzenia za wykonywaną pracę otrzymują coś „ekstra”. 

Wspólny sukces jednak nie jest pewny, dlatego dobry program motywacyjny powinien zawierać mechanizmy, które zatrzymają jego beneficjenta w spółce aż do uzyskania wyniku, komercjalizacji projektu czy też pozyskania inwestora. 

Przeczytaj na temat systemów motywacyjnych w naszym artykule z czasopisma Nowa Sprzedaż pt. "Spełniony handlowiec kluczem do zadowolonego klienta – systemy motywacyjne w praktyce".

Ważne

Korzyści z programu motywacyjnego można jednak odnotować również po stronie pracodawcy. Są nimi:

  • większe szanse na pozyskanie kompetentnego i wyspecjalizowanego pracownika,
  • wyższa motywacja i zaangażowanie pracownika w pracę, a także wyż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy